2010-02-14, 21:32
Medlem
theloins avatar
Tsena,

Stämmer det att vi i Sverige har en lag att följa som säger att man som markägare enbart äger sin plätt och en halvmeter ned i jorden? Vem äger resten (gissningsvis staten)? Rent hypotetiskt så blir det väl, om det nu stämmer, ett moment 22 om jag schaktar bort en halvmeter jord eller?
Är det tex ajabaja att bygga sig ett litet skyddsrum eller dyl.?

-theloin-
Citera
2010-02-14, 21:39
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theloin
Tsena,
Stämmer det att vi i Sverige har en lag att följa som säger att man som markägare enbart äger sin plätt och en halvmeter ned i jorden? Vem äger resten (gissningsvis staten)?

Jag har också hört detta att man äger nyttjanderätten till den mark man har. Alltså är det
inte fritt fram att göra vad man vill med den. När det gäller byggnader mm. så finns det ju
regler för att söka bygglov och bygga hus, och schakta för skyddsrum osv.

Dock är det efter vad jag har förstått så, att om din mark råkar ha en sjö på sig så får du
inte fritt fiska slut på fisk i sjön, för det ses som en naturresurs. Jag tror också att staten
kommer att göra anspråk (mot betalning) på eventuella metallfyndigheter som kan tänkas
ligga på din mark (i urberget).

Tumregeln är du får bygga saker om du får bygglov, medan du ska hantera naturresurser
som ligger på din mark (sjöar, källor, malmfyndigheter) mm. så att du inte överexploaterar
dem. Du får fiska slut på fisk, lika lite som du får jaga slut på vargar i din skog.

EDIT:
Jordabalken tror jag reglerar detta, med hur du får nyttja tomtmark som du äger.
Flytt till juridik?
Senast redigerad av Nostradumbass 2010-02-14 kl. 21:41.
Citera
2010-02-14, 21:41
Medlem
nazipoliss avatar
man äger sin mark och en bit ner i jorden berorende på vad det är för mark, ovan mark/hus/träd äger man då inte.
Citera
2010-02-14, 21:43
Medlem
Hoya84s avatar
Om man rent hypotetiskt antar att man säljer sin mark i lösvikt så att säga, får man gräva hur djupt som helst då så länge man är på sin egen mark?
Citera
2010-02-14, 21:52
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoya84
Om man rent hypotetiskt antar att man säljer sin mark i lösvikt så att säga, får man gräva hur djupt som helst då så länge man är på sin egen mark?

Ja, det borde vara ok att så att säga gräva en grop och sälja jorden från gropen
förutsatt att du inte hittar en ändlig naturresurs som ifall du grävde vidare riskerar
att förstöras för alltid.

Du får vad jag vet inte borra i urberg då det kräver bygglov (bergvärme mm.) eller
om du vill provborra i berget för att kolla om det finns guld behöver du också statens
tillstånd med nåt "provborrningstillstånd".

Det staten vill skydda är så att inte naturresurser förstörs, även om dom råkar ligga
på din mark.
Citera
2010-02-14, 21:59
Medlem
theloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
man äger sin mark och en bit ner i jorden berorende på vad det är för mark, ovan mark/hus/träd äger man då inte.

Det låter ju helt galet, att inte äga sitt hus? Är det bara besittningsrätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Ja, det borde vara ok att så att säga gräva en grop och sälja jorden från gropen
förutsatt att du inte hittar en ändlig naturresurs som ifall du grävde vidare riskerar
att förstöras för alltid.

Du får vad jag vet inte borra i urberg då det kräver bygglov (bergvärme mm.) eller
om du vill provborra i berget för att kolla om det finns guld behöver du också statens
tillstånd med nåt "provborrningstillstånd".

Det staten vill skydda är så att inte naturresurser förstörs, även om dom råkar ligga
på din mark.

Så vad skulle hända om det nu helt plötsligt sprutade ut olja när jag tog ett spadtag? Tillfaller då marken Reinfeldt helt plötsligt eller blir det tvångsinlösen eller kan jag då (äntligen) bli en Texas oil tycoon?
Citera
2010-02-14, 22:07
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theloin
Tillfaller då marken Reinfeldt helt plötsligt eller blir det tvångsinlösen eller kan jag då (äntligen) bli en Texas oil tycoon?

Oljan ligger under urberget. Du får inte borra i urberget utan bygglov/provborrningstillstånd,
jag kan inte juridiken hur man säkrar tillstånd för provborrning mm. Men magkänslan säger
mig att det är inte dina naturresurser. Dom är statens.

Så eftersom vi är i Sverige så borde det vara så att det är lika lite din olja som dina
fornlämningar. Så den där 200kg guldskatten du hittar innnan oljan när du gräver på din
tomt kommer staten också att göra anspråk på.

Det känns som att Reinfeldt skulle köpa tillbaka marken. Ohly skulle expropriera den.
Men nån oil tycoon blir du hursomhelst inte
Senast redigerad av Nostradumbass 2010-02-14 kl. 22:11.
Citera
2010-02-14, 22:19
Medlem
theloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Är den frågan allvarligt menad?

Oljan ligger under urberget. Du får inte borra i urberget utan bygglov/provborrningstillstånd,
så där har du svaret på din fråga. Jag kan inte juridiken hur man säkrar tillstånd för prov-
borrning mm. Men magkänslan säger mig att det är inte dina naturresurser. Dom är statens.

Det är lika lite din olja som dina fornlämningar. Så den där 200kg guldskatten du hittar innnan
oljan när du gräver på din tomt kommer staten också att göra anspråk på.

Det känns som att Reinfeldt skulle köpa tillbaka marken. Ohly skulle expropriera den. Men nån
oil tycoon blir du inte hursomhelst

Helt allvarlig, om än ett väldigt hypotetisk antagande. Det låter, i mina öron, helt sanslöst att staten kan gå in och roffa åt sig av något som jag har hittat, kämpat upp och sedan samlat in. Det finns väl inte en människa i världen som skulle lämna ifrån sig en 200kgs guldklump, iaf inte frivilligt. Fornlämning kan jag fatta, det har ju ett historiskt värde som gissningsvis är högre än dess monetära inbringande, men tex olja och guld är ju rent ekonomiska resurser.
Citera
2010-02-14, 22:29
Medlem
Nostradumbasss avatar
Ja. Men så är det. Naturresurserna är statens, trots att dom råkar ligga på din mark.
Välkommen till Sverige.

Det är likadant om du skulle hitta helikopterrånspengarna nergrävda på din mark. Dom
är i lagens mening inte heller dina, trots att dom är nergrävda i din mark och du hittar
dom. Dom ska lämnas till polisen, sen är det naturligtvis upp till dig att göra det

Men om du hitter guld/olja/gas mm. så är det ändliga naturresurser som är statens.
Dock vet jag inte hur mycket ersättning du skulle få för ditt fynd. Men roffa åt sig
skulle staten göra.

Dock kan du möjligtvis skriva avtal med staten om att du eller ett bolag du äger kan
ha utvinningsrätt för din oljefyndighet du har hittat, men då lär det kosta flis extra
för att få utvinna det. Detta är dock gissningar. Du får kolla med nån jurist
Senast redigerad av Nostradumbass 2010-02-14 kl. 22:34.
Citera
2010-02-16, 06:15
Medlem
Spindel-tarzans avatar
Vet att här i Uppsala har IP-Only( eller nåt dotterbolag) köpt marken under jorden (gammalt militärt bergsrum) medans kommun/stat äger gräsmattan och uppåt så att säga. Om det inte är uppköpt också är osäker)
Citera
2010-02-16, 13:02
Medlem
gammalgnus avatar
Myndigheten som ansvarar för/ beslutar om tillstånd för prospektering (att leta) och utvinning av mineraler och liknande naturtillgångar på egen eller annans mark heter bergstaten.

Mer info finns på deras hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in