2010-02-15, 23:35
Medlem
Gungdungkungs avatar
"Vad som kommer på tentan är ett urval av vad som tagits upp vid föreläsningarna."

Stämmer detta? Eller händer det att läraren tar upp något helt random från kurslitteraturen som han inte ens har nämnt på föreläsningen?
Citera
2010-02-15, 23:37
Medlem
kissflickans avatar
det händer att sånt som inte sagts på föreläsningar kommer på tentan, ja.

olika institutioner och fakulteter kan ha olika policies, och det är omöjligt att säga vad som gäller där du pluggar.

men, ja, det händer alltså. tentan är till för att kontrollera att du studerat den kurslitteratur som är kursfordran.
Citera
2010-02-15, 23:39
Medlem
o-lawrences avatar
Lita aldrig på sånt. Du gör bäst i att kunna precis allt som står i litteraturen.
Det är inte som på gymnasiet.
Citera
2010-02-16, 00:29
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o-lawrence
Lita aldrig på sånt. Du gör bäst i att kunna precis allt som står i litteraturen.

Ja för att kunna allt som står på x antal tusen sidor är ju inte alls en omöjlighet
Citera
2010-02-16, 00:29
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o-lawrence

Fast man ska ju se till att kolla vad man ska läsa också. Flera kurser har jag panikpluggat igenom en bok för att det senare ska visas att vi endast behövde läsa halva

Bra tips om du enbart är intresserad av betygen. Kolla upp tidigare tentor och tokplugga sådana uppgifter tills du kan dem.
Citera
2010-02-16, 00:38
Medlem
Hoya84s avatar
Generellt gäller att du ska kunna kurslitteraturen tillräckligt för att kunna sammanfatta och diskutera huvuddrag. Föreläsningarna är INTE obligatoriska varför dom inte ska använda sånt som bara nämnts där och inte i litteraturen. Man ska kunna lösa en hemtenta enbart med kurslitteratur. Om det nu inte är så att man haft obligatoriska seminarium eller föreläsningar.
Citera
2010-02-17, 18:50
Medlem
utan.att.stannas avatar
pluggar bara åhörarkopior och anteckningar. går bra.
Citera
2010-02-17, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hoya84
Generellt gäller att du ska kunna kurslitteraturen tillräckligt för att kunna sammanfatta och diskutera huvuddrag. Föreläsningarna är INTE obligatoriska varför dom inte ska använda sånt som bara nämnts där och inte i litteraturen. Man ska kunna lösa en hemtenta enbart med kurslitteratur. Om det nu inte är så att man haft obligatoriska seminarium eller föreläsningar.

Hur menar du här? Att förståelse kommer med att man sammafattar det man läser?
Citera
2010-02-17, 21:03
Medlem
Hoya84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flow91
Hur menar du här? Att förståelse kommer med att man sammafattar det man läser?

Nej, men på en tenta bör man ha huvuddrag klara för sig för att kunna resonera kring ett problem, exempelvis andra världskriget. Det är svårt att förstå D-dagen helt tagen ur sitt sammanhang medan om man vet att Tyskland pressades på flera fronter blir det lättare att se helheten. man ska alltså självklart kunna dra slutsatser och ifrågasätta det man läser men på dom tentor jag haft så har jag satsat på en övergripande bild för att sedan fokusera på det jag tror och känner är av vikt. Har även haft en del frågor som bestått av att just sammanfatta flera skeenden.
Citera
2010-02-17, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hoya84
Nej, men på en tenta bör man ha huvuddrag klara för sig för att kunna resonera kring ett problem, exempelvis andra världskriget. Det är svårt att förstå D-dagen helt tagen ur sitt sammanhang medan om man vet att Tyskland pressades på flera fronter blir det lättare att se helheten. man ska alltså självklart kunna dra slutsatser och ifrågasätta det man läser men på dom tentor jag haft så har jag satsat på en övergripande bild för att sedan fokusera på det jag tror och känner är av vikt. Har även haft en del frågor som bestått av att just sammanfatta flera skeenden.

Ja, men när man sammanfattar en text eller ett kapitel ur en bok så får man en helhetsbild. Det blir lättare att analysera, dra slutsatser och fördjupa sig. Det som tar tid är oftast att sammafatta.
Citera
2010-02-17, 23:02
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Fast man ska ju se till att kolla vad man ska läsa också. Flera kurser har jag panikpluggat igenom en bok för att det senare ska visas att vi endast behövde läsa halva

Gjorde precis så på en kurs, och det gick skitdåligt. Jag gör så att jag kollar på gamla tentor och använder det som referensram när jag läser kurslitten. Sen jag börjat göra det har det gått mycket bättre.
Citera
2010-02-17, 23:19
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
"Vad som kommer på tentan är ett urval av vad som tagits upp vid föreläsningarna."

Stämmer detta? Eller händer det att läraren tar upp något helt random från kurslitteraturen som han inte ens har nämnt på föreläsningen?

Oftast brukar förläsningarna spegla tentan. Nu har jag inte haft en salstenta på länge. När man traskar in på C-nivå, Magister nivå och Masternivå brukar saltentorna lysa med sin frånvaro. Då har man mest vecko PM och ett stort slut PM på kanske 10 sidor. Ibland har man hemtentor. Då det kommer till metod händer det att det är en salstenta - men långt ifrån alltid.

Men för att återigen svara på din fråga - ja, oftast brukar föreläsningarna spegla tentan. Jag har dock haft tentor där läraren sa - jag orkar inte gå igenom det här - studera den här statistiken noga (utan att specificera vilken statistik). Uppenbarligen var vi tvungna att kunna 50-100 sidor statistiska siffor över kön, ålder osv. bland politiker i andra sammanhang. Det var nog den jävligaste tentan jag haft och den frågan var värd 30 procent av tentan. Frågorna kunde vara så här: I hur många procent är jordbrukare i Gävleborgs kommunfullmäktige Jag, menar..Hur fan skall man komma ihåg något sådant. Det räcker väl med att komma ihåg att jordburkare i vissa kommuner är överrepresenterade - men varför i helvete skall man ha koll på procenten jordbrukare i varje kommunfullmäktige i hela Sverige.

Jag klarade tentan på mitt tredje försök. Den läraren fick sedan gå i förtidspension och en enligt ryckte så tyckte prefekten och de andra lärarna att hon förstörde för institutionen, då genomströmmningen blev liten eftersom 75 procent fick U på varje tenta. De andra frågorna var också kuggfrågor som hon inte heller tog upp på föreläsningarna - oftast fanns svaret på en eller två sidor i boken - så många fick även dåliga poäng på dessa och därför var det så svårt att klara tentan.

Men men...
Senast redigerad av Dogdylan 2010-02-17 kl. 23:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in