Jaa, alltså jag måste först bara få påpeka att vissa andra inlägg i tråden presenterar en falsk dikotomi. Nämligen den att förnuft och känsla skulle utesluta varandra. Så är inte fallet. Och om någon kommer med ett sådant påstående är det minsta man kan begära att man också presenterar ett argument för det. I vilket fall, så, blir man inte en själlös mekanisk robot för den anledningen att man använder sitt förnuft. Tvärtom är det att vara aktiv, vilket är det motsatta mot vad en robot är. Förnuftet är en fakultet, och en sådan aktualiseras, liksom andra fakulteter som olika känslor aktualiseras. Att känslospektrat skulle raderas och att man skulle bli omänsklig finns det heller inget fog för. Det är ett uppdiktat dilemma. Förnuft är att resonera rätt, inte att försöka göra sig känslolös. Din mänskliga natur försvinner inte för den skull att du resonerar, att resonera är tvärtom en del av din mänskliga natur. Att exempelvis tro att man kan resonera sig fram till vilken person som man ska bli kär i är rent absurt. Hur skulle det fungera? En del resonerande kommer däremot att flätas ihop med känslor. När du ser en tavla av Picasso, så, funderar du över den. Och även om du inte hade några känslor för den till en början, så, kan ditt tänkande över den, ett tänkande där du ibland använder ditt förnuft, utvecklas till en relation till konstföremålet. Du kan finna estetiska och existentiella värden i den. Vilket förstås är en återspegling av ditt användande av dina fakulteter för att förstå världen.
Men, det är gamla föreställningar. Eller myter om man så vill. Ville bara påpeka detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Nostalgia
Brukar tänka så som du gör,
att vågar man inte ha fel lär man sig aldrig något.
Att bli bevisad fel torde ses som en upplysning snarare än en förlust.
Men det är svårt för jag har ett ego,
vilket jag tror du också har.
Att vara människa innebär detta, men kanske man kan bryta sig fri.
Även våra största vetenskapsmän har alltid hyst en viss kärlek till deras hypoteser och således, även om omedvetet, varit mer öppen för fakta som stödjer just deras teorier.
Man har vissa förväntningar på sina teorier, och liksom man kan utveckla en relation till ett konstverk så kan man utveckla en relation till sina teorier. Man ger inte nödvändigtvis upp en teori för att man precis har tagit del av ett starkt motargument mot det. Man blir kanske mindre säker, men du vänder inte din teori ryggen. Istället intensifierar du ditt arbete, just eftersom du är mindre säker, och dyker djupare ner i ämnet. Givetvis har alla intellektuella sådana förväntningar gällandes sina teorier. Skulle slutligen vägskålen tyngas till motsatt sidas teori, så, finns det förstås anledning att låta sig omfattas av denna. Men det är en process som inte är tidsligt kort. Och vetenskapare är adamant när det gäller intellektuell hederlighet, så, det brukar gå bra.
Citat:
Jag har ju min lojalitet likt som du i förnuftet,
åtminstone är det vad jag vill tro.
Men hur ska jag någonsin kunna veta hurdan det egentligen ligger till?
Till exempel min förkärlek till liberalism, hur vet jag att när jag i förnuftets namn vrider och vänder på alla mot och för argument redan inte har valt ett svar? Det går inte.
Jag förstår inte riktigt hur du tänker här. Om du använder ditt förnuft så är du unbiased i din värdering av argument. Du kan se dem för vad de är. Blundar man för argument så använder man sig inte av sitt förnuft. Därför ska man försöka att inte misslyckas med att använda sitt förnuft. Jag tycker om formuleringen; attempt not to err to reason.