2010-02-13, 06:47
Bannlyst
Tyckte min fråga passar bättre in här än på drogforumen, om inte får väl mod flytta...

Har ett intravenöst missbruk bakom mig, mest amfetamin men oxå opiater och div annat.
Jag hade från början stora och väl synliga vener i armar och armveck.
I takt med mitt missbruk krympte venerna mer och mer. Jag trodde dom skulle återhämta sig om jag inte injicerade i dom på ett tag men det har dom inte gjort... Dom venerna som jag använde mest är typ 1/5 så tjocka som dom var från början.

Vad beror detta på?

Vilken medecinsk förklaring finns det till att venerna har dragit ihop sig och krymt?

Är väldigt nyfiken på detta...
Är snart 4år sen jag slutade med skiten btw.
Citera
2010-02-13, 09:50
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cottonfever
Tyckte min fråga passar bättre in här än på drogforumen, om inte får väl mod flytta...

Har ett intravenöst missbruk bakom mig, mest amfetamin men oxå opiater och div annat.
Jag hade från början stora och väl synliga vener i armar och armveck.
I takt med mitt missbruk krympte venerna mer och mer. Jag trodde dom skulle återhämta sig om jag inte injicerade i dom på ett tag men det har dom inte gjort... Dom venerna som jag använde mest är typ 1/5 så tjocka som dom var från början.

Vad beror detta på?

Vilken medecinsk förklaring finns det till att venerna har dragit ihop sig och krymt?

Är väldigt nyfiken på detta...
Är snart 4år sen jag slutade med skiten btw.
Svårt att förklara med egna ord. Tur att det finns andra som kan. Dessutom vinklat mot drogmissbruk.
Citat:
Men för att förklara närmare, så ligger det till på följande vis: heroin (liksom morfin och andra närbesläktade preparat, opioider) ökar blodflödet i artärerna och de ytliga blodkärlen, vilket tillsammans med frisättning av histaminer medför den gamla bekanta opiatklådan, och leder till en behaglig känsla av värme, eftersom huden naturligtvis värms upp av blodgenomströmningen. Som ett resultat härav, blir det mindre blodansamling i venerna, som ju skall forsla bort blodet, som nu befinner sig mestadels i kapillärerna. Den omvända effekten råder för amfetamin och liknande preparat, som konstringerar de ytliga blodkärlen och samlar blodet i venerna, som därför växer.

Vidare tenderar man att ärra venerna med frekventa injektioner, vilket leder till broskansamling och svårigheter att hitta rätt med kanylen, varvid venen, i synnerhet om den är konstringerad, synes ha försvunnit. Har man dessutom ett icke oansenligt lager underhudsfett, så blir venerna i det närmaste omöjliga att hitta.
Citera
2010-02-13, 13:33
Bannlyst
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här