2010-02-16, 17:57
Medlem
Hejsan, min brors dator kraschade igr kvll nr han surfade runt p internet.
Nr han startar den kommer det s lngt som "hur vill du starta windows?". Vilket alternativ vi n har tagit, s startar den om sig efter att XP-loggan dyker upp, ingen bsod(bluescreen) visas. Safemode funkar ej hller.

Jag har sjlv damsugit hans dator, plockat upp RAM och grafikkort fr att rengra extra noga. Flktarna r i funktion. Ingen frbttring.
Jag har frskt att reparera med CD, installera ett nytt OS (win7).. Men datorn vill inte identifiera CD skivorna.

S nu str jag rtt paff hr och har ingen aning om vad felet r. Jag har lst liknande problem innan flera gnger, d det har rckt med att pilla lite p RAM & flckarna lite. Problemet brukar ju vara verhettning, men inte denna gng.

Snlla kom med en lsning!
Citera
2010-02-17, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellsibubb
Hejsan, min brors dator kraschade igr kvll nr han surfade runt p internet.
Nr han startar den kommer det s lngt som "hur vill du starta windows?". Vilket alternativ vi n har tagit, s startar den om sig efter att XP-loggan dyker upp, ingen bsod(bluescreen) visas. Safemode funkar ej hller.

Jag har sjlv damsugit hans dator, plockat upp RAM och grafikkort fr att rengra extra noga. Flktarna r i funktion. Ingen frbttring.
Jag har frskt att reparera med CD, installera ett nytt OS (win7).. Men datorn vill inte identifiera CD skivorna.

S nu str jag rtt paff hr och har ingen aning om vad felet r. Jag har lst liknande problem innan flera gnger, d det har rckt med att pilla lite p RAM & flckarna lite. Problemet brukar ju vara verhettning, men inte denna gng.

Snlla kom med en lsning!

Surt om du inte kan anvnda CD-lsaren.
Frsk ladda ner en bootbar skiva likt "UltimateBootCD" och kr "Memtest" fr att testa ram:en fr fel.
Kr en diagnostisk p HDD:n med liknande program fr att utesluta fel dr med.

Hittar den ingen CD frsk med att boota frn USB och kra ovanstende verktyg eller en "BootCD" frn USB med diagnostikprogram.
Frsk installera OS frn USB fr att kunna felska vidare inne i OS:et?

Har du mjligt att anvnda ram:en i en annan dator kan du kra de dr med "Memtest" samt testa hrddisken via chkdisk eller liknande program.

r enheterna anslutna via SATA kanske du mste ndra om frn "ACHI" eller "AHCI" mode i BIOS till IDE mode? Detta har jag fr mig gller bara hrddiskar.

Testa att uppgradera bios (brnn uppgradering p CD frn annan dator om du kan uppgradera via CD)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in