Ok inga äckliga länkar men tycker ändå frågan hör hemma här. Så visst måste det vara ett av dom hemskaste sätten att dö på? Vad jag läst var offren redan halshuggna innan själva häxbålet tändes? Eller åtminstone väldigt drogade vilket inte ger scenariot mindre avsky. Hur gick egentligen en häxbränning till på den gamla vidskepliga tiden till i t.ex i Sverige?
Det fanns olika metoder för olika länder
Mycket riktigt hade Sverige metoden: "Halshuggning följt av bränning."
Det finns en hel del matnyttigt på wikipedia om det. http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xjakt
Det fanns olika metoder för olika länder
Mycket riktigt hade Sverige metoden: "Halshuggning följt av bränning."
Det finns en hel del matnyttigt på wikipedia om det. http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xjakt
Fyfan är bara förnamnet. Kan inte ha varit en dans på rosor att vara kvinna ens på den tiden.
Men varför fanns det inga manliga "Häxor"?
En av de vidrigaste skildringar jag läst på området kommer från Tyskland och återfanns i en kursbok jag hade. Det var en familj som dömts till döden via bränning, men för att förstärka den pedagogiska, avskräckande effekten så blev dessa även grundligt torterade. Eftersom en vanlig föreställning var att häxor hade sex med djävulen vid olika satanistiska mässor så antog tortyren sexuella former (vilken säkert kan hängt ihop med det kvinnohat och celibat som fanns hos prästerna i katolska kyrkan). Erkännandet hade ju framtvingats med utstuderad tortyr och därefter var det dags för själva avrättningen. Före bränningen så fördes familjen (jag tror det var man, hustru, två döttrar och en son) genom staden i klassiska kättarmössor. Kvinnornas bröst hade då skurits av och tryckts in i männens (far och sons) munnar och tjänade som "munkavel". Vid avrättningsplatsen blev varje medlem av familjen avklädd, och armar och ben skars av varpå personerna placerades på bålet. Det är ju rimligt att tänka sig att döden inträffade ganska snabbt efter avlägsnandet av armar och ben. Därefter brändes kropparna till guds fröjd.
I boken beskrivs tyvärr detta mer detaljerat, det rör sig om en ögonvittnesskildring från tidigt 1500-tal.
I de få fall som häxor dömdes till döden av katolska inkvisitionsdomstolar föregicks avrättningen av en s.k. autodafé. En ceremoni som inkluderade mässa, bön, offentlig uppvisning av den dömde, samt domens avkunnande.