2010-02-12, 16:32
Bannlyst
Snälla säg att detta är okej...givetvis bara 2-3 droppar då (Laxoberal), snälla säg att det är okej och kommer fungera! Ringde nämligen djursjukhuset nyss och hon sa att ett akutbesök likt detta kommer kosta runt 2000 kr! Snälla säg att det fungerar panik nu då lillkisen lider
Citera
2010-02-12, 16:36
Medlem
MisterToms avatar
Nej. Klart som fan ska du till veterinären.

Förstoppade katter brukar vara uttorkade och vad jag har fått lära mig kan då sånna medel vara livsfarliga.
Citera
2010-02-12, 16:39
Bannlyst
samtidigt läser jag folk som gett laxeringsmedel till sina katter och det fungerat toppen, vad fan ska man göra. Att han är uttorkad tror jag inte då han druckit rejält, men vägrar äta och skita. Samt kräker då, som vid en traditionell katt-förstoppning.
Citera
2010-02-12, 16:39
Medlem
Moff .. es avatar
Gör inte det!
Försök få i katten lite matolja via munnen istället.

Laxoberal för människor doseras 5-10 droppar ( ca 70 kg brukar man räkna som medelvikt)
Tänk då 2-3 droppar på en liten kisse!
Citera
2010-02-12, 16:41
Medlem
Eliza CTs avatar
Jag har varit med om att veterinär rekommenderat 4-5 OSKALADE räkor (nåja, ta av huvudet).
Det hade fungerat hos bekanta.
Kanske värt att testa?

En annan hade fått ge LITE av ett mikrolax.
Mvh

Edit: en febertermometer för ändtarmen med lite vaselin el liknanade och stoppa upp sen LITE kan sätta fart på det yttersta - sen kanske resten kan komma ut.
Senast redigerad av Eliza CT 2010-02-12 kl. 16:45.
Citera
2010-02-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus.
samtidigt läser jag folk som gett laxeringsmedel till sina katter och det fungerat toppen, vad fan ska man göra. Att han är uttorkad tror jag inte då han druckit rejält, men vägrar äta och skita. Samt kräker då, som vid en traditionell katt-förstoppning.
Kräks han och inte äter tycker jag absolut du ska åka in med honom! I värsta fall är det totalstopp i tarmen, han kan ju ha ätit något olämpligt, och då är det allvarligt! En katt klarar sig inte länge utan att äta heller, de får lätt leverskador av att matvägra.
Citera
2010-02-12, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Jag har varit med om att veterinär rekommenderat 4-5 OSKALADE räkor (nåja, ta av huvudet).
Det hade fungerat hos bekanta.
Kanske värt att testa?

En annan hade fått ge LITE av ett mikrolax.
Mvh

Edit: en febertermometer för ändtarmen med lite vaselin el liknanade och stoppa upp sen LITE kan sätta fart på det yttersta - sen kanske resten kan komma ut.

Mickrolax är väl också ett laxeringsmedel för människor? Det är väl inte skadligt?
Vi gav honom 1 droppe laxoberal nu och får hoppas han skiter så det skjuter om det och blir vanlig igen. tack för svaren! snälla låt detta bli braaaa
Citera
2010-02-12, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Kräks han och inte äter tycker jag absolut du ska åka in med honom! I värsta fall är det totalstopp i tarmen, han kan ju ha ätit något olämpligt, och då är det allvarligt! En katt klarar sig inte länge utan att äta heller, de får lätt leverskador av att matvägra.

Kan det inte också bara vara en vanlig förstoppning?
Citera
2010-02-12, 16:58
Medlem
Eliza CTs avatar
Ja, detta med mikrolax är jag 100% säker på ordinationen. Det var min dotters katt som var förstoppad. Katten var en fullständigt omöjlig katt att få in i en box. Annars hade det blivit veterinär.
Laxoberal hjälper inte direkt, det tas ju upp via tarmen (verkar hos människa efter 10-12 timmar oftast) Mikrolax ger ju i stort sett direkt effekt.
Mvh
Citera
2010-02-12, 17:01
Medlem
toonyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus.
Vi gav honom 1 droppe laxoberal nu

Ska bli mycket intressant att följa vad som händer din kissemiss efter den droppen laxoberal. Hoppas allt ordnar sig!
Citera
2010-02-12, 17:07
Medlem
Eliza CTs avatar
Ett tips istället för att ta direkt till veterinär är att ringa och fråga hos någon som har jouråppet. Telefonveterinärer är inte ute efter att skaffa kunder. Det finns en lista högst upp på "husdjursforum" med olika telefonnummer för akuta behov.
Mvh
Citera
2010-02-12, 22:38
Bannlyst
tack för alla svar, nu har katten bajsat en gång och detta måste väl betyda att allt i magen rört på sig? dvs att det inte handlar om något totalstopp? varit sjukt orolig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in