Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-02-16, 20:01
Medlem
xopahs avatar
Hej!
Problem med grafikkortet!
JAg har varit i kontakt med HP men de har inte kunnat definiera problemet.
Har stora FB communityn en aning vad som kan vara felet?

Kom inte och tala om att jag skall uppdatera till nyaste drivrutinerna eller BIOS.
Allt skall vara det skall vara det nyaste nedladdat av HP.

http://yfrog.com/b8screenon2530p2p

/X
Citera
2010-02-16, 21:19
Medlem
MrInnocents avatar
Prova att ladda ner den senaste drivrutinen den som de har på hp är inte den senaste.

här har du en direkt länk till den senaste http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=18557&ProdId=2991&l ang=eng
Citera
2010-02-16, 21:52
Medlem
xopahs avatar
Tack för ett mycket bra tips!
Jag har redan testat den driven men den hakar till när jag försöker installera.
och säger:

"The driver being installed is not validated for this computer. Pleas
obtain the appropriate driver from the computer manufacturer.
Setup will exit"

Går det på något sätt att från komma det?
Citera
2010-02-16, 23:00
Medlem
xopahs avatar
humm.. jag kan ju tillägga att jag inte lyckades framkalla problemet i Linux (ubuntu 9.10 live)
Men jag antar att windows använder sig av någon annan tekonologi som får problemet att uttrycka sig så här..

Jag lutar mot att det är något slags hårdvarufel någonstans..
/X
Citera
2010-02-17, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xopah
Tack för ett mycket bra tips!
Jag har redan testat den driven men den hakar till när jag försöker installera.
och säger:

"The driver being installed is not validated for this computer. Pleas
obtain the appropriate driver from the computer manufacturer.
Setup will exit"

Går det på något sätt att från komma det?

Det där tror jag är för att Nvidia/Intel inte vill att laptopanvändare ska installera deras drivrutiner utan ladda ner det från respektive tillverkare.

HP's drivrutin borde därför vara det som du ska använda.

Sen att "allt ska vara det senaste" är det du eller någon annan som påstår det?
Inte för att vara dryg men om du inte själv är säker på det så gör en manuell koll, spec. på BIOS, testa uppdatera BIOS om det inte är gjort alt. avinstallera grafikkortet via enhetshanteraren och installera om det med korrekta HP drivrutiner.

I värsta fall kör recovery och funkar inte det så detaljerar du allt du gjort, att du talat med HP, ev casenr från HP och vänder dig till återförsäljaren.

Edit:
Kom på att det var Intel och inte Nvidia.....
Citera
2010-02-17, 11:28
Medlem
xopahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
HP's drivrutin borde därför vara det som du ska använda.

Okej. Jo det är den jag använder... men ingen lycka där.

Citat:
Sen att "allt ska vara det senaste" är det du eller någon annan som påstår det?
Jag påstår ingenting...
Jag vill bara få skiten att funka!

Citat:
Inte för att vara dryg men om du inte själv är säker på det så gör en manuell koll, spec. på BIOS, testa uppdatera BIOS om det inte är gjort alt. avinstallera grafikkortet via enhetshanteraren och installera om det med korrekta HP drivrutiner.
Jag har installerat HPs drivar otaliga gånger utan en förändring, vid vissa ominstallationer av grafik drivrutinen har systemet bestämmt sig för att ställa om gamma inställningen så att jag knappt kan se vad som står på skärmen. Efter att jag letat efter den automatiskt ofrivilliga ändringen i en halvtimme har jag kunnat hitta den och ställa till baka till "normal" skärmbild...

Citat:
I värsta fall kör recovery och funkar inte det så detaljerar du allt du gjort, att du talat med HP, ev casenr från HP och vänder dig till återförsäljaren.

Jag har gjort en ominstallation eftersom jag trodde att det var just det som var felet men det har inte hjälpt problemet uppenbarade sig när jag installerade frivarna för WWAN kortet (Gobi 1000)

Det "lustiga" i den här kråksången är att HP är min leverantör eftersom enheten är en utbytesenhet från den tidigare datorn jag hade. Så jag kan inte gå tillbaka till återförsäljaren eftersom ja.. de är samma som jag helatiden har snackat med...
Dessutom har jag har aldrig fått ett caseID så mitt problem finns inte i systemet!
den enda kontakten jag har haft är via Epost och när jag vill tala med killen som handhar mitt "case" kan de inte koppla samtal mellan operatörerna! Va fan är det för jävla 1800tals växel de sitter i?

Tidigare har jag talat varmt om HPs service men nu börjar jag faktiskt att tvivla!
/X
Citera
2010-02-17, 14:12
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jag påstår ingenting...
Jag vill bara få skiten att funka!
Nähä vad kallar du detta då?
Citat:
Kom inte och tala om att jag skall uppdatera till nyaste drivrutinerna eller BIOS.
Allt skall vara det skall vara det nyaste nedladdat av HP.
Funkar det bättre när du startar i felsäkert läge och har du sökt efter virus samt har alla windowsuppdateringarna? Är det äkta Windows du kör med eller nån nerladdad?

Har du BIOS F.10 från 091208 som verkar vara senaste och valde du rätt Windows när du uppdaterade för drivrutinerna är både anpassade för 32 och 64-bitar.
Senast redigerad av frank_pe 2010-02-17 kl. 14:20.
Citera
2010-02-17, 18:47
Medlem
xopahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Nähä vad kallar du detta då?
Vi kanske inte behöver gå in på teknikaliteter...
Men om vi skall; jag sa aldrig att jag måste ha det absolut nyaste utan jag meddelade att ingen behöver besvära sig med att föreslå det!

Citat:
Funkar det bättre när du startar i felsäkert läge och har du sökt efter virus samt har alla windowsuppdateringarna? Är det äkta Windows du kör med eller nån nerladdad?

Har du BIOS F.10 från 091208 som verkar vara senaste och valde du rätt Windows när du uppdaterade för drivrutinerna är både anpassade för 32 och 64-bitar.

Nej jag har inte testat felsäkert läge men jag har ominstallerat en gång och det är exakt samma problem då. Ja jag har installerat alla uppgraderingar från windows jag har kunna hitta. (utom massa extra tilläggs skit då då.. )
Japp det är original HP win 7 upgrade kit. Kostar ett OS 30€ original så köper man det, inget snåleri.

Ja det är nyaste drivaren, det var det HP supporten gissade på först men inte var det den.
Jag laddade ner alla uppgraderingar från win 7 pro 32bit så jag antar att jag har alla rätt än så länge.

Jag satt i telefon i ca 1h och försökte komma fram till felet, jag ryckte till och med ur WWAN kortet eftersom jag antog att det var det som var källan till det onda. Av någon anledning så uppkom felet när wwan kortet var ur men försvann när jag avinstallerade Qualcoms drivrutiner...
Men framkom igen när allt var avsintallerat och WWAN kortet istoppat...

Jag blir inte klok på det här...
Citera
2010-02-17, 19:43
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Vi kanske inte behöver gå in på teknikaliteter...
Men om vi skall; jag sa aldrig att jag måste ha det absolut nyaste utan jag meddelade att ingen behöver besvära sig med att föreslå det!

Nej jag har inte testat felsäkert läge men jag har ominstallerat en gång och det är exakt samma problem då. Ja jag har installerat alla uppgraderingar från windows jag har kunna hitta. (utom massa extra tilläggs skit då då.. )

Ja det är nyaste drivaren, det var det HP supporten gissade på först men inte var det den.
Jag laddade ner alla uppgraderingar från win 7 pro 32bit så jag antar att jag har alla rätt än så länge.

Jag blir inte klok på det här...
Visst det måste du väl inte men varför inte göra det om det nu kan lösa problemet?

Man kan inte se vilken bios man har i Windows utan måste antingen kolla när datorn startas eller med program som Aida32 / Everest och det funkar inte att bara installera som andra uppdateringar utan man måste flasha bios, här är senaste anpassad för ditt Windows i varje fall: http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDescription.jsp?lang=en&cc=se&prodTypeId=3 21957&prodSeriesId=3782222&swItem=ob-79125-1&prodNameId=3782253&swEnvOID=4053&swLang=36&taskI d=135&mode=4&idx=3 ...du kanske redan har gjort detta men inte så lätt att veta då du skriver luddigt.

Såg att drivrutinerna från HP's hemsida till grafikkortet är äldre än dessa från Intel's: http://downloadcenter.intel.com/confirm.aspx?httpDown=http://downloadmirror.intel.com/18557/a08/Win7Vista_15165.zip&agr=&ProductID=&DwnldId=18557& strOSs=&OSFullName=&lang=eng
Citera
2010-02-17, 19:53
Medlem
xopahs avatar
Citat:
...
Man kan inte se vilken bios man har i Windows utan måste antingen kolla när datorn startas eller med program som Aida32 / Everest...

Såg att drivrutinerna från HP's hemsida till grafikkortet är äldre än dessa från Intel's:jada jada jada..

Jag vet att det är nyaste BIOS jag har, det föreslog HP support och just F10 eller vad den nu hette är installerad. och jo det går att se i windows via HP security manager om jag inte har heeelt fel.

Om du läser lite längre upp i tråden så går det inte att installera drivrutiner från Intel eftersom de vill att man skall använda HPs..

Tack i alla fall för tipsen.. det verkar som om jag får ringa tillbaka och kräva ett nytt WWAN kort!
Citera
2010-02-17, 20:27
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jag vet att det är nyaste BIOS jag har, det föreslog HP support och just F10 eller vad den nu hette är installerad. och jo det går att se i windows via HP security manager om jag inte har heeelt fel.

Om du läser lite längre upp i tråden så går det inte att installera drivrutiner från Intel eftersom de vill att man skall använda HPs..
Ja ok men då ligger felet nån annanstans i varje fall.

Ibland kan man kringgå att Windows inte vill godkänna drivrutinerna om du väljer att installera dom som administratör eller i felsäkert läge ...testa också om det blir nån skillnad om du ändrar upplösning samt sänka Hz på uppdateringsfrekvens och till 16-bitars färger.
Citera
2010-02-17, 21:07
Medlem
mrvisions avatar
har du installerat drivisar för chipset?

Jag har haft liknade problem men det löste sig med en uppgradering av BIOS och det hade du redan gjort.
Annars så _kan_ det vara en minnesmodul på grafikkortet som felar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in