2010-02-14, 19:24
Medlem
Poogles avatar
Hur råder situationen på dessa ställen idag, 2010.
Vart är det tryggast för barn att växa upp ? Börjar det välla in även här?
Det är väl snart bara öarna kvar.
Jag förstår att det inte finns några garantier för framtiden,
men berätta gärna om hur det är med våld och oroligheter på dessa ställen.

* Smögen
* Marstrand
* Björkö
* Grebbestad
* Kode

* Stenungsund
* Lysekil
* Strömstad
* Hönö
* Munkedal
* Öckerö
* Skärhamn
* Mysterna
* Kungshamn
* Stora Höga
* Henån
* Brastad
* Hunnebostrand
Citera
2010-02-14, 19:26
Medlem
cp-apas avatar
Ta en titt på Fjällbacka, ligger fint vid kusten och var åtminstone när jag besökte orten för 4-5 år sedan helt blattefri.

Ett hus där kostar lite grann men du har nära till golfbanan och grannar du kan lita på! Det är fan värt ett par miljoner.
Senast redigerad av cp-apa 2010-02-14 kl. 19:36.
Citera
2010-02-14, 19:42
Medlem
Hur kommer det sig att du utelämnat de mest berikade områdena som Uddevalla och Trollhättan?
Citera
2010-02-14, 19:44
Medlem
cp-apas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLoc
Hur kommer det sig att du utelämnat de mest berikade områdena som Uddevalla och Trollhättan?
För att Trollhättan inte ligger i Bohuslän?
Citera
2010-02-14, 19:48
Medlem
Jag har ett hus i Hällevikstrand, vilket är nära till många av dessa platser du nämner som du kanske vet. Jag bor i stan vanligtvis men är där hela sommaren och när jag har ledigt. Jag anser att det fortfarande är lugnt på ställen såsom Henån, Lysekil och Stenungsund. Moppe gängen å volvo raggarna är inget man behöver oroa sig för direkt. Sen hur roligt det är att växa upp där som barn är väl en annan sak, men jag är ju bortskämd innerstadsbo.

Mvh
Citera
2010-02-14, 19:50
Medlem
Avsiktarens avatar
Värst borde sitationen vara i Backa som är ett miljonprogramområde och i stadsdelen Komarken i Kungälv.
Annars är det inte så mycket berikare. Stenungsund upplever jag inte som särskilt berikat det finns visserligen några invandrare men de är inga "berikare".
I Skärhamn bor det också några invandrare men det råder ingen berikad situation.

Det kan sägas att det mest är små samhällen i Bohuslän med få hyreshus.
Citera
2010-02-14, 19:54
Medlem
Poogles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLoc
För att jag redan vet hur läget är i både Uddevalla och Trollhättan.
Frågade ju över orter jag inte har pejl på.
Citera
2010-02-14, 20:03
Medlem
BandieraRossas avatar
Jag själv bor i en av nämnda orter, och jag kan erkänna att det ganska tryggt här. Det finns dock särskilda områden här, som är relativt invandrartäta, men detta endast för att de utgör en samlingsplats för allt möjligt slödder. Dock är det knappast ett problem.

Öarnas större orter är ungefär samma som här, dock med mindre kriminalitet. Tjörn har väl inte ens en egen polisstation längre? De mindre orterna på öarna har knappt några invandrare, eftersom de också knappt har några invånare..
Citera
2010-02-14, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Värst borde sitationen vara i Backa som är ett miljonprogramområde och i stadsdelen Komarken i Kungälv.
Annars är det inte så mycket berikare. Stenungsund upplever jag inte som särskilt berikat det finns visserligen några invandrare men de är inga "berikare".
I Skärhamn bor det också några invandrare men det råder ingen berikad situation.

Det kan sägas att det mest är små samhällen i Bohuslän med få hyreshus.

det låter fan helt underbart, skönt med lite goda nyheter för en gångs skull. man är van vid att höra att varenda jävla hörn av sverige håller på att berikas .
Citera
2010-02-14, 22:33
Medlem
Bor man i Malmö kan man lätt förvillas och tro att hela Sverige är drabbat av mångkulturellt förfall men det finns fortfarande trevliga smultronställen där man slipper förfallet. Smögen är att rekommendera, men kommer man direkt från Malmö kan man bli lite chockskadad först på grund av bristen på "Balkan och MÖ-kultur", kanske bäst då att ta ett stopp på vägen i Varberg eller annan lämplig håla och gå på den lokala pizzerian så att inte omställningen till ett skandinaviskt samhälle blir för stort.

I Malmö är man som skandinav minoritet i allt fler stadsdelar och då blir omställningen till del av majoritetsbefolkningen ganska stor. Det lustiga är att man vänjer sig ganska snabbt av att vara i minoritet.

På mitt område är det ungefär 65% som har utländskbakgrund. När jag flyttade ditt för fem år sedan var det 50/50 så avskandinaviseringen går riktigt snabbt när det väl tar fart. Gissar att det inom fem år är 25/75...så man blir en allt mindre minoritet. Faktiskt skrämmande att det går så snabbt.

/M
Citera
2010-02-14, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skincare
det låter fan helt underbart, skönt med lite goda nyheter för en gångs skull. man är van vid att höra att varenda jävla hörn av sverige håller på att berikas .

Det är ingen som har sagt att mindre orter i Bohuslän inte också håller på att berikas. Det folk säger är att det inte är så berikat där idag. Det finns inga garantier för att dessa orter kommer att förbli oberikade. Om man har barn så är det viktigt att kolla upp skolsituationen ordentligt. Det är ju lite misslyckat om man måste skicka ungarna till områdets enda skola, som råkar vara mer berikad än stället man bor på.
Citera
2010-02-15, 00:51
Medlem
Peccavis avatar
Då jag själv bor i Bohuslän och i en av nämnda orter kan jag intyga att flera av orterna är väldigt trygga. framförallt bort mot Kungshamn, Hunnebo och smögen/vejern. lite värre är det väl i Uddevalla och Lysekil.

Citat:
Ursprungligen postat av wahlz
Jag har ett hus i Hällevikstrand, vilket är nära till många av dessa platser du nämner som du kanske vet. Jag bor i stan vanligtvis men är där hela sommaren och när jag har ledigt. Jag anser att det fortfarande är lugnt på ställen såsom Henån, Lysekil och Stenungsund. Moppe gängen å volvo raggarna är inget man behöver oroa sig för direkt. Sen hur roligt det är att växa upp där som barn är väl en annan sak, men jag är ju bortskämd innerstadsbo.

Kan detta verkligen vara sant? Härjar inte den albanska pantmaffian runt i staden längre må tro?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in