• 1
  • 2
2010-02-14, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
??? Jättevälplacerad. → BHT

/mod
alltså. gäller ju studentbostadskostnad osv. så lite osäker
Citera
2010-02-14, 00:16
Medlem
Men det verkar som om du menar att din kompis eller flickvän ska betala MER hyra än dig? Låter mycket märkligt. Att splitta 50/50 är det enda tänkbara. Annars skulle inte jag kalla de vän eller flickvän... Det är ju trots allt din investering. Skulle jag få reda på att du splittar 25/75 skulle jag faktiskt anse att du blåser mig.
Citera
2010-02-14, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen
Men det verkar som om du menar att din kompis eller flickvän ska betala MER hyra än dig? Låter mycket märkligt. Att splitta 50/50 är det enda tänkbara. Annars skulle inte jag kalla de vän eller flickvän... Det är ju trots allt din investering. Skulle jag få reda på att du splittar 25/75 skulle jag faktiskt anse att du blåser mig.
ofc, men säg att hyran är på 5000, då blire 2500 per skalle. om en studentbostad ligger på 2000kr per skalle så blire ju lite svårt att övertala. hur mkt ligger hyran typ på en studentbostad i sthlm?
Citera
2010-02-14, 00:38
Medlem
edit; såg nu att jag uttryckte mig helt cepe. glöm sista stycket i mitt första inlägg
Citera
2010-02-14, 12:46
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen

Läs tråden innan du svarar. Det är fråga om en bostadsrätt, alltså är det inte fråga om någon hyra. Ska man splitta 50-50 ska person 2 vara med på att betala köpet, och det lär ju knappast komma ifråga.

Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
alltså. jag är ju inte dum i huvet. men vill ju inte att nån lever gratis i min bostad. hur mkt kan man kränga av en kompis/flickvän (vi förutsätter att jag har moral)

Det beror på vad det är för lägenhet du skaffar. När du vet det kan du jämföra med exempelvis SSSB:s lägenheter. Tro dock inte att studentlägenheter är särskilt billiga, hyran kan variera mellan 2500-5500 på ett ungefär, beroende på standard och yta. Delar ni en lägenhet kan du så klart inte ta ut lika mycket, men avgiften lär ju inte vara några problem att få täckt.
Citera
2010-02-14, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
alltså. jag är ju inte dum i huvet. men vill ju inte att nån lever gratis i min bostad. hur mkt kan man kränga av en kompis/flickvän (vi förutsätter att jag har moral)

Nä, det verkar du inte vara ?

Vad sägs om ett pålägg runt 20prozent t,ex.
Citera
2010-02-14, 17:49
Medlem
Kolla vad skälig hyra är för en motsvarande hyresrätt, dela på hälften, done?
Citera
2010-02-14, 22:20
boende kostad /2

dvs hyra + ränta /2 det borde vara rättvist eller.
Citera
2010-02-16, 06:21
Medlem
Spindel-tarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Hi3G]X
boende kostad /2

dvs hyra + ränta /2 det borde vara rättvist eller.

Nu ska ju inte den inneboende sponsra TS räntesubv. eller hans lån.

Men titta vad motsvarande hyresrätt kostar och dela på 2 är väl rimligt, när mitt ex bodde i min bostadsrätt så betalade hon 2000 i månaden + att vi delade tele och el.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in