2010-02-16, 11:29
Medlem
Deviance88s avatar
Kanske dåligt beskrivande rubrik men men.

Det är så här att jag är idag anställd utav ett företag per timme, alltså inte fast anställning, det är ett bemanningsföretag och jag kan inte förlora mitt jobb här så länge jag går hit och gör det jag gör.

Jag har arbetat sedan ca 2 år tillbaka för olika arbetsgivare vilket kan göra de svårt att se att jag verkligen har haft ett FAST arbete under en och samma tid, eftersom ja har bytt arbetsgivare.

Hur kan man lösa detta om man vill ta ett lån / kredit osv?

Var nämligen på MediaMarkt igår skulle ta en kredit på 20.000 men var inte kreditvärdig, dom bad mig ta med anställningskontraktet för att se på det, men jag oroar mig för att få nobben PGA att jag är timanställd.

Har aldrig haft några betalningsanmärkningar eller liknande.

Någon som vet var man kan ta ett lån eller en kredit med bra ränta osv i detta fall ?
Runt ca 20.000:- kronor.

MVH
Citera
2010-02-18, 18:41
Medlem
Funkadunks avatar
Prova att ta ett mastercard via din bank istället. Med det kan man få upp till 25.000 kredit när man pluggar till och med. Då åker du på ränta och förmodligen någon mer avgift, men det borde fungera.

Var försiktig med det bara.. Själv har jag betalat av mitt flera gånger om
Citera
2010-02-18, 19:16
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deviance88

Det är så här att jag är idag anställd utav ett företag per timme, alltså inte fast anställning, det är ett bemanningsföretag och jag kan inte förlora mitt jobb här så länge jag går hit och gör det jag gör.

Jag har arbetat sedan ca 2 år tillbaka för olika arbetsgivare vilket kan göra de svårt att se att jag verkligen har haft ett FAST arbete under en och samma tid, eftersom ja har bytt arbetsgivare.

Var nämligen på MediaMarkt igår skulle ta en kredit på 20.000 men var inte kreditvärdig, dom bad mig ta med anställningskontraktet för att se på det, men jag oroar mig för att få nobben PGA att jag är timanställd.

Någon som vet var man kan ta ett lån eller en kredit med bra ränta osv i detta fall ?

MVH
Ett råd i all välmening är att du delar upp dina inköp på flera månader, alltså att du börjar med att köpa TV:n en månad, sedan PS3 osv. Eller så sparar du några månader och köper allt på ett bräde. Det finns ingen som helst anledning för dig att sätta dig i en skuldfälla för konsumtionslån på det där sättet...
Citera
2010-02-18, 19:27
Medlem
Det är bara bättre för dig att gå till banken, där kommer det inte vara nåt problem att förklara läget. Avbetalning via butiken är mkt dyrare både vad gäller räntor och aviseringsavgifter. För övrigt är det ofta banken som ger lånen du får i butiken, tex köper du på avbetalning på MediaMarkt så är det Nordea Finans som är den egentliga långivaren, och den du får räkningarna av sen, även om MediaMarktloggan finns på avierna.
Citera
2010-02-18, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Ett råd i all välmening är att du delar upp dina inköp på flera månader, alltså att du börjar med att köpa TV:n en månad, sedan PS3 osv. Eller så sparar du några månader och köper allt på ett bräde. Det finns ingen som helst anledning för dig att sätta dig i en skuldfälla för konsumtionslån på det där sättet...

Äsch, att skuldsätta sig för att köpa prylar är ju super. Han har ju ett kanonjobb som han omöjligt kan bli av med!
Citera
2010-02-18, 20:12
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av errk
Äsch, att skuldsätta sig för att köpa prylar är ju super. Han har ju ett kanonjobb som han omöjligt kan bli av med!
Sanning. Sen måste det ju helt klart vara bättre att kunna stoppa avbetalningarna genom att ge tillbaka prylarna i stället för att kunna sälja dem om han nu skulle hamna i ekonomisk knipa...
Citera
2010-02-18, 21:18
Medlem
Deviance88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut

Okej, men anledningen till att jag gjorde en tråd var för att jag ville veta om det fungerade eller inte.
Jag är lite osäker på om jag är kreditvärdig eller inte eftersom jag har bytt arbetsgivare, kan man ringa någonstans och kolla upp det?

Vet att ratsit.se fungerar men det kostar pengar :/
Citera
2017-02-13, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deviance88

MVH

Hej, jag vill cokså handla på kredit o hoppas du kan hjälpa mig!

Hur mycket i årsinkomst hade du året innan du ansökte om kredit? Om det är under 170.000 kr var det förmodligen därför. Hur gammal var du? Har du tidigare ansökt om massa kredit eller har du någon anmärkning sedan tidigare?

Svara gärna även om du inte längre undrar. Skulle hjälpa mig att få veta hur situationen är då jag själv vill handla på delbetalning. Tack så mycket!
Citera
2017-02-13, 10:10
Medlem
Det är väldigt simpelt med kredit lån, grund är inkomster - skulder. Spelar ingen roll hur du varit anställd utan dom går bara på senaste åren deklarerade inkomst. Sedan om du har andra lån eller krediter eller skulder hos KFM. Även tidigare skulder tar dom med i sin beräkning även om du betalat av hos KFM.

Sedan är räntan själva riskprognos, är risk för hög får du inget lån eller kredit alls.

Sedan kan folk gå i i borgen eller du äger saker som värde som hus kan man använda det som säkerhet, men bedriva blanco lån är bra vinst på. Med den höga räntan är det ändå beräknat viss antal personer som inte kommer betala tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in