Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-02-16, 17:57
Medlem
Hejsan, min brors dator kraschade igår kväll när han surfade runt på internet.
När han startar den kommer det så långt som "hur vill du starta windows?". Vilket alternativ vi än har tagit, så startar den om sig efter att XP-loggan dyker upp, ingen bsod(bluescreen) visas. Safemode funkar ej häller.

Jag har själv damsugit hans dator, plockat upp RAM och grafikkort för att rengöra extra noga. Fläktarna är i funktion. Ingen förbättring.
Jag har försökt att reparera med CD, installera ett nytt OS (win7).. Men datorn vill inte identifiera CD skivorna.

Så nu står jag rätt paff här och har ingen aning om vad felet är. Jag har löst liknande problem innan flera gånger, då det har räckt med att pilla lite på RAM & fläckarna lite. Problemet brukar ju vara överhettning, men inte denna gång.

Snälla kom med en lösning!
Citera
2010-02-17, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellsibubb
Hejsan, min brors dator kraschade igår kväll när han surfade runt på internet.
När han startar den kommer det så långt som "hur vill du starta windows?". Vilket alternativ vi än har tagit, så startar den om sig efter att XP-loggan dyker upp, ingen bsod(bluescreen) visas. Safemode funkar ej häller.

Jag har själv damsugit hans dator, plockat upp RAM och grafikkort för att rengöra extra noga. Fläktarna är i funktion. Ingen förbättring.
Jag har försökt att reparera med CD, installera ett nytt OS (win7).. Men datorn vill inte identifiera CD skivorna.

Så nu står jag rätt paff här och har ingen aning om vad felet är. Jag har löst liknande problem innan flera gånger, då det har räckt med att pilla lite på RAM & fläckarna lite. Problemet brukar ju vara överhettning, men inte denna gång.

Snälla kom med en lösning!

Surt om du inte kan använda CD-läsaren.
Försök ladda ner en bootbar skiva likt "UltimateBootCD" och kör "Memtest" för att testa ram:en för fel.
Kör en diagnostisk på HDD:n med liknande program för att utesluta fel där med.

Hittar den ingen CD försök med att boota från USB och köra ovanstående verktyg eller en "BootCD" från USB med diagnostikprogram.
Försök installera OS från USB för att kunna felsöka vidare inne i OS:et?

Har du möjligt att använda ram:en i en annan dator kan du köra de där med "Memtest" samt testa hårddisken via chkdisk eller liknande program.

Är enheterna anslutna via SATA kanske du måste ändra om från "ACHI" eller "AHCI" mode i BIOS till IDE mode? Detta har jag för mig gäller bara hårddiskar.

Testa att uppgradera bios (bränn uppgradering på CD från annan dator om du kan uppgradera via CD)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in