2010-02-13, 15:32
Medlem
Usch vad tråkigt.
Den rellen jag har nu Ultimate oem funkar som en dans.
Den har ju till och med klarat valideringen som dom har nu.

Bara hoppas att det kommer en fix till detta rätt omgående.
Senast redigerad av masa69 2010-02-13 kl. 15:42.
Citera
2010-02-13, 15:44
Avslutad
Blir o inhandla riktiga licenser för en gångs skull! Såg ett superbra erbjudande hos dustinhome (http://www.dustinhome.se/pd_5010364500.aspx?). Nu kan man uppdatera sina datorer med en riktig licens för en ok slant tycker jag .
Citera
2010-02-13, 16:35
Medlem
pherbl0ws avatar
Är det någon fara att installera dessa uppdateringar?

http://i48.tinypic.com/14kfh9g.jpg
Citera
2010-02-13, 16:53
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainbird
Vad jag vet är det den bästa rellen. Eftersom det är ultimate så kan man ändra språket till svenska också Krävs tydligen ingen cd-key eller validering till rellen, vad jag vet
Själv kör jag dock en lagligt OEM licens, men ska fixa denna rellen till en annan dator.

En notering som är värd att påpeka angående nämnda release:
Releasens OEM-licensregistrering bygger på delvis emulerad kod.

För att en dator skall kunna klassas som "äkta" OEM, så måste SLP/SLIC 2.0 finnas inkorporerat i datorns BIOS, samt att det skall finnas ett certifikat som matchar SLIC-informationen.
Releasen som ni nämner innehåller en emuleringsfunktion som läser in SLIC-BIOS:et från en BIN-fil i minnet innan operativsystemet startar.
Detta får operativsystemet att tro att datorn är en OEM-dator, när den i själva verket inte är det.
Nackdelen med emuleringsfunktionen är att det är kod som Microsofts uppdatering med största sannolikhet kommer att identifiera.

För att vara helt 110% på den säkra sidan med att ens "olagliga" version av Windows 7 skall fungera, så krävs det att man modifierar datorns BIOS med SLIC-information.
Sedan aktiverar man certifikat och OEM-licensnyckel väl inne i operativsystemet.
Genom detta tillvägagångssätt har man konverterat sin icke-OEM-dator till vad Windows kommer att tolka som en äkta OEM-dator.
Dvs licensen uppför sig precis så som en OEM-licens skall uppföra sig utan någon lättupptäckt, bakomliggande emuleringsfunktionalitet.
Citera
2010-02-13, 16:59
Medlem
pherbl0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
En notering som är värd att påpeka angående nämnda release:
Releasens OEM-licensregistrering bygger på delvis emulerad kod.

För att en dator skall kunna klassas som "äkta" OEM, så måste SLP/SLIC 2.0 finnas inkorporerat i datorns BIOS, samt att det skall finnas ett certifikat som matchar SLIC-informationen.
Releasen som ni nämner innehåller en emuleringsfunktion som läser in SLIC-BIOS:et från en BIN-fil i minnet innan operativsystemet startar.
Detta får operativsystemet att tro att datorn är en OEM-dator, när den i själva verket inte är det.
Nackdelen med emuleringsfunktionen är att det är kod som Microsofts uppdatering med största sannolikhet kommer att identifiera.

För att vara helt 110% på den säkra sidan med att ens "olagliga" version av Windows 7 skall fungera, så krävs det att man modifierar datorns BIOS med SLIC-information.
Sedan aktiverar man certifikat och OEM-licensnyckel väl inne i operativsystemet.
Genom detta tillvägagångssätt har man konverterat sin icke-OEM-dator till vad Windows kommer att tolka som en äkta OEM-dator.
Dvs licensen uppför sig precis så som en OEM-licens skall uppföra sig utan någon lättupptäckt, bakomliggande emuleringsfunktionalitet.
Varför står den riktiga koden inte i OEM från början och vad ska jag vidta för åtgärder?
Citera
2010-02-13, 17:56
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pherbl0w
Varför står den riktiga koden inte i OEM från början och vad ska jag vidta för åtgärder?

Läs mitt inlägg igen.
Jag har förklarat hur en äkta OEM-licensregistrering fungerar, och vilka komponenter den är uppbyggd av.
Jag har också förklarat skillnaden mellan en licensregistrering baserad på BIOS-emulation och en äkta OEM-licensregistrering.

Men för att förtydliga:
Releasens OEM-licensregistrering läser in SLIC BIOS-informationen med hjälp av mjukvara/emulering.
En äkta OEM-dator har SLIC-koden inkorporerad i BIOS-et på moderkortet.
Däri ligger skillnaden.
En SLIC-mjukvaruemulering är således relativt lätt för Microsoft att upptäcka.
Om SLIC-informationen finns i BIOS:et, så kan datorn klassas som en äkta OEM-dator.

Läs också följande för mer info om SLP/SLIC:
http://en.wikipedia.org/wiki/System_Locked_Preinstallation

Angående vilka åtgärder du skall vidta så kan du koncentrera dig på att läsa det sista stycket i mitt tidigare inlägg.
Åtgärden innebär att du måste ladda ner senaste BIOS-version till ditt moderkort från tillverkarens hemsida, patcha BIN-filen med SLIC 2.0-information, och sedan uppgradera BIOS:et med något BIOS-uppgraderingsverktyg.

Googla på "HP SLIC 2.0 BIOS" så lär du säkert hitta mycket mer information, samt även hitta SLIC BIN-fil + tillhörande certifikat.
Senast redigerad av [Strange Days] 2010-02-13 kl. 18:05.
Citera
2010-02-14, 17:46
Medlem
pherbl0ws avatar
Så pass mycket jobb.

Hur som helst, går det bra att installera uppdateringarna jag visade längre upp, jag menar, har uppdateringen kommit ut än? Kolla bild.
Citera
2010-02-16, 17:40
Medlem
avazzas avatar
Citat:
Så pass mycket jobb.

Hur som helst, går det bra att installera uppdateringarna jag visade längre upp, jag menar, har uppdateringen kommit ut än? Kolla bild.

Det tror jag går bra, har för mig att jag installerat alla dom.
Citera
2010-02-16, 17:58
Bannlyst
Citat:
Så pass mycket jobb.

Med största sannolikhet ja, eftersom ingen bär ovan nämnda namn... eller hur?

Jag minns när de släppte en liknande grej till XP, jag tog reda på vad den hette och bockade bara av den... som jag planerar göra nu också...
Citera
2010-02-17, 17:00
Medlem
Jag testade att ladda ner den nya http://www.microsoft.com/Genuine/

Har kört med 7loader mitt windows e fortfarande genuine.
Senast redigerad av masa69 2010-02-17 kl. 17:22.
Citera
2010-02-24, 18:33
Medlem
om man nu råkar ladda ner denna updatering kan man använda systemåterställning då? Så man får bort den.

Tänkte bara mest på ifall den inte kommer heter som de står i början av tråden.
Citera
2010-02-25, 14:26
Medlem
antonstds avatar
Ingen som vet när den kommer att släppas? Och exakt vad kommer den heta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in