Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-13, 10:56
Medlem
EastClintfoods avatar
Ostar som havarti, nej fyfan luktar som en gammal svettig strumpa, annars gillar man det mesta och kan icke klaga
Citera
2013-06-13, 11:07
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Ostar som havarti, nej fyfan luktar som en gammal svettig strumpa, annars gillar man det mesta och kan icke klaga
Luktar suspekt men smakar gott. En roquefort tex luktar sur gammal fisse, men smakar ju desto bättre.
Citera
2013-06-13, 11:34
Medlem
neqers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna...
Hummer är väldigt överskattat
Hur menar du då? Pris, hype, smak, innehåll?
Citera
2013-06-13, 12:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna...
Hummer är väldigt överskattat
Håller med. Hummer kommer inte i närheten av en fin havskräfta, varken i fråga om smak eller konsistens.

Även en varsamt tillagad hummer har inte den där riktigt mjälla texturen eller sötaktiga anstrykningen (faktiskt ganska lik pilgrimsmussla) som havskräfta äger.

Riktiga skräckexempel är de humrar man köper över disk på lokala ICAn när det skyltar med REA-pris. En Thermidor lagad på denna usla råvara smakar som en urkräkt skosula.

~Paul~
Citera
2013-06-13, 12:42
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Håller med. Hummer kommer inte i närheten av en fin havskräfta, varken i fråga om smak eller konsistens.

Även en varsamt tillagad hummer har inte den där riktigt mjälla texturen eller sötaktiga anstrykningen (faktiskt ganska lik pilgrimsmussla) som havskräfta äger.

Riktiga skräckexempel är de humrar man köper över disk på lokala ICAn när det skyltar med REA-pris. En Thermidor lagad på denna usla råvara smakar som en urkräkt skosula.

~Paul~

Nu blir det lite offtopic och hoppas det är okej, jag åt nåt slags av stor havskräfta eller om det kunde vara en mindre hummer i thailand, färsk och grillad med nåt slags av thai-sås på, den var riktig god.

Finns det hummer därnere eller om det kunde vara något annat? nyfiskad var den iaf och man fick välja de direkt från deras akvarium levande.

Har annars aldrig ätit hummer tror jag, endast småkräftor som erbjuders under augusti-månaden
Citera
2013-06-13, 14:01
Medlem
novus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av '[Strange Days
'|21463395]Skulle vilja fortsätta på skaldjursspåret och säga att ostron är rätt överskattat käk.
Ostronen ses ju som något direkt nedstiget från det kulinariska himmelriket, men ärligt talat så kan jag personligen inte se tjusningen med dem.

Detsamma gäller för övrigt beluga-kaviar.

Detta är exempel på föda som det har bildats en grym hype kring - mer pga pris-, än smaksensation.

Jag håller inte med dig för 5 öre!
Citera
2013-06-13, 14:09
Medlem
sowahs avatar
Pilgrimsmusslor och oxfilé.

Entrecote över oxfilé vilken dag som helst.
Citera
2013-06-13, 14:24
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sowah

Nu har jag inte smakat pilgrimsmusslor tror jag men håller med om att entrecoté smakar mer än oxfilé, samma sak om fläskkarre och kotlett. Samt högrev mot andra sega styckdetaljer.

Kom på en sak, har ätit rådjursfilé tror jag det var, lite för mild tyckte jag. Kanske man fått nån dålig bit
Senast redigerad av EastClintfood 2013-06-13 kl. 14:26.
Citera
2013-06-13, 17:41
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:

Entrecoten smakar mer, det är sant. Men svensk gammal Oxfilé går inte att jämföra med det man kan få i typ Sydamerika.
Citera
2013-06-13, 18:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Nu blir det lite offtopic och hoppas det är okej, jag åt nåt slags av stor havskräfta eller om det kunde vara en mindre hummer i thailand, färsk och grillad med nåt slags av thai-sås på, den var riktig god.

Finns det hummer därnere eller om det kunde vara något annat? nyfiskad var den iaf och man fick välja de direkt från deras akvarium levande.

Har annars aldrig ätit hummer tror jag, endast småkräftor som erbjuders under augusti-månaden
Det kan ha varit en estorilräka som du har fått. Dessa är i princip lika stora som havskräftor men lite tjockare i stjärten. Mycket goda. Tyvärr har de fått en del kritik för att odlingarna påverkar klimatet i negativ riktning.

http://www.estoril-portugal.com/en/leisure/gastronomy

~Paul~
Citera
2013-06-13, 23:37
Medlem
Det JAG tycker är riktigt överskattat är kolgrillad mat. Varför förstöra fina köttbitar, fisk, grönsaker etc genom att slänga dem på en kolgrill? Skit samma vilka fina marinader, glaze osv som använts, maten smakar ändå kol. Usch. Jag har inget emot grillad mat men jag föredrar att göra det i ugnen där inte maten tar smak av den förbaskade grillkolen. I medelshavsländer typ Grekland lever jag nästan uteslutande på sallad och tzatziki bara för att jag bara inte klarar av att äta kolgrillat. Är jag ett unikum? Min man tycker detsamma, vi har en grill bara för så att, men den står och samlar damm, möjligtvis grillar vi någon korv per säsong
Citera
2013-06-13, 23:43
Medlem
Citat:

Eftersom jag öht inte äter helt nötkött mer än möjligtvis en gammaldags söndagsstek då och då (min fd man var köttmästare i en stor livsmedelsbutik och jag har ätit alla blodiga biffar, oxfilé etc vad jag ska i mitt liv, klarar inte mer) kan jag inte bedöma om oxfilé är överskattat. Entrecote är ju oxens motsvarighet till grisens karré så det är alltså mer fett på det.
Däremot älskar jag fisk och skaldjur av alla de slag och pilgrimsmusslor är exeptionellt gott. Jag brukar lägga dem i en marinad av olivolja, vitlök och färsk chili. Sen steka dem väldigt hastigt i het panna på båda sidor. Servera på en bädd av sallad som förrätt. Skitgott. Men precis som alla skaldjur blir de gummiaktiga om de steks för länge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in