2010-02-14, 22:36
Medlem
Celticos avatar
Hur mycket arbetar hjärnan när man hör nått eller ser? Tolkar och arbetar människors hjärna konstant och försöker lösa det man hör? Eller är det från och till...

För att förklara kan jag ta ett litet exempel. Om man nu får frågan av en servitris (lagar maten också) hur det smaka, och man svarar, jo, de var extra gott idag.
Om ni nu är servitrisen, kommer er hjärna att börja hitta själva innebörden i svaret. Det kan vara att kunden, gav en komplimang, till servitrisen, eftersom han kanske tyckte hon såg bra ut, och ville ge henne ett svar som skiljer sig.

Nu undrar jag, med detta exemplet, tolkar hjärnan såna här smådetaljer konstant, och hur lyckas den hitta det exakta meningen, om den nu tolkar det, kanske nån annan tolkar det på nått annat sätt..

Men som sagt, är hjärnan hela tiden aktiv och försöker klura ut vad som sägs, och meningen med vad som sägs.
Och hur gör den, är det en inre röst som talar om, eller kommer det spontant.

Om den nu gör det, hur klarar man att vara så aktiv med allt man ser och hör?
Citera
2010-02-18, 15:12
Medlem
Celticos avatar
Hur mycket reflekterar man över det man hör o ser? Hur hinner man tolka vart enda ord i en mening...
Citera
2010-02-18, 16:15
Medlem
hjärnan tolkar i allra högsta grad det man hör. det är mycket intressant faktiskt. jag hörde om några äldre personer som hade varit döva sen födseln som fick en operation som gjorde att de kunde höra. de tålde det inte för att de hörde ALLTING HELA TIDEN. deras hjärna hade inte lärt sig att tolka ljudinformationen. de fick helt sonika operera bort hörseln på dem igen. jag kan tyvärr inte styrka den historien med en länk just nu men däremot kan du få en ganska färsk forskningsartikel som berör ämnet:

http://www.sciencedaily.com/releases/2010/02/100210124759.htm
Citera
2010-02-18, 16:53
Medlem
Artygs avatar
Hjärnan är väl rätt duktig på att sålla bort information. Om en servitris 25 ggr per dag ställer frågan om maten smakar bra, dag in och dag ut så kommer man inte att analysera positiva kommentarer utan hjärnan reagerar endast på negativa kommentarer då de är utav värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in