2010-02-11, 22:41
Medlem
För en tid sedan började ett problem att uppstå i Firefox med att Firefox ibland började dra extremt mycket bredband då jag såg videos på youtube. Den maxade min nedladdningshastighet. Det går inte att se videos på youtube efter en stund, eftersom webbläsaren av okänd anledning upplåter all nedladdning till något helt annat och okänt.

Firefox slutar inte med det, trots att jag stänger fliken för videon.
Firefox slutar inte med det, trots att jag stänger webbläsaren.
Firefox slutar inte med det, trots att dess process inte ens finns med i aktivitetshanteraren.
Firefox slutar inte med det, trots att jag väljer "kill connections" för det i Netlimiter.
Firefox slutar inte med det, trots trots att jag avinstallerar det.

Jag har också google chrome, och det är samma problem där. Nu kör jag google chrome och det ser ut såhär i Netlimiter nu, jag har bara en flik upp med FB där jag skriver detta inlägget: http://img237.imageshack.us/img237/6701/32449337.png
Går jag in i aktivitetshanteraren och stänger av Google Chrome kommer den fortfarande att dra lika mycket bredband.

Vad kan detta problem tänkas bero på. Att den bara drar bredband, trots att man inte gör något är mystiskt, och att den kan fortsätta göra det, trots att programmet är avstängt och tillochmed är avinstallerat är ett ännu större mysterium för mig. Det enda sättet jag kan få det att sluta på är att dra ur internetsladden.
Testperioden för netlimiter har gått ut så jag kan inte sätta begränsningar.
Senast redigerad av Mansig 2010-02-11 kl. 22:58. Anledning: Nöjd nu, din fjant?
Citera
2010-02-11, 23:10
Medlem
hasenfrasens avatar
Det låter som att din dator är hemsökt av fulingar. När scannade du datorn sist?
Citera
2010-02-11, 23:13
Medlem
Silmarillions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Det heter bredband, inte bandbredd

Snygg rättning...jag tror du menar tvärtom

Nu lite ontopic. Det skulle inte vara första gången som någon får in ett litet skräpprogram på sin dator som sedan skäl all bandbredd.
Har du kört AV-koll? Har du tankat ner något program som kan leta efter och rensa bort spyware och annat? (Spybot, adaware etc)

Om du inte får bort dessa okynnesprogrammen så lär du aldrig få bukt på problemet, hur mycket du än avinstallerar din browser eller sätter in bandbreddsquotas.
Citera
2010-02-12, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silmarillion
Snygg rättning...jag tror du menar tvärtom
Jag skrev först "bandbredd", men ändrade så att det blev "bredband" när den där fjanten hade påpekade det.
[/quote]Nu lite ontopic. Det skulle inte vara första gången som någon får in ett litet skräpprogram på sin dator som sedan skäl all bandbredd.
Har du kört AV-koll? Har du tankat ner något program som kan leta efter och rensa bort spyware och annat? (Spybot, adaware etc)

Om du inte får bort dessa okynnesprogrammen så lär du aldrig få bukt på problemet, hur mycket du än avinstallerar din browser eller sätter in bandbreddsquotas.[/quote]
Tanken på virus har slagit mig, men jag har slagit bort tanken eftersom datorn genomsökes med Bitdefender varje kväll och eftersom det faktiskt är legitima program som drar bredband. Dessutom förstår jag inte poängen med att virus hämtar ned oändliga mängder data tillsynes utan skäl. Visst kan de hämta hem andra program, men de tar väl inte lika mycket plats som flera DVD-filmer?

I vilket fall som, så genomsökte jag datorn med Spybot Search and Destroy och Ad-Aware, vilket jag borde ha gjort tidigare eftersom de hittade flertalet skräp och nu återstår det att se om det räckte för att bli av med problemet. Tack för ert tips!
Citera
2010-02-12, 05:59
Medlem
Hur har det gått?
Citera
2010-02-12, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrsaMinor
Hur har det gått?
Jag har inte märkt av något än, men det kom och gick i vågor så det är lite svårt att vara säker på när det är borta. Men, jag tror att vi kan utgå ifrån att problemet numera är löst.
Citera
2010-02-12, 11:29
Medlem
hasenfrasens avatar
Spybot och Ad-Aware i all ära (dom var kanske bra för ett par år sedan), men Antimalware och SuperAntispyware ligger i framkanten. Avsluta med en AVAST boot-scan.
Citera
2010-02-12, 11:55
Medlem
Silmarillions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Jag skrev först "bandbredd", men ändrade så att det blev "bredband" när den där fjanten hade påpekade det.

Oups...såg inte att du editerat meddelandet Men, ja, hans inlägg var totalt onödigt i sammanhanget.
Hoppas det löste sig och uppdatera gärna tråden med hur det gått, om några dagar eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in