2010-02-16, 11:13
Medlem
trickydicks avatar
Är på jobbet så jag fattar mig kort..

Röda korste spenderade 157 000 på en kick-off

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6613476.ab

Bra eller anus?
Citera
2010-02-16, 11:14
Medlem
cp-apas avatar
Jag kommer nog aldrig förstå varför folk donerar pengar till välgörenhet.

Har vi inte barn och åldringar som vi måste ta hand om i det här landet eller? Jävla trams alltihop.
Citera
2010-02-16, 11:17
Medlem
Aftershocks avatar
Fyfan för Bengt Wsterberg. En skamm för samhället och alla goda svenskar som donerar för att hjälpa de utsatta som inte kan ta hand om sig själva. För att inte tala om misstron som kommer att öka mot hjälporganisationer. Tänk de som åker utomlands och arbetar gratis för att hjälpa till utan att kosta något. De måste skaka på huvudet i skam för rubriker som dessa. Kickoff för 157 000. Räcker det inte att bjuda på semla på fetisdagen istället och njuta över att skicka iväg resterande pengar till Afrika eller nåt annat jävla parasitland.
Citera
2010-02-16, 11:19
Medlem
micaeles avatar
157000 låter faktiskt jävligt billigt för de aktiviteter som hittades på, med tanke på hur många dom lär ha varit.
Jag förstår inte varför tidningarna (eller jo, det förstår man) skall blåsa upp sånt här till onödiga proportioner. Varför inte börja hårdgranska privata bolag istället? Då är 157 papp kaffepengar när det ska festas till...

Vad var det mer? Jo, någonting om 850 miljoner i insamlat material eller nåt. Och så skriker man om 157000 som använts för att personal skall trivas och träffas?
Citera
2010-02-16, 11:25
Medlem
Aftershocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
157000 låter faktiskt jävligt billigt för de aktiviteter som hittades på, med tanke på hur många dom lär ha varit.
Jag förstår inte varför tidningarna (eller jo, det förstår man) skall blåsa upp sånt här till onödiga proportioner. Varför inte börja hårdgranska privata bolag istället? Då är 157 papp kaffepengar när det ska festas till...

Vad var det mer? Jo, någonting om 850 miljoner i insamlat material eller nåt. Och så skriker man om 157000 som använts för att personal skall trivas och träffas?

Jo fast röda korset är inte till för att ha kickoffer och få folk att trivas genom storslagna övernattningar med badtunnor och trerättersmiddag. Är man med i röda korset så är det väl för att hjälpa till, annars kan man ju söka sig till andra ställen som har julbord och lyxiga övernattningar. Detta är en hjälporganisation, självklart kommer allting som de gör att granskas mycket hårdare. Jag tror att det hade funkat lika bra med tält och korvgrillning som kickoff... jag står även fast vid semlan. Privata företag? Menar du hjälporganisationer även här eller vilka som helst? Jag menar bara att dessa drar runt sig själva med vinst, och vad de gör för sin personal är ju skitsamma. Hjälorganisationer bygger ju oftast på donationer som inte bör festas upp.
Citera
2010-02-16, 11:54
Medlem
Kulturmammas avatar
Bengan Bengan Bengan...tydligen ska vi inte bara försörja de negrer han fixat in i Sverige, vi måste betala hans sprit också.
Citera
2010-02-16, 12:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Röda korset har haft kampanjer ett tag där man uppmanas att skänka 50 kr via SMS. Men detta innebär att de 3140 stycken första personerna skänkte pengar till enbart denna fest med Bengt Westerberg.

Sammanlagt festade Röda korset för en halv miljon kr under denna festvecka. Det innebär att 10 000 personers SMS-gåvor gått till att finansiera fester, där man bland annat käkade trerättersmåltider och badade i badtunnor.

Det är detta som är problemet. Man, dvs de som skickar in sina pengar, förväntar sig att en välgörenhetsorganisation som samlar in pengar till folk i nöd tar det väldigt lugnt med egna utgifter.
Citera
2010-02-16, 12:31
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Varför inte börja hårdgranska privata bolag istället? Då är 157 papp kaffepengar när det ska festas till...
Ett privat bolag får disponera sina pengar hur de vill, det är ägarna som bestämmer detta. En icke vinstdrivande hjälporganisation har som mål att se till att de pengar som skänks kommer till rätta på ett effektivt sätt. Självklart kan RK ha personalfest någon gång om man anser att det skullle höja den allmäna effektiviteten men i detta fallet verkar de ha tagit i lite väl mycket med badtunor, lekledare och annat trams.

Sedan kan man fundera på hur smart denna mannen är:

Ydrefelt: "Det är ju svårt att skilja på det här. Röda korset har en budget på 850 miljoner och en hel del kommer från avkastning på kapital, vad är insamlat och vad är kapitalavkastning?"

Varifrån kommer de pengar ifrån som ger kapitalavkastningen? Just det; donerade pengar som skall gå till hjälp och inte trerätters till de lokala pamparna.

RK och många andra hjälporganisationer är korrupta.
Citera
2010-02-16, 12:37
Bannlyst
Jag ser faktiskt inget fel i detta då det är frivilligt att skänka pengar till dessa organisationer.

Hade det varit skattepengar hade det varit värre, men vi är ju så vana med att politiker handlar horor och champagne för våra skattepengar att man inte ens förvånas längre.

Är man idiot nog att skänka bort pengar så ska man inte gnälla.

Välgörenhet är när fattiga människor i ett rikt land ger pengar till rika människor i ett fattigt land.
Citera
2010-02-16, 12:48
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J400d
Är man idiot nog att skänka bort pengar så ska man inte gnälla.
Du har faktiskt en väldigt bra poäng där. De som skänker sina pengar borde vara medvetna om var de faktiskt går någonstans. Problement ligger väl i att RK utger sig för att vara "goda" när de egentligen är "onda".
Citera
2010-02-16, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Einar Berg
Du har faktiskt en väldigt bra poäng där. De som skänker sina pengar borde vara medvetna om var de faktiskt går någonstans. Problement ligger väl i att RK utger sig för att vara "goda" när de egentligen är "onda".

Svenskar betalar flera miljarder i bistånd och allt möjligt, tror man att det finns "goda" människor där ute så förtjänar man inte bättre än att bli lurad såhär.

Det bästa är att ALDRIG någonsin skänka ett rött öre till något sånt här, eftersom de flesta ändå gör det via skatten.

Men det verkar som att vissa sorter av människor har ett sjukligt behov av att köpa sig ett rent samvete och känna "att de minsan" gör något för människor.
Citera
2010-02-16, 13:04
Medlem
Varför inte bli medlem i Röda Korset?

Då kanske du får äta, supa, bada och kn***a på bidragsgivarnas bekostnad. Ett slags skönare liv helt enkelt!

http://www.hooksherrgard.se
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in