2010-02-15, 07:10
Medlem
Nu är det så att jag bevittnat det som står i rubriken tidigare, men inte brytt mig om det särskilt mycket. Men efter att det här fenomenet har uppstått från två olika, helt slumpmässiga personer, på kort tid så måste jag börja analysera.

För att förklara så vi inte pratar i blindo (kan man säga så, pratar i blindo?). Det är alltså en liten twitch, som jag helst vill kalla det för att måla upp bäst, eller spasm/ryckning om ni så vill, som jag bevittnat främst vid området neråt vänster från näsan. Typ där man har snusen fast inte lika centralt i ansiktet. Det är en okontrollerad, vilket jag kan se, spasm som bara ja.. är en spasm som kommer ibland.

På person nummer ett så såg jag det här vid mungipan flera gånger också. Dvs de har just avslutat att säga nåt, och kanske inväntar svar, när det här händer. Tänker direkt att det här fenomenet beror på osäkerhet/någon slags stress, obekvämlighet? Att man är så spänd att det tar ut sig med en liten spasm. Hos båda personerna, båda gångerna, hade vi även rökt gräs, men dom är inbitna rökare så jag tror inte den biten är av så stor betydelse.

Tacksamt om ni ens förstår vad jag menar, och isåfall, har ni sett det? Varför händer det?
Citera
2010-02-15, 07:17
Medlem
Zeropowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitchell
Nu är det så att jag bevittnat det som står i rubriken tidigare, men inte brytt mig om det särskilt mycket. Men efter att det här fenomenet har uppstått från två olika, helt slumpmässiga personer, på kort tid så måste jag börja analysera.

För att förklara så vi inte pratar i blindo (kan man säga så, pratar i blindo?). Det är alltså en liten twitch, som jag helst vill kalla det för att måla upp bäst, eller spasm/ryckning om ni så vill, som jag bevittnat främst vid området neråt vänster från näsan. Typ där man har snusen fast inte lika centralt i ansiktet. Det är en okontrollerad, vilket jag kan se, spasm som bara ja.. är en spasm som kommer ibland.

På person nummer ett så såg jag det här vid mungipan flera gånger också. Dvs de har just avslutat att säga nåt, och kanske inväntar svar, när det här händer. Tänker direkt att det här fenomenet beror på osäkerhet/någon slags stress, obekvämlighet? Att man är så spänd att det tar ut sig med en liten spasm. Hos båda personerna, båda gångerna, hade vi även rökt gräs, men dom är inbitna rökare så jag tror inte den biten är av så stor betydelse.

Tacksamt om ni ens förstår vad jag menar, och isåfall, har ni sett det? Varför händer det?

Godmorgon!

Ja, jag har bevittnat detta fenomen, tycker det är otrevligt att konversera med en person som håller på att grimasera ofrivilligt...

Jag förmodar att du tänker på Tics, om så är fallet så kanske denna länk hjälper dig att förkovra dig i ämnet!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tics

Mvh!
Citera
2010-02-15, 07:28
Medlem
Morsning på dig också. Jag har tidigare läst om tics och beskrivningen i sin helhet känns för överdriven för det jag pratar om. Det för liksom tankarna till folk som sitter och flaxar med armarna och är allmänt cp, men dom här personerna är fett sköna och visar inga andra abnormala tendenser överhuvudtaget förutom det här. Just kopplingen mellan att man inte kan styra muskeln i fråga, och att det är ofrivilligt tycker jag är intressant. Det måste ju ha en anledning, och på senaste personen så har jag bara sett det EN gång, i övrigt totalt normalt. Menar, vi kan ha en seriös diskussion, dom säger något seriöst med likgiltig/stabil min och sen avslutas meningen med en lite spasm i mungipan.

Har du inte tänkt varför det här händer när du samtalat med dessa personer zero? Som jag skrev tidigare så skulle hobbypsykologen i mig, som naturligtvis inte vet nånting, tippa på någon slags obekvämdhet/nervositet/stress som utlöser dom här små diskreta ticsen. Konstigt det där.

EDIT: Ni som bevittnat detta, inklusive zero, hur 'dömer' ni personerna som bedrvier den här spasmverksamheten. Avfärdar ni dom som mindre värda direkt? Jag bryr mig inte eftersom jag gillar personerna generellt, och speciellt när en av dom bara har gjort det en gång. Den andra gjorde det ganska frekvent när vi var stekta (har inte sett det annars och vi var nog ganska engagerade och inne i diskussionen plus att vi var duktigt bänga) och efter ett tag började jag helt enkelt fundera på "vad är det som är fel egentligen?".
Senast redigerad av Mitchell 2010-02-15 kl. 07:32.
Citera
2010-02-15, 07:51
Medlem
Zeropowers avatar
Citat:
Morsning på dig också. Jag har tidigare läst om tics och beskrivningen i sin helhet känns för överdriven för det jag pratar om. Det för liksom tankarna till folk som sitter och flaxar med armarna och är allmänt cp, men dom här personerna är fett sköna och visar inga andra abnormala tendenser överhuvudtaget förutom det här. Just kopplingen mellan att man inte kan styra muskeln i fråga, och att det är ofrivilligt tycker jag är intressant. Det måste ju ha en anledning, och på senaste personen så har jag bara sett det EN gång, i övrigt totalt normalt. Menar, vi kan ha en seriös diskussion, dom säger något seriöst med likgiltig/stabil min och sen avslutas meningen med en lite spasm i mungipan.

Har du inte tänkt varför det här händer när du samtalat med dessa personer zero? Som jag skrev tidigare så skulle hobbypsykologen i mig, som naturligtvis inte vet nånting, tippa på någon slags obekvämdhet/nervositet/stress som utlöser dom här små diskreta ticsen. Konstigt det där.

EDIT: Ni som bevittnat detta, inklusive zero, hur 'dömer' ni personerna som bedrvier den här spasmverksamheten. Avfärdar ni dom som mindre värda direkt? Jag bryr mig inte eftersom jag gillar personerna generellt, och speciellt när en av dom bara har gjort det en gång. Den andra gjorde det ganska frekvent när vi var stekta (har inte sett det annars och vi var nog ganska engagerade och inne i diskussionen plus att vi var duktigt bänga) och efter ett tag började jag helt enkelt fundera på "vad är det som är fel egentligen?".

Du inser att det finns olika grader av Tics va? Har själv bevittnat såväl lite lätta små "ryck" i ansiktet till fullskaliga grimaseringar...

Små ofrivilliga ryck i ansiktsmuskalaturen kan också framkallas av kraftig sömnbrist, "källa?" utbrister ni frågande, "har ingen säger jag" bygger helt antagandet på egna erfarenheter...

Lider man av Tics, Stammning mm så förvärrar alltid stress skiten...

Jag dömer ingen, tycker bara det är allmänt störigt och fult, speciellt om det råkar va någon tv-profil, kommer rent spontant på en, en äldre gubbjävel med glasögon på nyhetsmorgon för någon vecka sen fick ryck när han hade skämtat...

Hans ryck gick ut på att han höjde ögonbrynen överdrivet mycket 4-5 ggr efter varandra, det såg förjävligt ut och jag irriterade mig på det resten av programmet, Det som gör att jag irriterar mig så mycket är att om man vet att en person lider av det så "väntar" man på nästa ryck...

Mvh!
Citera
2010-02-15, 08:11
Medlem
haha "avfärdar dem som mindre värda"... nu överdriver du väl ändå lite .
Citera
2010-02-15, 22:10
Medlem
Verkligen ingen annan som har nåt att tillägga om detta intressanta och lite konstiga fenomen? Besviken på er FB
Citera
2010-02-16, 09:45
Medlem
TS, vad är det du vill med den här tråden? Vill du höra om det är okej att ha "konstiga" kompisar? Du uttrycker dig iaf så..
Citera
2010-02-16, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjej-86
TS, vad är det du vill med den här tråden? Vill du höra om det är okej att ha "konstiga" kompisar? Du uttrycker dig iaf så..

Haha. Jag vill veta anledningen till varför man får ofriviliga spasmer i ansiktet. Tippar på att det är något psykologiskt bakom, typ nervositet/stress eller whatever. Därför sa jag att dom var normala i övrigt så det skulle underlätta analyserandet. Därför jag tyckte det var konstigt och motsägelsefullt.
Citera
2010-02-16, 11:58
Medlem
pdngs avatar
Cp-ryck i ansiktet kan även vara biverkningar på nån form av anti-depp-medicin/antipsykosmedel.
Citera
2010-02-17, 02:31
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Det är en klåda i nervsystemet.
Citera
2010-02-17, 13:25
Medlem
HaShMaNs avatar
Citat:

Jag har själv fått såna ryckningar i precis samma ställe som du beskrivit, för min del kan jag även säga att det beror på osäkerhet eller obekvämlighet, händer ofta när jag rökt gräs och sitte på tunnelbanan hem.
Citera
2010-02-17, 14:36
Medlem
Än värre isf om nån har Tourettes syndrom med att de gör ljud också, tvingas säga konstiga ord.

Men alltså det måste var jobbigast för personen som har problemet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in