2010-02-12, 19:55
Medlem
Hej,
jag bedriver enskild firma.

Är detta korrekt beskattat om jag skall ta ut lön.

Lön = Eget uttag
Sociala avgifter = egenavgift.

Har jag fattat det rätt?

Låt oss säga att jag anser att jag kan ta ut 20.000kr ur bolaget då det har gått med så mycket vinst under månaden så räknar jag så här:

Skatt: 32%
Egenavgift: 30%

Så det blir:
20.000kr-30%= 14.000kr-32%=9520kr som jag får ut rent har jag räknat rätt?

Men det där 25% avdraget i schablomavdrag eller vad det kallas när skall man använda det?
Detta är lite rörigt.

Det jag skrev ovan gäller handelsbolag samt kommanditbolag också eller?
Citera
2010-02-12, 22:59
Medlem
Du skattar inte på egna uttag utan på vinsten i firman. Egen avgifterna beräknas på vinsten. Dock kan man drabbas av extra skatt om man gör för stora uttag.
Citera
2010-02-13, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockyx
Du skattar inte på egna uttag utan på vinsten i firman. Egen avgifterna beräknas på vinsten. Dock kan man drabbas av extra skatt om man gör för stora uttag.

eget uttag gör man från vinsten i bolaget dvs ägarens lön. Den skall beskattas.
Citera
2010-02-13, 17:41
Medlem
Som sagt... Du skattar inte för "lönen" i en enskild firma utan för vinsten. Det är just därför du ska göra ett 25 % schablonavdrag för egenavgifter. Egenavgifterna har inget med hur mycket pengar du tagit ur firman att göra.
Citera
2010-02-13, 19:43
Medlem
Citat:
Som sagt... Du skattar inte för "lönen" i en enskild firma utan för vinsten. Det är just därför du ska göra ett 25 % schablonavdrag för egenavgifter. Egenavgifterna har inget med hur mycket pengar du tagit ur firman att göra.

Så om jag ska ta ut pengar varje månad från vinsten exakt hur beskattar jag det?
Schablonavgiften är 25% vad menas med den egentligen?
Egenavgiften är ca 30% och källskatten är ca 32%.

Låt oss säga att jag skall ta ut 20.000kr i lön denna månad blir inte dettakorrekt då?
20000-30%= 14000.
14000-32%= 9520kr.

Är inte det rätt beskattat?
Citera
2010-02-13, 20:18
Medlem
Det spelar ingen roll om du tar ut 0 kr eller 1 miljon kr, det är resultatet du skattar på.

Har inte jättebra koll på beräkningarna men anledningen till att man använder schablonberäkningen är att egenavgifter är avdragsgilla i verksamheten men att man inte vet hur stora dessa blir förrän man beräknat skatten.

Att egenavgifterna blir avdragsgilla gör också att din beräkning haltar.
Citera
2010-02-13, 21:14
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll om du tar ut 0 kr eller 1 miljon kr, det är resultatet du skattar på.

Har inte jättebra koll på beräkningarna men anledningen till att man använder schablonberäkningen är att egenavgifter är avdragsgilla i verksamheten men att man inte vet hur stora dessa blir förrän man beräknat skatten.

Att egenavgifterna blir avdragsgilla gör också att din beräkning haltar.

Okej om den är avdragsgill så haltar jag inte, då skattar jag för mycket med andra ord och på så sätt får jag väll tillbaka på skatten i slutet av året som att jag inte har dragit av schablon avgiften eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in