2010-02-14, 06:05
Medlem
Rois avatar
Vad jag har förstått presenteras cyber security act S773 som en forsättning på H.R.4061, vilken jag inte fått så bra koll på såhär mitt i natten,. Men den verkar hur som helst inte lika kontroversiell. Den har i alla fall gått igenom "The House", och är upp för omröstning i senaten.

Här har ni iaf godbitarna:

http://www.opencongress.org/bill/111-s773/text?nid=t0%3Ais%3A5&version=is#

S.773 - Cybersecurity Act of 2009
Citat:
Ursprungligen postat av SEC. 18. CYBERSECURITY RESPONSIBILITIES AND AUTHORITY.
The President--

2) may declare a cybersecurity emergency and order the limitation or shutdown of Internet traffic to and from any compromised Federal Government or United States critical infrastructure information system or network
Citat:
Ursprungligen postat av SEC. 23. DEFINITIONS.
(3) FEDERAL GOVERNMENT AND UNITED STATES CRITICAL INFRASTRUCTURE INFORMATION SYSTEMS AND NETWORKS- The term ‘Federal Government and United States critical infrastructure information systems and networks’ includes

(A) Federal Government information systems and networks; andCommentsClose CommentsPermalink

(B) State, local, and nongovernmental information systems and networks in the United States designated by the President as critical infrastructure information systems and networks.

Så... tror ni detta kommer gå igenom?
Citera
2010-02-15, 00:07
Medlem
WERYs avatar
Han borde säkerligen kunna göra det i USA då dom är vana vid o införa extra "säkerhet"

Nu ville USA övervaka våra bankkonton men det sket sig så man får räcka ut ett långfinger åt dom och skratta sig fördärvad. Kan man hindra dom från att spionera på europeiska banker kan man hindra dom åtminstone från att stänga ner internet över hela världen

Lite optimistisk är jag när jag hörde nyheten om hur deras jävla illuminati fasoner misslyckats. Hoppas på mer sånt
Citera
2010-02-15, 12:17
Medlem
Thaddeuss avatar
Glöm inte deras inkörsport till unga så att deras "nya" och reglerade (nazi) internet ska få fäste i barnen:
Citat:
Ursprungligen postat av SEC. 12. FEDERAL CYBER SCHOLARSHIP-FOR-SERVICE PROGRAM.
(a) IN GENERAL- The Director of the National Science Foundation shall establish a Federal Cyber Scholarship-for-Service program to recruit and train the next generation of Federal information technology workers and security managers.CommentsClose CommentsPermalink

(b) PROGRAM DESCRIPTION AND COMPONENTS- The program--CommentsClose CommentsPermalink

(1) shall provide scholarships, that provide full tuition, fees, and a stipend, for up to 1,000 students per year in their pursuit of undergraduate or graduate degrees in the cybersecurity field;CommentsClose CommentsPermalink

(2) shall require scholarship recipients, as a condition of receiving a scholarship under the program, to agree to serve in the Federal information technology workforce for a period equal to the length of the scholarship following graduation if offered employment in that field by a Federal agency;CommentsClose CommentsPermalink

(3) shall provide opportunities for students to receive temporary appointments for meaningful employment in the Federal information technology workforce during school vacation periods and for internships;CommentsClose CommentsPermalink

(4) shall provide a procedure for identifying promising K-12 students for participation in summer work and internship programs that would lead to certification of Federal information technology workforce standards and possible future employment; andCommentsClose CommentsPermalink

(5) shall examine and develop, if appropriate, programs to promote computer security awareness in secondary and high school classrooms.CommentsClose CommentsPermalink

(c) HIRING AUTHORITY- For purposes of any law or regulation governing the appointment of individuals in the Federal civil service, upon the successful completion of their studies, students receiving a scholarship under the program shall be hired under the authority provided for in section 213.3102(r) of title 5, Code of Federal Regulations, and be exempt from competitive service. Upon fulfillment of the service term, such individuals shall be converted to a competitive service position without competition if the individual meets the requirements for that position.CommentsClose CommentsPermalink

(d) ELIGIBILITY- To be eligible to receive a scholarship under this section, an individual shall--CommentsClose CommentsPermalink

(1) be a citizen of the United States; andCommentsClose CommentsPermalink

(2) demonstrate a commitment to a career in improving the Nation’s cyber defenses.CommentsClose CommentsPermalink

(e) CONSIDERATION AND PREFERENCE- In making selections for scholarships under this section, the Director shall--CommentsClose CommentsPermalink

(1) consider, to the extent possible, a diverse pool of applicants whose interests are of an interdisciplinary nature, encompassing the social scientific as well as the technical dimensions of cyber security; andCommentsClose CommentsPermalink

(2) give preference to applicants that have participated in the competition and challenge described in section 13.CommentsClose CommentsPermalink

(f) EVALUATION AND REPORT- The Director shall evaluate and report to the Senate Committee on Commerce, Science, and Transportation and the House of Representatives Committee on Science and Technology on the success of recruiting individuals for the scholarships.CommentsClose CommentsPermalink

(g) AUTHORIZATION OF APPROPRIATIONS- There are authorized to be appropriated to the National Science Foundation to carry out this section--CommentsClose CommentsPermalink

(1) $50,000,000 for fiscal year 2010;CommentsClose CommentsPermalink

(2) $55,000,000 for fiscal year 2011;CommentsClose CommentsPermalink

(3) $60,000,000 for fiscal year 2012;CommentsClose CommentsPermalink

(4) $65,000,000 for fiscal year 2013; andCommentsClose CommentsPermalink

(5) $70,000,000 for fiscal year 2014.

Hjärntvättade redan från grade 1.

Vart är vår värld påväg?
Citera
2010-02-15, 12:29
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaddeus
Glöm inte deras inkörsport till unga så att deras "nya" och reglerade (nazi) internet ska få fäste i barnen:

Hjärntvättade redan från grade 1.

Vart är vår värld påväg?
Även om jag inte älskar själva konceptet med statlig skola, så ser jag inte riktigt problemet med att lära ut just IT-säkerhet som ett ämne. Men du får gärna förklara hur du ser på det hela.

Att presidenten får möjlighet att stänga ner enskillda privata websidor är ett lite större issue.
Citera
2010-02-15, 12:49
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Även om jag inte älskar själva konceptet med statlig skola, så ser jag inte riktigt problemet med att lära ut just IT-säkerhet som ett ämne. Men du får gärna förklara hur du ser på det hela.

Att presidenten får möjlighet att stänga ner enskillda privata websidor är ett lite större issue.
Som jag ser det så kommer det nya internet där man kommer behöva typ "körkort" genom att identifiera sig inte bli så jävla populärt. Folk kommer inte gilla att allt de gör kommer övervakas och regleras.

Vad makthavarna då gör är att de inför en skola där de vänjer barn vid de nya internet. De formar de mest lättformade i samhället. På det sättet kommer övergången att ske snabbt till det nya reglerade internet när barnen kommer ut i arbetsför ålder.
Citera
2010-02-15, 12:51
Medlem
Rois avatar
Jagmåste dra just nu, så jag hinner inte läs så noga, men som jag förstått den där certifieringen så är det bara för folk som vill bli anställda av regeringen som säkerhetstekniker....
Citera
2010-02-15, 13:01
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Jagmåste dra just nu, så jag hinner inte läs så noga, men som jag förstått den där certifieringen så är det bara för folk som vill bli anställda av regeringen som säkerhetstekniker....
Javisst, det är vad det står. Men det öppnar upp och förbereder folk på ännu strängare bestämmelser.

Efter att USA röstat igenom patriot act billsen. Så vet man ju aldrig vad som kommer näst.

Istället för att bara erbjuda vissa barn träning inom det nya internet, så kanske de ser till så att det blir standard i hela skolväsendet.

Då kan ett skifte till det nya internet 2 gå på bara en enda generation.
Citera
2010-02-15, 14:31
Medlem
Thaddeuss avatar
de verkar ha flyttat den, jag kan inte få tag på texten som du länkade till. utan bara sammanfattningar.

Hade du kunnat se om du kan hitta texten i sin helhet igen?
Citera
2010-02-15, 14:59
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaddeus
de verkar ha flyttat den, jag kan inte få tag på texten som du länkade till. utan bara sammanfattningar.

Hade du kunnat se om du kan hitta texten i sin helhet igen?
Det är s773 som innehåller de stycken jag citerat. Den länken (http://www.opencongress.org/bill/111...A5&version=is#) la jag ovanför citaten.

H.R.4061 är verkar rätt harmlös i gämförelse, men är intressant pga av att de ingår i samma "lagpaket", och att den kommit igenom "house of congress" med extremt stark majoritet(422 för, 5 emot och 6 nedlagda röster). Nedan har du iaf dess lagtext som den presenterades för kongressen. Det verkar som att den är oförändrad sedan dess.
http://www.opencongress.org/bill/111...A5&version=is#
Senast redigerad av Roi 2010-02-15 kl. 15:04.
Citera
2010-02-15, 20:23
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Det är s773 som innehåller de stycken jag citerat. Den länken (http://www.opencongress.org/bill/111...A5&version=is#) la jag ovanför citaten.

H.R.4061 är verkar rätt harmlös i gämförelse, men är intressant pga av att de ingår i samma "lagpaket", och att den kommit igenom "house of congress" med extremt stark majoritet(422 för, 5 emot och 6 nedlagda röster). Nedan har du iaf dess lagtext som den presenterades för kongressen. Det verkar som att den är oförändrad sedan dess.
http://www.opencongress.org/bill/111...A5&version=is#
Hmm, det står att den har blivit flyttad?
Citera
2010-02-15, 21:52
Medlem
Rois avatar
http://www.opencongress.org/bill/111-s773/text?nid=t0%3Ais%3A5&version=is#Den här ska funka, samt den i mitt startinlägg. För säkerhets skull:
Kod:
Citera
2010-02-16, 20:38
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
http://www.opencongress.org/bill/111-s773/text?nid=t0%3Ais%3A5&version=is#Den här ska funka, samt den i mitt startinlägg. För säkerhets skull:
Kod:
Tack som fan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in