2010-02-12, 18:14
Medlem
Wheatstacks avatar
Tjena. Jag gör lumpen nu och har använt linser utan problem. Nu ska vi dock ligga ute i fält i en vecka och jag har en känsla av att jag istället bör använda försvarets vackra glasögon. Någon med erfarenhet av linser i fält?

Känns ju lite väl bökigt att ta med och hålla på med lins-etui, linsvätska (har månadslinser) samt en liten spegel av nåt slag. Dessutom blir det lite jobbigt när de börjar skjuta på oss mitt i natten och jag måste sätta in linserna för att se nåt... Tror jag börjar svara på min egen fråga här...

Glasögonen känns ju dock rätt klumpiga, mindre synfält och sitter obekvämt tillsammans med hjälm och hörselskydd, men det får väl gå. Eller vad tror ni?

Något annat tips till första fältveckan? Somna inte på eldvakten?
Citera
2010-02-12, 18:19
Medlem
Nicklas.Ws avatar
Somnar du på eldvakten får du en anmälan och fina böter.
Jag skulle föreslå glasögon, hade flera i mitt kompani som hade linser men gick över till brillor i fält.
Citera
2010-02-12, 18:31
Medlem
LasseLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas.W
Somnar du på eldvakten får du en anmälan och fina böter.
Jag skulle föreslå glasögon, hade flera i mitt kompani som hade linser men gick över till brillor i fält.

Anmälan och böter får man inte alls, skulle också rekommendera glasögon.
Citera
2010-02-12, 18:41
Medlem
Nicklas.Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseLarsson
Anmälan och böter får man inte alls, skulle också rekommendera glasögon.
Ok lite fel formulerat, du får en anmälan på dig och x antal dagar utan lön.
Citera
2010-02-12, 18:44
Medlem
HerrMoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheatstack
Tjena. Jag gör lumpen nu och har använt linser utan problem. Nu ska vi dock ligga ute i fält i en vecka och jag har en känsla av att jag istället bör använda försvarets vackra glasögon. Någon med erfarenhet av linser i fält?

Känns ju lite väl bökigt att ta med och hålla på med lins-etui, linsvätska (har månadslinser) samt en liten spegel av nåt slag. Dessutom blir det lite jobbigt när de börjar skjuta på oss mitt i natten och jag måste sätta in linserna för att se nåt... Tror jag börjar svara på min egen fråga här...

Glasögonen känns ju dock rätt klumpiga, mindre synfält och sitter obekvämt tillsammans med hjälm och hörselskydd, men det får väl gå. Eller vad tror ni?

Något annat tips till första fältveckan? Somna inte på eldvakten?

Linser funkar, glasögon också. Ha glasen med i reserv. Funkar linserna dåligt så kör brillor.

Övriga tips, ta med 500gr choklad, minst. Och ställ inga korkade frågor! ("Lt Får man ta med civila chokladkakor?") Den typen bör ingen ställa då svaret naturligtvis blir nej och alla får lida.
Tips 2, ta med nalgeneflaska och om tillgängligt jägarunderstället. (som värmetröjan men tunnare och varmare, långisar och tröja :P) I Nalgeneflaskan kan du hälla kokande vatten så den är 90% fylld (när den är fylld mer kan korken poppa av pga övertrycket som skapas när du skakar nyponsoppan+kokande vatten) Egentligen är 95% fylld helt safe, men i enliterburken kan du ha 9 dl kokhett vatten. Den flarran kan du ha under komarocken på posten, i sovsäcken om ni kör puppa/ensamma vargen eller i knät när du vill ha värme. Garanterar dig värme i ett par timmar när alla andra skakar.
Håll dig så torr som möjligt och använd handskar nu när det är kallt. Gärna snöflingan. (De finns inte längre verkar det som, men här är alternativ som e den fordrade varianten av samma fabrikat.)
http://www.stenklader.se/allroundhandske-12pack-p-802.html
http://www.stenklader.se/allroundhandske-12pack-p-806.html

Denna är nog mest lik de jag använde i lumpen. http://www.profilesupport.se/produkt-776-tegera-arbetshandske-halvfodrad.html

Även tunnare arbetshandskar av modell TEGERA är klockrena. Har haft dem på mig efter att de stelnat till isklumpar, men då de binder mycket luft i fibrerna så kan man ändå ta dem på sig och arbeta.

Vart lumpar du och kommer ni använda fordon mycket eller är det ett förband som jobbar mycket fysiskt i skogen utan garanterad tillgång till fordon?

Ha en bra kniv att tälja med och gör en snygg attackdildo med handtag när du sitter på posten. Kniven ska vara sylvass!
Senast redigerad av HerrMoro 2010-02-12 kl. 18:49.
Citera
2010-02-12, 18:57
Medlem
Körde med 24/7-linser när jag låg inne, dvs sådana man inte behövde ta ut på en vecka med, kunde sova med utan trubbel osv. Skaffa sådana, annars är glasögon nog fördel i fält. Att tvätta händerna till den standard man vill ha för insättning och uttag av linser är möjligt men omständigt. Att få skit i ögonen ute i fält pga linser är allt annat än roligt.
Citera
2010-02-12, 19:13
Medlem
HRTs avatar
Hygien i fält fungerar men många sköter den inte perfekt, fingrar i ögon och röd pillesnopp såg jag mycket av som plutonsjukvårdare. Idag kanska man har andra saker med sig men vi slog hål i isen på en myr för att få bada/tvätta oss militära duschar och sånt fandes men inget jag såg av mina 128 dagar i fält. Jag hade inga krav på glasögon själv såg såpass bra ändå och idag har jag opererat dem med laser men i militära hade jag glasögonen och de ÄR underbart snygga jag har kvar mina från 1990 och funderar på att sätta in riktiga glas igen då jag har ett litet brytningsfel.
Citera
2010-02-12, 20:06
Medlem
LasseLarssons avatar
Citat:
Ok lite fel formulerat, du får en anmälan på dig och x antal dagar utan lön.

Det har jag aldrig hört talas om, inga av våra befäl nämnde det för oss.
Citera
2010-02-12, 20:14
Medlem
Nicklas.Ws avatar
Vi hade en dryg jävel från sthlm som somnade på vakten och blev påkommen.
Löneavdrag i någon vecka plus en anmälan.

Var skyddsombud så det blev en massa papper som skulle skrivas men det var längesedan så det sitter inte i minnet exakt vad just den anmälan innefattade.
Citera
2010-02-12, 20:20
Medlem
LasseLarssons avatar
Citat:
Vi hade en dryg jävel från sthlm som somnade på vakten och blev påkommen.
Löneavdrag i någon vecka plus en anmälan.

Var skyddsombud så det blev en massa papper som skulle skrivas men det var längesedan så det sitter inte i minnet exakt vad just den anmälan innefattade.

A fan, det kanske beror på befäl till befäl? Eller finns det en skriven regel för det?
Citera
2010-02-12, 21:25
Medlem
Jag hade linser som man har i en månad i streck, dygnet runt. Det funkade skit bra, inge grus i ögonen o slapp allt drygt pill, va ju ganska dyrt, men det vare fan värt.
Citera
2010-02-12, 21:44
Medlem
AdmiralFleets avatar
Använd endagslinser. Har du tillgång till clear-eyes så är det fint för att göra ögonen lite behagligare att använda.

Har haft endagslinser i flera nätter i rad och sedan "mjukat upp dem" med clear-eyes, utan några som helst problem. Smart? Antagligen inte. Fungerar det? Ja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in