2010-02-11, 22:06
Medlem
Tänkte det här kunde vara den rätta trden för den typen av helt meningslös fråga :P

En bekant har lagt upp en morsekod som sin status på facebook och jag vill så klart ta reda på vad det står. Naturligtvis går det ju inte att fråga direkt utan tanken är att jag ska stila med en simpel kommentar där jag brädar honom .
Hur som helst så vet jag ju att man översätter morsekodens punkter och streck (dots and dashes) till olika bokstäver och egentligen hade det varit en barnlek om inte personen varit klurig nog att INTE lägga in mellanslag. Jag har således inte en följd av bokstäver att arbeta med utan bara en lång kod som teoretisk skulle kunna kombineras på säkert fyrtiofem miljoner olika sätt.
Nån som känner till nåt bra tips att lösa ett sånt här problem, jag är inte insatt i morse själv så det enda jag har att förlita mig på är att stapla upp varje möjlig kombination, vilken kan antas vara rätt många. Koden är för övrigt:

*****-*****-**-****-----

Men det är väl bara att sätta igång..
Kombination 1:
* * * * * - * * * * * - * * - * * * * - - - - -
E E E E E T E E E E E T E E T E E E E T T T T.. hmm, sannolikt inte.

Kombination 2:
* * * * * - * * * * * - * * - * * * * - - - --
E E E E E T E E E E E T E E T E E E E T T T M.. inte det heller.

Kombo 3:
* * * * * - * * * * * - * * - * * * * - - -- -
E E E E E T E E.. ja ni fattar va?
Citera
2010-02-11, 22:33
Medlem
V.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjodrick

*****-*****-**-****-----
.. ja ni fattar va?

Din kompis fular sig nog bara ;D

Skriv såhär tillbaks:
*-* ***-

Och skriv: Lär dig morsekod för helvete! Annars blir kaptenen arg som en geting!
Citera
2010-02-11, 22:48
Medlem
templers avatar
Även om inte rytmen (om det är det du menar med mellanslag) finns i skriven text så består ord fortfarande av vokaler och konsonanter så varianterna är inte så många som det kan tyckas.
Av dina exempel förstår jag ingenting...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in