2010-02-14, 14:38
Medlem
Vad gör datorerna med ungdomen? Jag skulle tro att ungdomen pacificeras rejält tack vare datorerna. Först datorspelen som gör så att de inte behöver några fritidsgårdar och liknande. Sedan all information som finns tillgänglig som gör att de måste sitta inne och googla hela tiden osv. Är detta en bra utveckling? Nja, kanske inte för kommunisterna som önskar revolution, men för oss andra så är nog den utvecklingen välkommen.

Dessutom har datorer den effekten att man aldrig behöver känna sig ensam. Men facebook och twitter är du bara ett knapptryck ifrån dina vänner. Kommer det få till följd att vi blir mindre sociala irl? Ja, jag tror det. Eller det är vi väl redan? Med AR kommer den utvecklingen att accelerera. Min slutsats är alltså att datorerna har haft en gynnsam påverkan på brottsutvecklingen bland ungdomar.

Vad anser ni?
Citera
2010-02-14, 14:55
Medlem
Fazikens avatar
Ett tidsfördriv som leder till ett beroende
Citera
2010-02-14, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Vad gör datorerna med ungdomen? Jag skulle tro att ungdomen pacificeras rejält tack vare datorerna. Först datorspelen som gör så att de inte behöver några fritidsgårdar och liknande. Sedan all information som finns tillgänglig som gör att de måste sitta inne och googla hela tiden osv. Är detta en bra utveckling? Nja, kanske inte för kommunisterna som önskar revolution, men för oss andra så är nog den utvecklingen välkommen.

Dessutom har datorer den effekten att man aldrig behöver känna sig ensam. Men facebook och twitter är du bara ett knapptryck ifrån dina vänner. Kommer det få till följd att vi blir mindre sociala irl? Ja, jag tror det. Eller det är vi väl redan? Med AR kommer den utvecklingen att accelerera. Min slutsats är alltså att datorerna har haft en gynnsam påverkan på brottsutvecklingen bland ungdomar.

Vad anser ni?

Om det är bra eller dåligt beror ju på vad du gör på datorn
Citera
2010-02-14, 16:01
Medlem
greenhorn,

Absolut, greenhorn. Med datorer o (lyckopiller) har dom ledande lyckats kuva folket, så kan jag också få för mig att samanfatta, generalisera det hela. Datorer får för mig brännas på bål redan imorrn, utvecklingen som sker är oerhörd. Dom brukar tala om en rehabiliteringsperiod "efter att man släppts ut ifrån fängelset". Anta att denna period både består av en tempo och stressökning gentemot fängelsetiden, men ockå så beror denna övergångsperiod på en modernisering i samhället under tiden man suttit inne. Om man nu suttit inne just denna period av människans uteckling, utan möjlighet till massmedia och permissioner, så tordes man se hålhögda robotar med ytterst komplexa men ej relevanta( alltså värderingar som ej nödväntigtvis är förnuftiga för en själv)"teoretiska" kunskaper ute i stugorna. Det är en vidrig tid vi lever i, anser undertecknad.
Citera
2010-02-14, 16:28
Medlem
vidrigjattes avatar
Japp, suger, håller på att vänja av mig från alla dåliga rutiner och skit.
Citera
2010-02-14, 17:32
Medlem
Det finns bra saker med internet också tycker jag.

Jag är dock från den generationen där sånt inte fanns när man växte upp så jag har heller aldrig hakat på trenderna med att man ständigt måste vara totalt kontaktbar med alla former av teknik och att man måste ha en sida som visar upp en, en jävla dagbok på nätet osv.

Annars tycker jag internet är utmrkt för att hitta likasinnade i intressen och information som man aldrig kunde komma över så lätt förr.

Mycket av det här andra är ytligt och lögnaktigt och för mig ointressant.

Foljk som ljuger om sig själva på nätet, nej tack det klarar jag mig utan.
Citera
2010-02-14, 21:49
Medlem
hobbe1991s avatar
Datorn har gjort mej socialt efterbliven, Har suttit vid en dator sen jag va sex ar gammal. Minst 6 timmar om dan, Hoppade av gymnasiet for att jag satt och spelade everquest 18 + timmar om dagen.
Fast har antligen tagit mej ur beroendet.
Citera
2010-02-14, 22:20
Medlem
Rakiis avatar
Som med det mesta finns det för och nackdelar med datorerna, helt beroende på vad man sysselsätter sig med framför skärmen. Sitter man och spelar bort sitt liv i MMORPG-spel och chattar på MSN dagarna i ända förstår ju varenda en vilken innebörd det kommer ha på ens liv senare, medan man kan göra skoluppgifter, efterforskningar eller diskutera här på Flashback.

Ett mynt har alltid två sidor.
Citera
2010-02-14, 22:31
Avslutad
Håller med TS. När jag var ung så bestod datorspelen av ASCII-tecken o man gick runt o i ett "castle" o samlade skatter. Detta på en 2- eller 3.86, som farsan hade köpt in till sitt jobb för typ 40 000 kr. När man "forskade" i högstadiet, så fick man gå till biblioteket o låna böcker för att använda i sitt arbete. Inte bara slå upp det på wikipedia.

Fast man hade ju en Amiga 500 som tidsfördriv o spelade på. Men jag är lite oroad, dagens ungdomar sitter framför burken hela tiden, medans vi som 13-14 åringar var ute o träffades på riktigt, inte via MSN o sånt.
Citera
2010-02-14, 23:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Men jag är lite oroad, dagens ungdomar sitter framför burken hela tiden, medans vi som 13-14 åringar var ute o träffades på riktigt, inte via MSN o sånt.

I viss mån förekommer det ju fortfarande att folk är ute och träffas, men då i synnerhet för att festa och dricka sig berusade på smuggelsprit. Tragisk utveckling vi har att gå till mötes...
Citera
2010-02-14, 23:13
Bannlyst
Rätt skönt faktiskt. Om jag är ute och träffar mina vänner måste jag dras med dem hela tiden.

Är jag på internet kan jag stänga av det eller ignorera dem utan att det blir svårt att gå hem eller säga att man inte vill träffas.
Citera
2010-02-14, 23:23
Medlem
mrtowlies avatar
Kottar, pinnar, krita och papper, modellbyggande, böcker/serietidningar, rollspel, nintendo, C64, PC, what ever.

Ungdomar har alltid suttit hemma och pillat med sina egna grejjer i pojkrummet. Man träffar tillräckligt med folk i skolan. Jag tror det är en myt att ungarna drev runt o lekte calle blomkvist hela kvällarna i stora gäng på tiden "före datorerna".

Jag tror utvecklingen är positiv. Se bara på 40-60-talisterna, som behöver en vecka för att klura ut hur en ipod fungerar, som knappt kan använda ett tangentbord, är dåliga på att söka info på nätet, mm. Med dagens tekniska utveckling måste ungdomar börja utbildas tidigt i att använda datorer och de sköter de bäst själva hemma.

Sen är det inte bara fördelar, många pedofiler som nu fått en helt ny spelplan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in