2010-02-14, 19:00
Medlem
Håller på och gör aioli för första gången till min fisksoppa, problemet är att den inte blir fast.

Jag har 4 äggulor och ungefär lika mycket rapsolja. Provade först att köra med en lattevisp i ett glas, vilket inte fungerade. Nu har jag slängt ner det i matberedaren i ca 1 minut men inget händer.

Vet någon vad jag ska göra för att få den att bli mer fast?
Citera
2010-02-14, 19:19
Medlem
KingMos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av montanegra
Håller på och gör aioli för första gången till min fisksoppa, problemet är att den inte blir fast.

Jag har 4 äggulor och ungefär lika mycket rapsolja. Provade först att köra med en lattevisp i ett glas, vilket inte fungerade. Nu har jag slängt ner det i matberedaren i ca 1 minut men inget händer.

Vet någon vad jag ska göra för att få den att bli mer fast?

Så här gör jag i vart fal!
2 gulor
2dl olja
Vitlök
salt
peppar
ett par droppar citron

Antar att problemet med din aioli är att du har för lite olja och vispar det med för dålig visp. Sen ska du inte hälla i oljan hur som helst, jag låter alltid första dl droppa sakta i medan jag vispar. Sen kanske jag tar en halv msk er gång jag lägger i olja och vispar hela tiden.
Citera
2010-02-14, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingMo
Så här gör jag i vart fal!
2 gulor
2dl olja
Vitlök
salt
peppar
ett par droppar citron

Antar att problemet med din aioli är att du har för lite olja och vispar det med för dålig visp. Sen ska du inte hälla i oljan hur som helst, jag låter alltid första dl droppa sakta i medan jag vispar. Sen kanske jag tar en halv msk er gång jag lägger i olja och vispar hela tiden.

Ok, super. Jag provar med lite mer olja. Tack för hjälpen!
Citera
2010-02-15, 11:53
Medlem
Du skär aiolin när du blandar gulan & oljan direkt.

Aioli är ju helt enkelt en smaksatt majonnäs...

Brja med ägg i bunken, häll sedan i oljan lite i taget under vispningen - matberedaren går också fint- så ska du se att den tjocknar och blir fast!
Citera
2010-02-15, 12:36
Medlem
siddharthas avatar
Förutom att du måste börja med oljan droppvis efter att ha vispat samman äggulor och vitlök tycker jag att en klick Dijonsenap borde leta sig ner i det götta. Senap innehåller ämnen som hjälper till att stabilisera och binda olja med äggulor. Dessutom, trots att olja är väldigt rinnigt, ju mer olja ju fastare blir den. Men börja försiktigt som sagt.
Citera
2010-02-15, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siddhartha
Förutom att du måste börja med oljan droppvis efter att ha vispat samman äggulor och vitlök tycker jag att en klick Dijonsenap borde leta sig ner i det götta. Senap innehåller ämnen som hjälper till att stabilisera och binda olja med äggulor. Dessutom, trots att olja är väldigt rinnigt, ju mer olja ju fastare blir den. Men börja försiktigt som sagt.

Det var just det som gjorde mig förvirrad. Jag trodde att det var äggulan som gjorde den fast, inte oljan. Så fort jag hade i mer olja blev det fastare konsistens. Jag hade därför i på tok för mycket äggulor, 4 st och ca 1,5 dl olja.

Att ha senap i är nog ingen dum idé. Jag kommer också tillsätta något nästa gång som ger en rödare färg, antar att cayennepeppar borde göra det. Tabasco hade jag inte heller i nu vilket nog hade varit bra att ha i.

Jag tror att de paul någon gång nämde att man inte ska ha i vitlöken för tidigt då det kan göra vitlöken besk, stämmer detta?

Tack för all hjälp!
Citera
2010-02-15, 17:24
Medlem
Det som ger ailoin den där trevliga röd/gula färgen på många krogar är saffran...testa att lösa upp en nypa saffran i lite vitt vin och smaksätt aiolin med nästa gång...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in