Citat:
Ursprungligen postat av BlueStar
Intressant. Det här visar att det kanske inte är så lämpligt att legalisera prostitutionen i Indien än så länge, i alla fall inte i landet som helhet, men kanske kan det funka på prov i vissa större städer. Frågan är väl sedan också om globaliseringen, internationaliseringen av ekonomin, och landets ökande status som global stormakt med en allt större medelklass med en allt bättre utbildningsnivå inte kommer göra befolkningen mer tolerant eller åtminstone överseende med prostitutionen? Det är kanske då en bättre idé att vänta ett par decennier eller så med en legalisering tills folks kulturellt och socialt nedärvda motstånd mot företeelsen eventuellt börjar falna.
Jag tror ju inte att folks inställning till prostitution har med deras utbildningsnivå att göra. Tvärt om kan ju utbildning bidra till att många får en mer "feministisk" approach, i umgänget med kvinnliga studenter t ex. Män och kvinnor lever lite i olika världar i Indien, men jag har sett att dem som börjar umgås över könsgränserna på universiteten också får en högre respekt för kvinnor, och en mer vänskaplig relation i stället för att se okända kvinnor som erotiska objekt (som jag tycker många "busar på stan" har en tendens till (i Indien).
Däremot kan jag tänka mig att t ex affärsmän som blir rikare (ekonomin växer ju som sagt) kan få högre anspråk på att det ska vara lite lyxigare prostitution, och att det är med dessa män i utgångsläge man får tänka om man tänker bordell.
Officiellt tror jag dock inte att man kan ändra på folks inställning, det har man ju knappt kunnat i Sverige ens. I Indien är det viktigt att t ex vara välartad inför föräldrar och släkt, och ha ett gott rykte så att andra familjer kan tänka sig att gifta bort en med sitt barn. Ju bättre rykte man har, desto mer möjlighet har man att välja ett gott parti. Individualismen har inte vunnit mark på samma sätt där som här, trots att Indier är oerhört positiva till t ex ny teknik.
Kan nästan tänka mig att gifta indiska män nyttjar prostitution i större utsträckning än ogifta, men detta har jag såklart inget belägg för. Rykte är dock viktigt både för kvinnor och män, och män håller gärna upp en artig fasad för kvinnor de respekterar (sen snackas det nog lite mer kuk och fitta när dom är själva

samt att gattjejer kan få sig en släng av oanständiga skämt)