2010-02-15, 23:47
Medlem
Hur får man reda på Radon halten i sitt hyres hus? Jag pratade med en bygg kille idag som håller på med dränering av vårt hus och han råkade försäga sig och sa att det var byggt med blåbetong och att radonhalten nog inte var så bra.. Sedan låtsades han snabbt som det var annat han sagt och bytte ämne!

Eftersom vi har varit oroliga för mögel och fukt i vår källare och det luktar även upp i trapphuset (många lägger märke till detta) skulle jag vilja ha detta mätt, radonhalten alltså, helst utan att min hyresvärd vet om det. Vart vänder man sig och vad gör man?
Citera
2010-02-16, 07:19
Medlem
actionbents avatar
Kommunen tillhandan håller radonmätning, om dom skicker ut till en hyresgäst vet jag inte men det kan du ju ringa och fråga.
Du hittar det mesta du behöver veta om radom på http://www.radonguiden.se/
Citera
2010-02-16, 11:06
Medlem
Tror det är miljö och hälsoskyddskontoret som har hand om det.
Vet inte om alla fatigheter är uppmätta, men det finns någon slags radonkarta i varje kommun.
Ring till M/H-kontoret och fråga, ev kan man även få låna instrument för att själv mäta.

Edit: Jag skulle inte fästa allt för stor tilltro på den där byggubben.
Citera
2010-02-16, 13:26
Medlem
Rookie81s avatar
Jag vill minnas att fastighetsägaren är skyldig att bekosta en radonmätning i din lägenhet om du ber om att få en utförd (och om ingen redan är gjord givetvis). Ring miljöförvaltningen och fråga.
Citera
2010-02-16, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmstjej
Hur får man reda på Radon halten i sitt hyres hus? Jag pratade med en bygg kille idag som håller på med dränering av vårt hus och han råkade försäga sig och sa att det var byggt med blåbetong och att radonhalten nog inte var så bra.. Sedan låtsades han snabbt som det var annat han sagt och bytte ämne!

Eftersom vi har varit oroliga för mögel och fukt i vår källare och det luktar även upp i trapphuset (många lägger märke till detta) skulle jag vilja ha detta mätt, radonhalten alltså, helst utan att min hyresvärd vet om det. Vart vänder man sig och vad gör man?

Tjejen fick också genom en olyckshändelse reda på att det fanns radon i huset (borätt). I smyg beställde hon en dosa (hon bodde i en stor 1:a) som hon placerade ut i 6 månader. Den skickades sen in för analys (ca 600 kr) men visade ingen radonförekomst. Dock så vädrade hon alltid och länge.

Hon har nu flyttat men träffade på en granne som fortfarande bor kvar som berättade hon att tre pers i trappuppgången hade avlidit. Vet inte om det var relaterat till radon men det gav en tankeställare. Och föreningen där hon bodde sa att de hade gjort radonmätningar förr utan alarmerande resultat, vad det nu betyder.

Googla på "radonmätning" så får du firmor som åtar sig uppgiften.
Citera
2010-02-16, 20:24
Medlem
Om du bor i Stockholm ringer du miljöförvaltningen och frågar om fastigheten du bor i. Alla flerbostadshus är/ska vara mätta. Om din fastighet mot förmodan inte är radonmätt kommer miljöförvaltningen få upp ögonen för det när du ställer frågan och fastighetsägaren få ett föreläggande att mäta. Observera att inte samtliga lägenheter behöver mätas. För övrigt är radon luktfritt så det har inget med ev lukt i källaren att göra.
Citera
2010-02-16, 22:30
Medlem
Ok, tack för alla råd, jag skall ringa miljöförvaltningen! Här skall mätas!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in