2010-02-17, 17:45
Avstängd
makduis avatar
Hallå där!

Jag går på en iv utbildning och jag vill inte byta till ett nationellt gymnasieprogram.
Hur många år behöver man gå för att kunna få ett vettigt jobb?
Citera
2010-02-17, 17:49
Medlem
Lyxkommunistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makdui
Hallå där!

Jag går på en iv utbildning och jag vill inte byta till ett nationellt gymnasieprogram.
Hur många år behöver man gå för att kunna få ett vettigt jobb?

Definiera vettigt så får du nog bättre respons.
Men dem jobb du kan få utan utbildning är väl ungefär i klass med Donken, andra butiksarbeten, städjobb, diverse "tunga" arbeten såsom flytthjälp mm.
Dock skall tilläggas att du med rätt kontakter kan sluta som VD någonstans om du har riktig tur. Men om icke så tycker jag att du ska satsa på att få en grundutbildning iaf så att du inte slutar som någon bidragstagande slyngel som lever på statens(alltså mina) pengar.
Citera
2010-02-17, 18:01
Avstängd
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyxkommunisten
Definiera vettigt så får du nog bättre respons.
Men dem jobb du kan få utan utbildning är väl ungefär i klass med Donken, andra butiksarbeten, städjobb, diverse "tunga" arbeten såsom flytthjälp mm.
Dock skall tilläggas att du med rätt kontakter kan sluta som VD någonstans om du har riktig tur. Men om icke så tycker jag att du ska satsa på att få en grundutbildning iaf så att du inte slutar som någon bidragstagande slyngel som lever på statens(alltså mina) pengar.

Om du läser om vad jag skrev så står det att jag går en utbildning.
Det finns inga jobb som kräver slutbetyg det är bara för universitet.
Jag skulle vela börja med brevbärare och sen kanske betala för kurser senare för min lön.
Jag undrar då när kan jag börja söka jobb, hur många års utbildning kräver dom att jag har gått?
Citera
2010-02-17, 18:05
Medlem
[Strange Days]s avatar
Att hoppa av gymnasieutbildningen är ren och skär idioti, inte minst med tanke på att regeringen gör vuxenstudier mer svåråtkomliga om du skulle vilja läsa upp betygen senare.

De allra flesta arbetsgivare kräver idag åtminstone någon form av bakomliggande utbildning.
Visst kan du väl få nått underbetalt skitjobb nånstans även utan grundläggande utbildning, men om du vill ha ett stimulerande jobb med hyfsad lön att leva på så är det bara att plugga vidare.
Citera
2010-02-17, 18:07
Avstängd
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Att hoppa av gymnasieutbildningen är ren och skär idioti, inte minst med tanke på att regeringen gör vuxenstudier mer svåråtkomliga om du skulle vilja läsa upp betygen senare.

De allra flesta arbetsgivare kräver idag åtminstone någon form av bakomliggande utbildning.
Visst kan du väl få nått underbetalt skitjobb nånstans även utan grundläggande utbildning, men om du vill ha ett stimulerande jobb med hyfsad lön att leva på så är det bara att plugga vidare.

Jag säger samma sak igen, om du läser om vad jag skrev så står det att jag går en utbildning.
Citera
2010-02-17, 18:10
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:
Jag säger samma sak igen, om du läser om vad jag skrev så står det att jag går en utbildning.

Men det ser helt klart bättre ut i CVet om du har ett slutbetyg istället för ett samlat betygsdokument och textraden " jag hoppade av gymnasiet 2010 för att börja jobba"
Citera
2010-02-17, 18:13
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:

Jag har läst vad du skrev, och är också införstådd med att du redan går en utbildning.

Vad jag säger är jag tycker att du INTE ska hoppa av den utbildningen.

Och tro mig; de allra flesta arbetsgivare idag tittar även på vad du har för utbildningar - oavsett vad det rör sig om för jobb.
Detta kan jag garantera dig efter snart 15 år på arbetsmarknaden och en hel hög med jobbintervjuer bakom mig.

Men återigen; det är ju upp till dig vad du vill jobba med och vad du vill få ut i lön osv.
Vill du kasta bort ditt liv på ett ostimulerande skitjobb och få dåligt betalt, så är det ju bara att du håller dig till dina planer.
Önskar dig lycka till, och hoppas att du inte hamnar i bidragskarusellen.
Citera
2010-02-17, 18:14
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Men det ser helt klart bättre ut i CVet om du har ett slutbetyg istället för ett samlat betygsdokument och textraden " jag hoppade av gymnasiet 2010 för att börja jobba"

Precis, enligt mig signalerar det att individen är ambitiös och motiverad. Om man hoppar av gymnasiet för att "det är tråkigt", "det är svårt", "jag vill jobba" så visar det att man inte är motiverad att fullfölja sina åtaganden. Det är värt att komma ihåg att gymnasiet är frivilligt, men när man väl börjat så är närvaro obligatorisk. Annars ryker inte bara betygen utan också CSN.
Citera
2010-02-17, 18:16
Avstängd
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey

Jag ska praktisera via skolan, jag ska förbättra mina betyg, det kommer stå i mitt cv att jag har praktiserat vilket är väldigt bra. Jag fråga en person som jag känner som är "säkerhetsvaktsledare"
som anställer väktare och han sa att det är itne många som bryr sig om vad som står på Cvet annat än utbildning och närvaro men hur länge behöver man haft närvaro liksom?
Citera
2010-02-17, 18:22
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Jag ska praktisera via skolan, jag ska förbättra mina betyg, det kommer stå i mitt cv att jag har praktiserat vilket är väldigt bra. Jag fråga en person som jag känner som är "säkerhetsvaktsledare"
som anställer väktare och han sa att det är itne många som bryr sig om vad som står på Cvet annat än utbildning och närvaro men hur länge behöver man haft närvaro liksom?
Gällande närvaro finns det bara två varianter: Slutbetyg från gymnasiet, eller oavslutade studier.
Kommer du som 18 åring och det finns en 3årig lucka där gemene man har avslutat sin gymnasieutbildning, kommer de givetvis fråga vad du gjort. Har du inget bättre svar än "Nee, jag var inte motiverad" kommer de garanterat hitta någon annan.

Detta är förstås under förutsättning att du inte är bästa kompis med någon som drar i trådarna på företaget, men det kan sägas om de flesta entry-jobb.
Citera
2010-02-17, 18:23
Avstängd
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Precis, enligt mig signalerar det att individen är ambitiös och motiverad. Om man hoppar av gymnasiet för att "det är tråkigt", "det är svårt", "jag vill jobba" så visar det att man inte är motiverad att fullfölja sina åtaganden. Det är värt att komma ihåg att gymnasiet är frivilligt, men när man väl börjat så är närvaro obligatorisk. Annars ryker inte bara betygen utan också CSN.

Omotiverad? där brann det till lite i mitt huvud.
Jag är inte omotiverad!!! Det är bara det att jag gick ett gymnasieprogram förra året, bytte gymnasie till ett annat iv och fick gå om till 1an, snart har jag gått sammanlagt 2 år iv och det är 3 år kvar på den här utbildningen som jag går nu. Om jag skulle byta till ett nationellt program så är det 3 år som gäller också och jag har ingen lust att börja jobba när jag är 23 !?
Citera
2010-02-17, 18:28
Avstängd
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
Gällande närvaro finns det bara två varianter: Slutbetyg från gymnasiet, eller oavslutade studier.
Kommer du som 18 åring och det finns en 3årig lucka där gemene man har avslutat sin gymnasieutbildning, kommer de givetvis fråga vad du gjort. Har du inget bättre svar än "Nee, jag var inte motiverad" kommer de garanterat hitta någon annan.

Detta är förstås under förutsättning att du inte är bästa kompis med någon som drar i trådarna på företaget, men det kan sägas om de flesta entry-jobb.

ivet jag går på är 4 års utbildning, men det kanske räcker om jag går 2 år så har jag gått totalt 3 år iv
plus att jag har praktiserat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in