Flashback bygger pepparkakshus!
2010-02-15, 22:58
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Hej,

Jag har nu det skummaste problemet som jag varit med om på länge. Laddade ner hela säsongen av Two and a Half Men. När jag försöker kolla på dem i Quicktime så är alla avsnitt 15 sekunder långa, medan när jag tittar på dem med VLC så funkar de som vanligt.

Någon som varit med om detta tidigare, eller vet vad det kan bero på?
Citera
2010-02-15, 23:05
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Hej,

Jag har nu det skummaste problemet som jag varit med om på länge. Laddade ner hela säsongen av Two and a Half Men. När jag försöker kolla på dem i Quicktime så är alla avsnitt 15 sekunder långa, medan när jag tittar på dem med VLC så funkar de som vanligt.

Någon som varit med om detta tidigare, eller vet vad det kan bero på?

Ladda ner Flip4Mac (Gratis).

http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/player/wmcomponents.mspx
Citera
2010-02-15, 23:41
Medlem
Kirbyns avatar
Det är din Codec det är fel på, posten ovan löser ditt problem.
Citera
2010-02-15, 23:58
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Tack för svaren, men felet kvarstår. Fattar fan inte vad som är fel. Och hade Flip redan innan, men ominstallerade det nu och det är exakt samma mysko fel igen.
Citera
2010-02-16, 00:13
Medlem
systems avatar
Vetetusan vad problemet kommer från, men om vi ändå är inne på codecs som eventuella lösningar så vore det dumt att inte också prova Perian.
Citera
2010-02-16, 08:24
Medlem
tzjs avatar
Jag hade samma problem Abraham. Drog hem Perian som nämndes ovanför. Nu fungerar det som det skall!
Citera
2010-02-16, 09:39
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Vetetusan vad problemet kommer från, men om vi ändå är inne på codecs som eventuella lösningar så vore det dumt att inte också prova Perian.

Har även Prerian sedan tidigare, ominstallerade även den nu men icke sa nicke. Fattar fan inte vad som är felet. Filerna är helt fungerande i VLC men inte i Quicktime. Jävligt märkligt.

Dock så drog jag hem serien från polarens server (linux) via VPN. Så frågan är om det kan ha blivit något konstigt fel där.
Citera
2010-02-16, 10:29
Medlem
flipper1446s avatar
Jag har varit med om samma grej, och det har något att göra med vilken codec som används eller något sådant. Drog hem säsong 1-5 av Curb Your Enthusiasm och varje episod i hela säsong 4 var bara ~5 sekunder långa, så man fick se inledningen men inget mer. Fungerade prickfritt i Movist och VLC. Jag orkade inte bry mig, det var första och enda gången det hände så jag tänkte att det var någon udda inställning som ripparen gjort.
XviD MPEG-4 var codecen.
Senast redigerad av flipper1446 2010-02-16 kl. 10:37.
Citera
2010-02-16, 12:51
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Jag har varit med om samma grej, och det har något att göra med vilken codec som används eller något sådant. Drog hem säsong 1-5 av Curb Your Enthusiasm och varje episod i hela säsong 4 var bara ~5 sekunder långa, så man fick se inledningen men inget mer. Fungerade prickfritt i Movist och VLC. Jag orkade inte bry mig, det var första och enda gången det hände så jag tänkte att det var någon udda inställning som ripparen gjort.
XviD MPEG-4 var codecen.

Nu när du säger det. Det är Xvid, så där kanske vi har problemet. Men konstigt att den spelar upp början och inte resten. Men men, det är väl bara att leva med det.
Citera
2010-02-16, 13:14
Medlem
enochannans avatar
Jag själv har inga probs med Perian (använder bara det) eller har iaf ännu inte märkt av något. Däremot kollade jag på Apple QT Components nu

http://www.apple.com/quicktime/resources/components.html

och du kanske ska testa Xvid-komponenten där?

(fortsätter skriva efter jag själv kollade sidan nu: http://www.xvid.org/) och det enda de har för Mac OS X är ifrån okt 2007, http://www.xvid.org/Links.13.0.html, så det kanske är därför det knasar då...?

edit: Det stod så här på deras sida:

Citat:
Most devices do not support the more demanding MPEG-4 coding tools and hence provide just very limited compatibility to Xvid.

men den där komponenten kanske fortfarande fungerar, trots att den är lite gammal (?)

Äsch, jag kan inte så mycket om det där men kolla lite QT-komponenter på Apples sida, så kanske det kan lösa sig.
Senast redigerad av enochannan 2010-02-16 kl. 13:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in