Citat:
Ursprungligen postat av freddan76
Vet inte riktigt var i ewalynn´s inlägg det stog någonting om att trycka ner barnets huvud i vagnen eller sängen.
Du ger en uppmaning till TS i och med att du använder ord som BEHÖVER. Du har alltså genom att läsa inlägget på några rader listat ut allt och ger handfasta råd vad just de BEHÖVER göra med deras barn för att inte riskera att allvarligt rubba barnets psyke om de har otur. Att du dessutom i samma inlägg säger att alla barn är olika gör det hela lite roligt. "Alla barn är olika men gör som jag säger för annars kan det bli skit av barnet".
Vidare så mixtrar du med ditt barn hela tiden i och med att du interagerar med det. Men vi kan enas om några saker i alla fall och det är att vi båda tycker att barnet inte skall skrika sig till söms samt att barnets behov går före ens egna behov.
ewalynns metod med att handfast lägga barnet i sängen och säga "natti natti" (eller vad man nu tycker låter käckt) och gå ut ur rummet och lämna barnet ensamt att "fatta vinken" är precis vad som rekommenderas av AW. Samtliga formuleringar i ewalynns inlägg kunde vara hämtade rakt av från AW-forum.
Tryckpressen (som är ett enskilt "handgrepp som vid behov ingår i AW-s metoder) har varken jag eller ewalynn diskuterat över huvud taget så det vet jag inte var du fick ifrån...
Jag vet inte exakt vad TS behöver göra. Det har jag ALDRIG skrivit. Men jag vet att barn tydligt visar vilka behov de har. Gråter barnet är det något som är fel. Blir barnet lugnt när det ammas är amning rätt. Gråter barnet när det lämnas ensamt i sängen är det fel. Trivs barnet med att sova själv och utan problem kan lämnas i spjälsängen så är det rätt att låta bebisen sova själv.
Barnet gråter-något är fel. Barnet lugnt- man gör rätt. Enkelt.
Så vitt jag vet (och jag är faktiskt jävligt påläst) är det inte bra att försöka "uppfostra" bebisar med olika metoder. Det är också vad många barnläkare och barnsjuksköterskor förmedlar i dag. Och metoder som lär barnet att ingen lyssnar och ingen kommer när jag gråter kan faktiskt skada anknytning och barnets känsloliv. Och jag skulle inte rekommendera någon förälder att syssla med sådant.