2010-02-13, 12:58
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Jag har då aldrig sett några hos nån kvartermästare..
Vad har du inte sett och varför betyder det att det inte finns?
Citera
2010-02-13, 13:12
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Vad har du inte sett och varför betyder det att det inte finns?

Ah, nu såg jag att jag skrev lite rörigt.
Vinterstövlar i Sverige, jag har inte sett sådana tidigare, men säger du att de finns så gör de säkert det. I Finland har jag aldrig sett vinterkängor irl, på fotografi eller i utrustningskataloger av nåt slag. Det leder mig att tro att de inte finns några sådana.
Citera
2010-02-13, 13:52
Bannlyst
Gå några mil i ett par stövlar så får ni se... De är enormt mycket svårare att på bra passform jämfört med kängor, och jag kan tänka mig att gummit bidrar till att friktionen inte blir så trevlig. Kängor kan man få riktigt täta med fett och skoputs, iaf så täta som man vill att ett par skor ska vara.

Angående skyttegravsfot, hur trevliga tror ni att era fötter är om ni marscherat någon mil i dem, utöver skavsår och blåsor har dess vattentäthet inte låtit fötterna andas (ja, vattentäthet fungerar åt båda hållen...), och fötterna är alldeles nersvettade.

Nej, kängor vinner över stövlar, möjligtvis med undantag för mycket stillastående tjänst i lerig terräng.
Citera
2010-02-13, 14:09
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fontanellmannen
Gå några mil i ett par stövlar så får ni se... De är enormt mycket svårare att på bra passform jämfört med kängor, och jag kan tänka mig att gummit bidrar till att friktionen inte blir så trevlig. Kängor kan man få riktigt täta med fett och skoputs, iaf så täta som man vill att ett par skor ska vara.

Angående skyttegravsfot, hur trevliga tror ni att era fötter är om ni marscherat någon mil i dem, utöver skavsår och blåsor har dess vattentäthet inte låtit fötterna andas (ja, vattentäthet fungerar åt båda hållen...), och fötterna är alldeles nersvettade.

Nej, kängor vinner över stövlar, möjligtvis med undantag för mycket stillastående tjänst i lerig terräng.

Njaa jag är nästan tveksam. Har man ordentligt med sockor på sig i stövlarna som kan suga upp fukten så fungerar det bra. Fast jag kanske är lite oförskämt snäll mot stövlarna för att jag hade otur att först springa runt i snöslask och vattenpölar i svenska vinterkängorna och sedan ha paus på plats hela natten i minusgrader och snöstorm förra vintern. Jag sa "Stövlar nästa gång" till mig själv både en och två gånger den natten..
Citera
2010-02-13, 14:17
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Problemet här är att folk jämför läderkängor med gummistövlar.
Det är t.ex. inget problem att göra stövlar av läder,
eller att göra kängor vattentäta genom att använda Gore-Tex el. dylika membranmaterial,
så det finns ingen som helst skillnad mellan stövlar och kängor
avseende möjligheten att göra dem vattentäta.

Fördelen med kängan är att den ger bättre stöd för fotleden och mindre problem med friktion (d.v.s. fotskav och blåsor)
Kängan är således bättre om man verkligen ska röra på sig.

Fördelen med stöveln är att den är högre och därmed skyddar mot väta längre upp,
den är lättare att ta av och på och då f.f.a. när man har dubbla sockar m.m. på sig.

Så jag skulle säga att stöveln kommer mera till sin rätt vintertid
och vid mindre fysiskt intensiv aktivitet, medan kängan är mera lämplig sommartid
och vid mera fysiskt aktivtet såsom fot och skidmarsch, samt strid.

Historiskt sett så ersattes läderstöveln av läderkängan och gummistöveln,
både i Sverige och i Finland.

Den skillnad som finns är att finnarna lade lite mer tonvikt på gummistövlar
och Sverige lite mer på läderkängor.
Citera
2010-02-13, 14:48
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Ah, nu såg jag att jag skrev lite rörigt.
Vinterstövlar i Sverige, jag har inte sett sådana tidigare, men säger du att de finns så gör de säkert det. I Finland har jag aldrig sett vinterkängor irl, på fotografi eller i utrustningskataloger av nåt slag. Det leder mig att tro att de inte finns några sådana.
Ja jag har själv använt vinterstöveln med filtinlägg. Det fungerar helt okej. Den är lättare att få på foten än en läderkänga när det är kallt ute men är kanske inte riktigt lika bra att åka skidor i. Vad gäller vätsketransport i sträng kyla tycker jag mig inte märka någon direkt skillnad mellan läder och gummi.
Citera
2010-02-13, 15:33
Medlem
Sarteks avatar
Citat:
Stämmer ju inte alls, vintergummistövlar fungerar perfekt om man vill ha torra fötter vintertid. Först filtfoder, i mitten yllesockor och närmast foten yllestrumpa = torr fot, fuktigt filtfoder. Att gå med gummistövlar på sommaren är dock inte roligt nej.
Citera
2010-02-13, 21:30
Medlem
Luxuss avatar
försvarets gummistövlar går alldeles utmärkt att gå ganska långt i. dock ansträngande att springa i. Börjar man titta på kängor från den civila marknaden (meindl mfl) borde man även titta på gummistövlar i motsvarande prisklass. Dessa går att få med vibramsula mm och är enligt min mening fullt dugliga att gå långt med. Men som sagt, svagheten är att det är ansträngande att springa i dem.
Citera
2010-02-13, 22:01
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
försvarets gummistövlar går alldeles utmärkt att gå ganska långt i. dock ansträngande att springa i. Börjar man titta på kängor från den civila marknaden (meindl mfl) borde man även titta på gummistövlar i motsvarande prisklass. Dessa går att få med vibramsula mm och är enligt min mening fullt dugliga att gå långt med. Men som sagt, svagheten är att det är ansträngande att springa i dem.

Jo, de brukar ju ofta väga en hel del mer än kängorna, så man blir snabbt trött i benen. Sen är man spagetti..
Citera
2010-02-14, 00:41
Medlem
Ska man sitta i en skyttegrav med lera upp till knäna så passar stövlar bättre.
Ska man marschera hela dagen för att hinna upp med pansartrupperna så är kängan bättre.

Lite svårare att göra en känga också.
Citera
2010-02-14, 01:29
Medlem
Herr Lindholms avatar
Sverige var visst pionjär med kängorna och svaret är väl att det var en kostnadsfråga. Dessutom så får man mindre skit i kängorna om man inte har byxorna nedstoppade i dom - något som inte är så enkelt med stövlar.
Citera
2010-02-14, 02:05
Medlem
No-n-sences avatar
Försvarets vinterkängor var ingen höjdare när jag gjorde lumpen. Blev lätt blöta och tog en jävla tid att torka. Många gjorde som jag och tog gummikängor som var för stora och dubbla lager sockor. Dom var jävligt hala dock. Skoterkängor var populärt men fick bara användas i skogen.

Rent spontant så skulle stövlar vara mer lämpligt när man får larm och ca 20 man skall ta på skor och knyta i tältet istället för att bara kliva i stövlar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in