Citat:
Ursprungligen postat av Febern
Hej, hej och hemskt mycket hej!
Jag uppmärksammade tidigare i en tråd om att jag tappade min Acer Aspire-laptop och att den då slutade fungera. Det konstaterades efter felmeddelanden som förekommer att hårddisken är trasig. Jag vill tro att den kanske inte sitter fast.
Om jag tar några bilder på den, kan ni då se om den är trasig?
Kan jag eventuellt testa att byta ut den mot hårddisken i min HP nc6400?
Tack.
Då en disk går sönder är det på insidan, så om du fotograferar utsidan hjälper inget.
Din ACER är en sk OEM-dator, vilket är en aning speciellt. Tex innehåller hårddisken dolda partitioner där det förinstallerade operativsystemet och dess unika drivrutiner ligger lagrade för en snabb återställning. Samma sak med din HP det är en OEM fast av helt annan typ.
Så du kan inte ta HP-disken och sätta i ACER datorn utan vidare.
Du kan inte heller installera om utan vidare från en vanlig köpt/nedladdad retail.
Dock är det möjligt att radera allt innehåll från HP-disken (vilket då gör den obrukbar till HP-datorn) och installera om, och i efterhand leta reda på drivrutiner till de saker som eventuellt inte fungerar.
Sedan eftersom du tappat ned den kan det vara andra fel, så inte ens säkert de hjälper med annan disk.
Ett annat alternativ är att ringa ditt försäkringsbolag, kanske har du drulle/tilläggsförsäkring osv.