2010-02-14, 20:37
Medlem
sparlunds avatar
Hej!

Har en stationär HP-dator som jag hade tänkt att formatera. Gör som vanligt: slänger in min W7-skiva, formaterar och börjar installera. Står att det saknas vissa komponenter, eller filer typ. Går med på detta, och byter då till att försöka installera XP.

Sätter i XP-skivan, och formaterar till NTFS (av ngn anledning^^) och börjar sedan installera. Den kommer en liten bit in, sedan står det att jag måste sätta i en Windows XP sp3 skiva med filen asms på. Googlar lite på detta, och det verkar som att datorn är låst till HP. Så tankar hem en HP-oem skiva, och har nu tänkt att boota med denna, vilket inte går.

När jag säger att den ska boota på skivan så kommer jag ändå bara in mitt i installationen av XP, där den avbröts för att få den där filen asms.
Nu kan jag alltså inte boota en skiva för att börja om installationen. Hur löser jag detta? Datorn har ej diskettstationen, och jag vet hur man ändrar boot-ordning osv.

Tack på förhand
Citera
2010-02-14, 20:42
Medlem
du måste gå in i setup...
för att göra detta så trycker du trycker delete hela tiden vid uppstarten av datorn.
där finns det på alla datorer ett ställe där du kan välja boot sequense... dvs boot-ordning..
ställ att den först ska boota från cd/dvd... sen vid uppstarten kommer den att fråga om du vill starta från skiva som finns i spelaren... tryck då vilken knapp som helst..
det ser olika ut på alla datorer beroende på moderkot... men valmöjligheten skall finnas på alla
lycka till
Citera
2010-02-14, 20:45
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacknicke
du måste gå in i setup...
för att göra detta så trycker du trycker delete hela tiden vid uppstarten av datorn.
där finns det på alla datorer ett ställe där du kan välja boot sequense... dvs boot-ordning..
ställ att den först ska boota från cd/dvd... sen vid uppstarten kommer den att fråga om du vill starta från skiva som finns i spelaren... tryck då vilken knapp som helst..
det ser olika ut på alla datorer beroende på moderkot... men valmöjligheten skall finnas på alla
lycka till
Som sagt vet jag mkt väl hur man ställer in boot-sequence och att man kan behöva trycka på ngn knapp. Men jag ges inte alternativet att trycka på ngn knapp ens! Och jag har valt att boota på dvd först, har även försökt i en mindre meny där man kunde välja direkt vilken den skulle boota på.
Citera
2010-02-14, 21:01
Medlem
hasenfrasens avatar
En fabriksdator är inte "OEM-låst". Det enda som skiljer mellan en vanlig du-bygger-själv-från-delar är att fabriksdatorerna har SLP, SLIC2.0 och SLIC2.1 i BIOS som gör att de inte behöver aktiveras online mot Microsoft. Installationsförfarandet skiljer inte det minsta.
Citera
2010-02-14, 21:07
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
En fabriksdator är inte "OEM-låst". Det enda som skiljer mellan en vanlig du-bygger-själv-från-delar är att fabriksdatorerna har SLP, SLIC2.0 och SLIC2.1 i BIOS som gör att de inte behöver aktiveras online mot Microsoft. Installationsförfarandet skiljer inte det minsta.
Okej!

Hur löser jag problemet med att filen asms saknas då? Har installerat med denna skivan flera gnger på andra datorer, så den funkar.

Det står att filen ska finnas på "d:/I386". När jag sätter i skivan i min dator som funkar och browsar den ser jag att den har en mapp som heter så, och det är massa filer i den, och en mapp som heter asms med massa undermappar.

Efter att datorn gått förbi boot-screenen står den och tuggar lite, och ett vitt streck hoppar nerår, som att det skrivits ngt med osynlig text lixom. Antar att den försöker bygga upp en miljö för att boota skivan, utan framgång. Elr?
Senast redigerad av sparlund 2010-02-14 kl. 21:34.
Citera
2010-02-15, 22:38
Medlem
sparlunds avatar
Det löste sig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in