Citat:
Ursprungligen postat av fontanellmannen
Gå några mil i ett par stövlar så får ni se... De är enormt mycket svårare att på bra passform jämfört med kängor, och jag kan tänka mig att gummit bidrar till att friktionen inte blir så trevlig. Kängor kan man få riktigt täta med fett och skoputs, iaf så täta som man vill att ett par skor ska vara.
Angående skyttegravsfot, hur trevliga tror ni att era fötter är om ni marscherat någon mil i dem, utöver skavsår och blåsor har dess vattentäthet inte låtit fötterna andas (ja, vattentäthet fungerar åt båda hållen...), och fötterna är alldeles nersvettade.
Nej, kängor vinner över stövlar, möjligtvis med undantag för mycket stillastående tjänst i lerig terräng.
Problemet här är att folk jämför läderkängor med gummistövlar.
Det är t.ex. inget problem att göra stövlar av läder,
eller att göra kängor vattentäta genom att använda Gore-Tex el. dylika membranmaterial,
så det finns ingen som helst skillnad mellan stövlar och kängor
avseende möjligheten att göra dem vattentäta.
Fördelen med kängan är att den ger bättre stöd för fotleden och mindre problem med friktion (d.v.s. fotskav och blåsor)
Kängan är således bättre om man verkligen ska röra på sig.
Fördelen med stöveln är att den är högre och därmed skyddar mot väta längre upp,
den är lättare att ta av och på och då f.f.a. när man har dubbla sockar m.m. på sig.
Så jag skulle säga att stöveln kommer mera till sin rätt vintertid
och vid mindre fysiskt intensiv aktivitet, medan kängan är mera lämplig sommartid
och vid mera fysiskt aktivtet såsom fot och skidmarsch, samt strid.
Historiskt sett så ersattes läderstöveln av läderkängan och gummistöveln,
både i Sverige och i Finland.
Den skillnad som finns är att finnarna lade lite mer tonvikt på gummistövlar
och Sverige lite mer på läderkängor.