2010-02-17, 09:28
Medlem
vonBrandts avatar
Postade frågan under en annan rubrik men är angelägen att få svar

Jag kommer inte ut på nätet med min Airport extreme och undrar om nån har nån lösning på problemet.
(jag är inte allt för haj på sånthär)
Har ett kabelmodem (Scientific Atlanta) som airporten är kopplad till. Modemet och airporten synkar med varandra så man kan hitta nätverket och logga in på det men det går inte att komma ut på nätet? Det funkade ett tag i bryggläge, men då kunde jag inte köra flera enheter(?), men det har aldrig funkat med en delad allmän ip.

Tacksam för hjälp!
Citera
2010-02-17, 09:30
Medlem
Slashcares avatar
Kan inte bidra med mer hjälp än denna länken http://macworld.idg.se/2.1038/1.2953...h-time-capsule
Citera
2010-02-17, 09:34
Medlem
Deviance88s avatar
Jag föreslår att du ringer och förklarar ditt problem

"Om du vill ha teknisk assistans per telefon ringer du 0771-199 519. Assistansen är öppen måndag-fredag klockan 8.00-19.45 och lördagar 10.00-17.45"
Citera
2010-02-17, 10:54
Medlem
Andreasvbs avatar
Testa kör Terminal > ping 8.8.8.8
Om det går så byter du till den DNS-servern.
Citera
2010-02-17, 19:46
Medlem
vonBrandts avatar
Tack för hjälpen!
Har pratat länge med supporten och testat olika grejer men de har inte kommit fram till nått än så länge...

to be continued..
Citera
2010-02-17, 20:06
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonBrandt
Tack för hjälpen!
Har pratat länge med supporten och testat olika grejer men de har inte kommit fram till nått än så länge...

to be continued..

Vad sa de, vem fick du prata med?

Testade du det jag skrev?
Citera
2010-02-17, 20:23
Medlem
smurfehs avatar
Hard reset på Airport, stäng av modem i typ nån halvtimme, prova igen.
Citera
2010-02-17, 21:20
Medlem
Andreasvbs avatar
Som smurfeh säger, verkar vara MAC-lås.
Din ISP kan ha låst den till en enhet och då måste man koppla ur den så den tappar reserveringen och kan koppla in en annan enhet.
Ibland är det längre tid än 30 min, så testa i så fall under natten.
Citera
2010-02-21, 20:22
Medlem
vonBrandts avatar
Har pratat med både apple och isp supporten några gånger nu...

Med apple testade jag det mesta (bla att göra en hard reset och dra ut modemet i massa timmar som du föreslog smurfeh) och de kan inte förstå vad det är då allt ser ut som det ska, förutom att det inte funkar. Har oxå pratat med isp om mac adressen men den ska inte vara låst och det ska inte vara några problem att koppla in en router.

Har testat airporten med ett annat modem hos min kusin och där funkade det..
Min ISP har fullt kontakt med mitt modem och jag kommer ut på nätet med sladd i modemet, så båda avsäger sig problemet..
men det är ju någonstans i kommunikationen dem emellan som gör att jag inte kommer ut på internet..

Båda har nämnt att det kan vara så att modemet inte funkar med airporten men då borde jag ju inte fått det att funka ett tag i början..??
Citera
2010-02-22, 09:42
Medlem
piotrrs avatar
Hur långt kommer du? Kan din dator pinga Airporten? Kan datorn pinga ISPn? Kan datorn pinga den Default Gateway du får om du kopplar kabeln till datorn istället?

Testa detta:

Läs på Airporten eller i Airport-verktyget vilken MAC-address din Airport Express har.
Koppla upp det så som du vill ha det, med delat IP.
Låt det sitta inkopplat och påslaget i en halvtimme.
Om du fortfarande inte kommer ut på nätet, ring ISP-supporten och säg:
- "Hej, jag har skaffat en ny Router hemma och får det inte att funka. Kan ni bekräfta vilken maskin som sitter kopplad till modemet?"
Här kan du behöva bekräfta att den maskin de kan "se" har samma MAC-address som din Airport Express. Nöj dig inte med att de säger "Det ser ut att funka" eller "Din dator är påkopplad", du behöver veta att de faktiskt låter din Airport koppla upp sig.
Citera
2010-02-26, 17:01
Medlem
vonBrandts avatar
Har nu pratat med ISPn och de säger att de inte kan se längre än modemet, alltså inte bekräfta vilken enhet den e kopplat till..det enda de kunde se var att modemet hade kopplat upp/loggat in rätt den tidpunkt jag kopplade ihop enheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in