2010-02-16, 10:47
Medlem
Hej!

*Mitt första inlägg* whiee!

Jag undrar om någon har erfarenhet av att sy i läder?
Äger idag ingen egen symaskin men funderar på att införskaffa mig en sådan, krävs det någon mer avancerad maskin för detta eller räcker det med en "vanlig"..?
Vet att det finns speciella nålar som är anpassade just för läder, men räcker det?

/Anna
Citera
2010-02-16, 11:00
Medlem
Wzzys avatar
Beror nog på tjockleken.
Citera
2010-02-16, 11:04
Medlem
j0h2ns avatar
Dags för en Buffalo Bill-dräkt?
Citera
2010-02-16, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j0h2n
Dags för en Buffalo Bill-dräkt?

Japp, så klart! Min tredje, sytt för hand innan men har börjat bli lite trött på det...

Hmm nja, pratar om ganska mjukt läder..
Citera
2010-02-16, 14:07
Medlem
Wzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annnil
Japp, så klart! Min tredje, sytt för hand innan men har börjat bli lite trött på det...

Hmm nja, pratar om ganska mjukt läder..

Men hur många mm? Borde nog stå på symaskinen ifall den klarar det eller inte.. Så gå till din lokala symaskins försäljare och fråga.
Citera
2010-02-16, 19:19
Medlem
secretobsessions avatar
Det handlar väl om vilken nål man har i maskinen?
Citera
2010-02-16, 21:25
Medlem
hottentots avatar
Jag skaffade en gammal stor piaff när jag skulle sy konstläder och ev även tunnare skinn och dom råden jag fick från något symaskinsforum var att dom nya maskinerna under 5000:- knappt klarade av att sy i jeans och absolut inte i skinn, gamla större hobbymaskiner (i gjutjärn som väger sjukt mycket och troligtvis är från 60-70talet) skulle kunna klara tunnare skinn om man tog det lugnt men hellst skulle man ha en gammal 3-fas industrimaskin om man skulle sy i riktigt skinn.

Jag vet tyvärr inte om min piaff klarar skinn då jag upptäckte att jag va värdelös på att sy och ska inte hålla på med så dyra material som skinn.
Citera
2010-02-17, 10:46
Medlem
Hur många mm vet jag inte, kommer nog att variera..

Mailade ialla fall till symaskinsshoppen eller vad de heter och fick detta svar:

Tack för ditt mail, de billigaste maskinerna är kanske inte lämpade att sy i läder med men jag kan rekommendera dig Emerald-serien som är våra mest sålda symaskiner och de är mycket prisvärda och håller en hög kvalité. De syr bra i alla material från tunnare, elastiska till kraftigare och flera lager tyg och som i det här fallet lite mjukare läder. Där följer även med en glidfot som du använder när du syr i läder.

Jag skickar med en länk till Emerald 118 som har ett elektroniskt fotreglage och hastighetskontroll viket gör den maskinen lite starkare och vi brukar rekommendera den till kraftigare material:
http://www.symaskinswebbshoppen.se/Produkter/tabid/126/CategoryID/28/List/0/Level/a/ProductID/110/Default.aspx?SortField=ProductName%2cProductName

Annars köpte jag lädernålar igår och provade farmors gamla maskin (nu minns jag ju inte vad den heter men en gammal sak..) Det fungerade alldeles utmärkt, fast hon vill säkert ha tillbaka den en vacker dag... Kanske skulle satsa på en beggad?!
Citera
2010-02-17, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annnil
Annars köpte jag lädernålar igår och provade farmors gamla maskin (nu minns jag ju inte vad den heter men en gammal sak..) Det fungerade alldeles utmärkt, fast hon vill säkert ha tillbaka den en vacker dag... Kanske skulle satsa på en beggad?!
En Singer kanske?
Citera
2010-03-04, 19:56
Medlem
Spaes avatar
Jag har mycket erfarenhet av att sy i läder. Gör det dagligen och kan säga att jag syr på en maskin som är i gjutjärn som e från 60-70 talet. Maskinen är från Malung och anpassat för all typ av läder. Klarar tom att sy väskor men får då köra lugnt. Man kan sy i tunnare läder med en vanlig maskin men då får du se upp så nålarna inte ryker. När man syr i läder är det 3 kants uddar på nålarna. Dvs inte runda som det är i tyg.

Pma om du har frågor, hjälper till så gott jag kan.

Mvh

Spae
Citera
2016-10-11, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wzzy
Beror nog på tjockleken.
Sent på pucken men, han har ju redan spelat att de är minst 2mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in