Om du är orolig över kortnummer så kan du göra som jag, jag har två konton. Mitt kortkonto har alltid småsummor på sig (runt 500kr). Sen när jag vill handla något större så flyttar jag över pengar från min ena konto till mitt kortkonto. Tar bara några sekunder och det är säkert.
OnT: Cookies är icke farliga. Och ja, visst finns det risk för att de kan ha kommit över dina kortuppgifter. Räcker med en keylogger och de har allt du har knappat in.
Och att den går segt ibland mycket väl ha med detta och göra, dvs att någon har infekterat din dator. Minns själv när jag lekte med PoisonIvy på folks datorer - Valde injecta den i firefox.exe, och mycket riktigt så kunde CPU%-mätaren gå upp till 100% (för de med lite sämre dator tror jag..).
You never know. Nod32, och ZoneAlarm's brandvägg + Senaste uppdateringarna från Windows så är du så gott som säker.
Uppdatera Java och Adobe Reader, viktigt att de är av senaste version då äldre nyttjas av illasinnade.
Tips: Bra sida som talar om ifall du behöver uppdatera nåt mer: http://secunia.com/vulnerability_scanning/online/
"Några andra tips på program som är nödvändiga att ha senaste av?"
Se ovan för en enkel kontroll via tex Secunia PSI.
Adobe Reader & Java är iaf vanligaste missarna förutom operativsystemet i sig.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!