• 1
  • 2
2011-09-04, 15:00
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Som sagt; det är det tillgängliga beloppet som är intressant. Saldot har i praktiken endast betydelse för beräkning av ränta (som gissningsvis är 0% på ditt konto i nuläget).

Det finns alltså 294,76 kronor på ditt konto. 221 av dessa har du redan förbrukat via kortköp - dessa ligger och väntar på att säljaren ska hämta dem. Det du faktiskt har kvar att röra dig med är 73,76 kronor. Det reserverade beloppet påverkar aldrig saldot.

Stämmer ej, för flera banker är det saldot och inte det tillgängliga beloppet som man kan använda när man ska ta ut pengar eller göra kortbetalningar.
Citera
2011-09-04, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Stämmer ej, för flera banker är det saldot och inte det tillgängliga beloppet som man kan använda när man ska ta ut pengar eller göra kortbetalningar.

Jag har Skandiabanken och kan bekräfta det du säger.

Det finns två uppgifter om kontot, Saldo och Disponibelt. Reserverade pengar dras från båda. Och har man inte kredit är dessa två kolumner lika med varandra.
Citera
2012-08-07, 18:50
Medlem
xe0s avatar
Vad menas med detta :

Disponibelt: 2 340,72 kr
Saldo: 2 550,72 kr
Reserverat belopp: 210,00 kr

Har det blivit något fel för att det har redan dragits 210 kr från mitt konto. Hur kan då detta belopp vara reserverat? Är det möjligt att ett reserverat belopp försvinner och att disponibelt belopp då blir 2550,72? Detta gäller ICA banken.
Senast redigerad av xe0 2012-08-07 kl. 18:53.
Citera
2012-08-07, 19:07
Medlem
Conceptions avatar
Jag har också ICA banken.

Du har just nu 2550kr på ditt konto. 210kr kommer dras inom en snar framtid. Sen har du 2340kr efter det.

Inga belopp försvinner utan du har 2340kr disponibelt just i detta nu.

Matematik A kanske?
Citera
2012-08-07, 19:19
Medlem
xe0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag har också ICA banken.

Du har just nu 2550kr på ditt konto. 210kr kommer dras inom en snar framtid. Sen har du 2340kr efter det.

Inga belopp försvinner utan du har 2340kr disponibelt just i detta nu.

Matematik A kanske?

mjo alltså det jag menar är att 210 har redan dragits från kontot. Har kollat flera gånger nu och det jag borde ha är 2550 kr som jag kan använda.

Så det finns ingen möjlighet att detta reserverade belopp försvinner och att jag får 2550 tillgängligt efter det? Om det är så som du säger kommer det totalt dragits 2x210 kr. Är detta bankens fel eller försäljarens?
Citera
2012-08-07, 19:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xe0
mjo alltså det jag menar är att 210 har redan dragits från kontot. Har kollat flera gånger nu och det jag borde ha är 2550 kr som jag kan använda.

Så det finns ingen möjlighet att detta reserverade belopp försvinner och att jag får 2550 tillgängligt efter det? Om det är så som du säger kommer det totalt dragits 2x210 kr. Är detta bankens fel eller försäljarens?

Precis, om 210kr redan dragits och 210kr fortfarande är reserverat så kan de dras igen. I sådana fall är det försäljarens fel. Han har dragit ditt kort två ggr.

Men i många fall kan det vara så att försäljaren reserverar ett belopp först. Detta kan ligga reserverat ganska länge innan det slutligen försvinner. Det gör en del försäljare för att säkerställa att det finns pengar på kortet. Men avvakta du några dagar och kolla. Dras dessa pengar igen så kontaktar du försäljaren och frågar vad de håller på med.
Citera
2013-05-20, 00:08
Medlem
Basfrostens avatar
Ledsen för bump, men när det kommer till bankverksamhet är jag jävligt korkad i huvudet.

Jag förstår inte det reserverade beloppet, skulle någon vänlig själ vilja förklara för mig?

Om vi har:

329 kr saldo
198 kr disponibelt
131 kr reserverat belopp

Vad menas? Betyder det att det reserverade beloppet inte är mina pengar längre, och mitt saldo är inkorrekt? Hjälp!
Citera
2013-05-20, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfrosten
Ledsen för bump, men när det kommer till bankverksamhet är jag jävligt korkad i huvudet.

Jag förstår inte det reserverade beloppet, skulle någon vänlig själ vilja förklara för mig?

Om vi har:

329 kr saldo
198 kr disponibelt
131 kr reserverat belopp

Vad menas? Betyder det att det reserverade beloppet inte är mina pengar längre, och mitt saldo är inkorrekt? Hjälp!

Disponibelt är de pengar du har kvar, och kan handla för. De andra två är meningslösa för en privatperson att bry sig om.
Citera
2013-05-20, 01:51
Medlem
wire2s avatar
Att du är Fucked! Boy you lost that money!
Citera
2013-05-21, 00:19
Medlem
Basfrostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wire2
Att du är Fucked! Boy you lost that money!
Fan asså, skulle slå vad du arbetar på en bank
Citera
2013-05-21, 01:02
Medlem
wire2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfrosten
Fan asså, skulle slå vad du arbetar på en bank
haha....
Citera
  • 1
  • 2