Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-14, 23:07
Medlem
toonyys avatar
Bytte just upp mig ett snäpp till morsans nya laptop. En Amilo Li 3710. Den funkar klockrent, förutom när jag ska kolla på webb-tv eller youtube-klipp då den bara helt plötsligt stänger ner sig själv. Händer även att den stängt ner sig då jag haft spotify samt ett simpelt spel igång... Störigt...
Vad beror detta på? Blir datorn för varm av någon anledning? Datorn har 4 gb's minne. Kan det vara ett minnesfel? Eller att fläkten inte fungerar som den ska?
Vore fint med svar på tal. Hjälp!!

EDIT: Ska tillägga att jag kör med Vista.
Citera
2010-02-14, 23:23
Medlem
DigitalAngels avatar
Stängs den av, eller startar den om?

Om den startar om; börja med att inaktivera automatisk omstart för att se vad för felkod i bluescreen den ger. Gör du genom att högerklicka på "den här datorn", välja "avancerade systeminställningar" och sedan "start och återställning" (tryck inställningar). Kryssa ur "starta om automatiskt". Återkom med felkod och/eller referens till ev fil.
Citera
2010-02-14, 23:30
Medlem
toonyys avatar
Den stängs bara av. Alltså ingen automatisk omstart.
Gjorde för övrigt resten utav det du sa.
Senast redigerad av toonyy 2010-02-14 kl. 23:33.
Citera
2010-02-14, 23:45
Medlem
epost72s avatar
Laptop som stänger av vid belastning, jag satsar på temperaturrelaterat, gör rent vid fläktintag/utblås.
Installera HWMonitor och starta upp programmet bevaka sedan vad som händer med temperaturerna, programmet sparar ingen info så du får vara uppmärksam på onormalt höga temperaturer.
Citera
2010-02-14, 23:56
Medlem
DigitalAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Laptop som stänger av vid belastning, jag satsar på temperaturrelaterat, gör rent vid fläktintag/utblås.
Installera HWMonitor och starta upp programmet bevaka sedan vad som händer med temperaturerna, programmet sparar ingen info så du får vara uppmärksam på onormalt höga temperaturer.

Detta är mycket troligt. En laptop ska inte stängas av såvida det inte rör sig om värmeproblem eller rena hårdvarufel.
Komprimerad luft på burk är mkt bra att använda, men det kan räcka med att blåsa i ventilationshålen. Låter fläkten konstigt?
Citera
2010-02-15, 00:05
Medlem
toonyys avatar
Citat:

Tack för din hjälp. Installerade CPUID och såhär ser det ut: http://rapidshare.de/files/49151323/xxxxx.jpg.html
Ser det okej ut? Eller är datorn överhettad?

Citat:
Ursprungligen postat av DigitalAngel
Detta är mycket troligt. En laptop ska inte stängas av såvida det inte rör sig om värmeproblem eller rena hårdvarufel.
Komprimerad luft på burk är mkt bra att använda, men det kan räcka med att blåsa i ventilationshålen. Låter fläkten konstigt?

Fläkten är knäpptyst till 90%. Kan jag skruva upp datorns underdel och på så sätt komma åt cpu'ns fläkt för att rengöra? Eller ryker garantin då? Finns inga klisterlappar som kan brytas.
Citera
2010-02-15, 00:09
Medlem
toonyys avatar
Kan tillägga att min mor som förut ägde denna denna datorn levde i en dammig miljö, då hon var tvungen att elda i en karmin hela vintern. Mycket sot och aska i luften. Kanske kan det vara en orsak till att luftintag/fläkt blivit igensatt?
Senast redigerad av toonyy 2010-02-15 kl. 00:14.
Citera
2010-02-15, 00:20
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toonyy
Tack för din hjälp. Installerade CPUID och såhär ser det ut: http://rapidshare.de/files/49151323/xxxxx.jpg.html
Ser det okej ut? Eller är datorn överhettad?
Ingen överhängande fara men testa att kolla på webb-tv eller youtube-klipp, och ha temp-programmet överst.
Citat:
Kan tillägga att min mor som förut ägde denna denna datorn levde i en dammig miljö, då hon var tvungen att elda i en karmin hela vintern. Mycket sot och aska i luften. Kanske kan det vara en orsak till att luftintag/fläkt blivit igensatt?
Om vi säger så här, det är sällan som det skadar att göra rent datorn, blås dock hellre med tryckluft än att dammsuga.
Citera
2010-02-15, 00:25
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ingen överhängande fara men testa att kolla på webb-tv eller youtube-klipp, och ha temp-programmet överst.

Om vi säger så här, det är sällan som det skadar att göra rent datorn, blås dock hellre med tryckluft än att dammsuga.

Har samma temperatur och laptopen är för jävligt varm kan jag ju säga. Men stänger inte av sig iallafall i mitt fall.
Citera
2010-02-15, 00:46
Medlem
toonyys avatar
Citat:

Har webb-tv igång nu. Temperaturen på "core" visar just nu på +-85 C. För varmt?
OCH vad händer om jag skulle skruva upp undersidan på laptoppen för att rengöra. Ryker garantin då?

Ska tillägga att datorn känns för jävla varm på tangenterna. Precis att jag klarar av att nudda vid det utan att bränna mig.
Senast redigerad av toonyy 2010-02-15 kl. 00:48.
Citera
2010-02-15, 01:10
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Har webb-tv igång nu. Temperaturen på "core" visar just nu på +-85 C. För varmt?
OCH vad händer om jag skulle skruva upp undersidan på laptoppen för att rengöra. Ryker garantin då?

Ska tillägga att datorn känns för jävla varm på tangenterna. Precis att jag klarar av att nudda vid det utan att bränna mig.
Om du har garanti på datorn så bör du inte skruva isär den.
Men om du knappt kan ta i tangentbordet så måste något vara fel.
Hur ser det ut vid luftintag/utblås?

Dessutom om du nu har garanti så kanske det kan vara värt att utnyttja den.
Citera
2010-02-15, 01:25
Medlem
toonyys avatar
Citat:
Om du har garanti på datorn så bör du inte skruva isär den.
Men om du knappt kan ta i tangentbordet så måste något vara fel.
Hur ser det ut vid luftintag/utblås?

Dessutom om du nu har garanti så kanske det kan vara värt att utnyttja den.

Vid luftintag/utblås ser det rent ut. Eller var det det du menade?
Rent ut sagt förjävligt att en så pass ny dator ska ha ett så fatalt problem. Får se om jag ens hittar garantin i all röra. *Less och lust att bryta datorn mitt itu*

Nån som vet vart man kan köpa tryckluft på burk/tub? Om det ens finns...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in