2010-02-16, 16:50
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cytech
Här är två bilder på Rissne depån...
http://kartor.eniro.se/m/Me7mi (spåret som kommer från bildens nederkant är det spår som går mot Hallonbergen)
http://kartor.eniro.se/m/Me7VT
Tackar! Jag trodde att det låg något under Ursvik, typ.

Genast blev Stockholm lite mindre magiskt...
Citera
2010-02-19, 18:55
Medlem
Alla stationer på blå linjen ligger inte under mark.Linjen mellan rissne och kista så finns de en "spök station" som ligger över mark. Någon som vet vad denna heter och varför man itne använder den? Kista stationen ligger också över mark.
Citera
2010-02-19, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowbell
Alla stationer på blå linjen ligger inte under mark.Linjen mellan rissne och kista så finns de en "spök station" som ligger över mark. Någon som vet vad denna heter och varför man itne använder den? Kista stationen ligger också över mark.

"spökstationen" mellan Hallonbergen och Kista heter Kymlinge, http://sv.wikipedia.org/wiki/Kymling...elbanestation)... ändrade planer som gjorde att stationen fick stå öde planerna från början var att det skulle bli ett nytt område kring Kymlinge där bland annat olika myndigheter skulle ha sina kontor, när dessa utlokaliserades till andra håll i Sverige så föll alla planer och stationen fick stå orörd. Har diskuterats flera gånger om att öppna Kymlinge, så sent som för nån vecka sen väcktes idén åter till liv då politiker i Sundbyberg föreslog ett öppnande i samband med byggande av nytt värmeverk och bebyggelse längs motorvägen, https://www.flashback.org/t1126795
Citera
2010-02-19, 23:46
Medlem
Tlagnojs avatar
Har för mig att orsaken till att blåa linjen i innerstan ligger så djupt är ekonomiska aspekter. Man kunde bygga tunnlarna genom bergssprängning. Man slipper sänka hastigheten som man måste göra på vissa öppna sträckor. Man slipper vinterproblemen.

Citat:
Ursprungligen postat av Cowbell

Vet ej vad den heter men det var planerat att man skulle bygga massa hus och skit på fältet där bredvid men det lades ner tillsammans med stationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Utav de som ligger i city, så ligger blå linjen under de redan byggda gröna och röda, så där var de väl tvugna att gräva djupt. Sen kanske de fortsatte så just for the hell of it?

Är väl fram till näckrosen som stationerna ligger djupt under marken. Har för mig att Västra Skogen har den längsta rulltrappan i Stockholm.
Citera
2010-02-21, 20:12
Medlem
Tratexs avatar
Jag fick konsultera boken "Stockholms tunnelbanor 1975 - Teknisk beskrivning" för att försöka bringa klarhet i denna fråga.

Där står det att mellan Rådhuset och Kungsträdgården är bergets kvalitet mycket dåligt på vissa avsnitt, dessutom så är berget under Klara sjö dåligt och därför ligger Kungsträdgården såpass djupt som den gör.

När jag sedan studerar spårdiagrammen så ser jag tydligt att mellan Kungsträdgården och Stadshagen så jobbar sig banan kontinuerligt uppåt, dock så får man tänka på att vid järnvägsdrift så är man inte i närheten av dom lutningarna som vanliga vägar har därav att närliggande stationer också ligger lågt.

När jag kollar vidare på diagrammen så framkommer det att övriga nivåer till stor del beror på bergets kvalitet samt vad som finns på ovansidan och vilket tryck det ger nedåt. Även såna saker som befintliga tunnlar har såklart spelat in. Bland annat så fanns det dagvattentunnlar vid station Västra skogen som skulle korsa vänthallen, här fick dock dagvattentunnlarna flytta på sig.

Blå linjen är ju byggd sist av dom tre systemen, och en gissning är att många tunnlar redan fanns på plats och man delvis fick rätta sig efter detta. Dessutom så lade man så mycket som möjligt under jord för att spara värdefull mark på ovansidan. Gröna linjen är ju till stor del byggd på gamla spårvägsbanvallar från 30-talet och där har den integrerats på ett helt annat sätt i befintlig byggnation.
Citera
2010-02-27, 06:30
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratex
Jag fick konsultera boken "Stockholms tunnelbanor 1975 - Teknisk beskrivning" för att försöka bringa klarhet i denna fråga.

Där står det att mellan Rådhuset och Kungsträdgården är bergets kvalitet mycket dåligt på vissa avsnitt, dessutom så är berget under Klara sjö dåligt och därför ligger Kungsträdgården såpass djupt som den gör.

När jag sedan studerar spårdiagrammen så ser jag tydligt att mellan Kungsträdgården och Stadshagen så jobbar sig banan kontinuerligt uppåt, dock så får man tänka på att vid järnvägsdrift så är man inte i närheten av dom lutningarna som vanliga vägar har därav att närliggande stationer också ligger lågt.

När jag kollar vidare på diagrammen så framkommer det att övriga nivåer till stor del beror på bergets kvalitet samt vad som finns på ovansidan och vilket tryck det ger nedåt. Även såna saker som befintliga tunnlar har såklart spelat in. Bland annat så fanns det dagvattentunnlar vid station Västra skogen som skulle korsa vänthallen, här fick dock dagvattentunnlarna flytta på sig.

Blå linjen är ju byggd sist av dom tre systemen, och en gissning är att många tunnlar redan fanns på plats och man delvis fick rätta sig efter detta. Dessutom så lade man så mycket som möjligt under jord för att spara värdefull mark på ovansidan. Gröna linjen är ju till stor del byggd på gamla spårvägsbanvallar från 30-talet och där har den integrerats på ett helt annat sätt i befintlig byggnation.
Finns det några länkar till de sträckningarna?
Citera
2010-02-28, 22:10
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratex
Gröna linjen är ju till stor del byggd på gamla spårvägsbanvallar från 30-talet och där har den integrerats på ett helt annat sätt i befintlig byggnation.
Hur har det gått till? Tunnelbanan går ju tio meter under gatuplanet.
Citera
2010-02-28, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Hur har det gått till? Tunnelbanan går ju tio meter under gatuplanet.

på den gröna linjen går endast tunnelbanan under jord i centrala Sthlm, från Skanstull och söderut är det ovan jord, och från Thorildsplan om man åker åt andra hållet.
Citera
2010-02-28, 22:33
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cytech
på den gröna linjen går endast tunnelbanan under jord i centrala Sthlm, från Skanstull och söderut är det ovan jord, och från Thorildsplan om man åker åt andra hållet.
Det har du allt rätt i. Någon uppfattning om hur långt den går på spårvagnens sträckning?
Citera
2010-03-01, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Det har du allt rätt i. Någon uppfattning om hur långt den går på spårvagnens sträckning?

står lite om spårvägarna på http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockho...Tidig_historia
Citera
2010-03-01, 08:35
Medlem
Ari.Golds avatar
Då blåa linjen skulle fortsätta under Saltsjön ut till Nacka så fick åtminstone Kungsträdgården ligga djupt. Förklarar förvisso inte de övriga stationerna.
Citera
2010-07-15, 12:21
Medlem
Stuvads avatar
Blåa linjens stationer är faktiskt lite kalla, kanske för att dem är så djupt ner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in