2010-02-14, 22:30
Medlem
Gotts avatar
Försämras vattenkvaliteten om jag kokar upp vatten flera gånger efter att det svalnat mellan varven? Koka upp - vänta en dag - koka upp osv. (samma vatten)
Citera
2010-02-15, 14:16
Medlem
sedrisss avatar
Nej.
Dock ska du undvika att värma vatten i micron som du redan kokat upp. Då kan man "super-koka" det, vilket kan resultera i en explosion om du lägger i något (t.ex en sked) i det.
Citera
2010-02-15, 14:50
Medlem
Om du har en dålig vattenkokare med en massa kalkavfällningar på värmeelementet kan jag tänka mig att det blir någon slags avsmak på vattnet om du kokar det flera gånger.

Vatten som får stå i flera dagar är ju inte heller så gott, det stagnerar ju vilket innebär att det tar upp luftburna partiklar och bakterier. När du kokar det igen så dödar du av allt skadligt, men partiklarna i sig stannar ju kvar i vattnet och kan ge avsmak.

I teorin så skall dock vatten som lagras på rätt sätt kunna vara drickbart för evigt.
Citera
2010-02-15, 18:24
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gott
Försämras vattenkvaliteten om jag kokar upp vatten flera gånger efter att det svalnat mellan varven? Koka upp - vänta en dag - koka upp osv. (samma vatten)
Varför skulle man öht göra något sådant? Eller är det en helt teoretisk fråga?
Citera
2010-02-15, 21:38
Medlem
Gotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Relativt teoretisk. Har även funderat på det när jag använder vattenkokaren, inte ovanligt att jag kokat upp samma vatten både en och två gånger (minus en till två deciliter).

Tack för svaret Tjaeng
Citera
2010-02-15, 21:59
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Dubbelkokt vatten kan tex i vissa sammanhang ersätta destillerat vatten, enklare att framställa, billigare mm.

En bekant till mig gör egna skönhetsprodukter och då brukar hon ibland använda sk dubbelkokt vatten. Jag kan tänka mig att det kan vara bra att använda dubbelkokt vatten för tex sårtvätt?
Citera
2010-02-16, 08:37
Moderator
Kyrpators avatar
Det finns ju de som hävdar att te smakar olika beroende på hur vattnet har kokats. Förr i tiden var det en utbredd uppfattning att tevatten inte skulle stormkoka, utan bara sjuda. Vatten som hade kokat hade lägre syrehalt och gav av den anledningen mindre smakrikt te, hävdades det. På senare tid har jag läst om experter som hävdat att tevatten tvärtom ska koka två gånger för bästa smak. Jag tror att det är den kinesiska metoden. Själv vågar jag inte ha någon uppfattning.
Citera
2010-02-17, 01:59
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det finns ju de som hävdar att te smakar olika beroende på hur vattnet har kokats. Förr i tiden var det en utbredd uppfattning att tevatten inte skulle stormkoka, utan bara sjuda. Vatten som hade kokat hade lägre syrehalt och gav av den anledningen mindre smakrikt te, hävdades det. På senare tid har jag läst om experter som hävdat att tevatten tvärtom ska koka två gånger för bästa smak. Jag tror att det är den kinesiska metoden. Själv vågar jag inte ha någon uppfattning.

Jaghar en te"kokare" som värmer vattnet till 95 grader, manualen påstår att tevatten ej får kokas, men det kan ju vara marknadsföring...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in