Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmstjej
Hur får man reda på Radon halten i sitt hyres hus? Jag pratade med en bygg kille idag som håller på med dränering av vårt hus och han råkade försäga sig och sa att det var byggt med blåbetong och att radonhalten nog inte var så bra.. Sedan låtsades han snabbt som det var annat han sagt och bytte ämne!
Eftersom vi har varit oroliga för mögel och fukt i vår källare och det luktar även upp i trapphuset (många lägger märke till detta) skulle jag vilja ha detta mätt, radonhalten alltså, helst utan att min hyresvärd vet om det. Vart vänder man sig och vad gör man?
Tjejen fick också genom en olyckshändelse reda på att det fanns radon i huset (borätt). I smyg beställde hon en dosa (hon bodde i en stor 1:a) som hon placerade ut i 6 månader. Den skickades sen in för analys (ca 600 kr) men visade ingen radonförekomst. Dock så vädrade hon alltid och länge.
Hon har nu flyttat men träffade på en granne som fortfarande bor kvar som berättade hon att tre pers i trappuppgången hade avlidit. Vet inte om det var relaterat till radon men det gav en tankeställare. Och föreningen där hon bodde sa att de hade gjort radonmätningar förr utan alarmerande resultat, vad det nu betyder.
Googla på "radonmätning" så får du firmor som åtar sig uppgiften.