2010-02-12, 13:49
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja
Ta kontakt med BVC och diskutera problemet. Ibland kan det behövas vidare utredning av special BVC då det kan finnas medicinska skäl till problemen.

Som du märker får du många olika råd härinne, det beror på att varje barn är unikt och individuellt och det som fungerar för andras barn kanske inte fungerar alls för just ditt. Jag skrattade gott åt "Ringblommas" svar här ovan, hon får gärna prova att "nattamma" vår 17månaders pojke om hon vill se hur brösten skulle se ut utan vårtor

När barn börjar tugga på brösten istället för att suga är det så klart dags att sluta amma. (Oavsett ålder när detta inträffar, min nästan 2-åring har hela munnen full med tänder och det märks inte ens när hon ammar).

Som jag förstod det handlade denna tråd dock om en åttamånaders som ammade utan problem....
Citera
2010-02-12, 13:50
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Tack för alla svar(!), och sluta inte på grund av detta inlägget.

Vi är lite inne på Ringblommans väg, men har funnit inspiration i nästan samtliga inlägg. Han verkar onekligen vara väldigt otrygg så vi kommer fortsätta att ha honom i vår säng och även ge honom mjölk när han vaknar. Vi skall även försöka inkludera en tydligare sovrutin, med aktiviteter, lek, mat och mys innan vi lägger honom till sömns. Vi tror inte på "AW" metoden och vill undvika att störa hans "seperationsprocess".

Tillägg: Ja, 8 månader och lika många tänder . Amningen fungerar dock bra.

Mvh
Senast redigerad av skogshuggar3n 2010-02-12 kl. 13:53.
Citera
2010-02-12, 14:05
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Tack för alla svar(!), och sluta inte på grund av detta inlägget.

Vi är lite inne på Ringblommans väg, men har funnit inspiration i nästan samtliga inlägg. Han verkar onekligen vara väldigt otrygg så vi kommer fortsätta att ha honom i vår säng och även ge honom mjölk när han vaknar. Vi skall även försöka inkludera en tydligare sovrutin, med aktiviteter, lek, mat och mys innan vi lägger honom till sömns. Vi tror inte på "AW" metoden och vill undvika att störa hans "seperationsprocess".

Tillägg: Ja, 8 månader och lika många tänder . Amningen fungerar dock bra.

Mvh

Jag tror inte att ert barn är otryggt. Som flera skrivit ovan går i princip alla barn igenom en naturlig separationsfas i den ålder ditt barn är. Ta det lugnt så går det med största sannolikhet över. Jag tycker också att ni gör rätt som ser till att det blir mycket mat och lek innan det är sovdags. Mätta och trötta barn somnar fortare och sover längre :-)

Ett till tips kan vara att bulla upp kuddar eller täcke intill barnet när det somnat innan ni smyger iväg. Så att han känner sig omstoppad och nästan som om ni ligger kvar nära...det brukar funka rätt bra på min dotter...
Citera
2010-02-12, 14:39
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Min fru vill vidarebefordra en fråga men först och främst tackar hon för alla svar.
Många har berättat att de vänjer av sina barn från nattlig amning och även att de lär barnen att sova i sin egen säng. Finns det någon direkt nackdel för barnet att inte göra så? Eller är metoden huvudsakligen ett sätt att skapa bättre sömn för kanske framförallt mor?

Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Jag tror inte att ert barn är otryggt.

Möjligen var det en olycklig formulering.
Citera
2010-02-12, 15:17
Medlem
minipupps avatar
Citat:
Min fru vill vidarebefordra en fråga men först och främst tackar hon för alla svar.
Många har berättat att de vänjer av sina barn från nattlig amning och även att de lär barnen att sova i sin egen säng. Finns det någon direkt nackdel för barnet att inte göra så? Eller är metoden huvudsakligen ett sätt att skapa bättre sömn för kanske framförallt mor?

Jag tror inte på att det finns några nackdelar vid att sova i samma säng, jag förespråkar samsovning!
Att många tycker att barnet ska sova i egen säng eller sluta ammas är deras egna åsikter och själviskhet.
Så länge alla sover bra så kan man fortsätta med det.

Enda jag tänker på nu är ifall det är jobbigt att amma under natten?
Det med välling gör ju att barnet är mättare men så länge det inte är några problem är det bara att fortsätta amma.

Mitt bästa tips är att följa med barnet, det blir lättast så tycker jag. Kan bara vara lite svårt att lista ut vad som funkar men det är bara att testa sig fram så hittar man rätt!
Citera
2010-02-12, 16:06
Medlem
Citat:
Jag fattar faktiskt inte vad som är speciellt roligt i mitt inlägg. Det jag skriver är ju faktiskt att alla barn är unika. Och vissa barn har behov av att sova nära sina föräldrar och att amma länge. När ett litet barn gråter är det ett tecken på att något är fel, att han/hon har ett behov som behöver tillgodoses. Och som förälder är man skyldig att tillgodose detta behov. Även när det handlar om fysisk kontakt vid insomnandet.

Jag förstår inte heller varför man skall behöva vara ödmjuk inför människor som inte verkar vara ordentligt pålästa när det kommer till småbarn och deras behov. Du skriver ju själv att Anna Wahlgrens metod verkar fruktansvärd och det ewalynn beskriver är EXAKT AW-metoden. Det hade du sett om du haft någon koll.

Mitt tips gick faktiskt i grund och botten bara ut på att inte hålla på och mixtra med bebisen. Det är så kort tid de är så små. Under den tiden kan man faktiskt sätta bebisens behov före sina egna. Så om han/hon vill amma, amma och om detr tar en timme att somna, ja då gör det det....

Nu var det ju tryckpressmetoden eller var den nu kallas, trycka ner barnets huvud i kudden med kraft och lite andra fysiska tilltag som jag invänder mig emot vilket jag tyvärr inte uttryckte i mitt inlägg, hur hennes metod ser ut för övrigt vet jag inte. Räckte med filmen jag råkade se för att tycka att det hela var fruktansvärt, så någon vidare skyldighet att ha mer koll på hennes metod anser jag mig inte behöva. Vet inte riktigt var i ewalynn´s inlägg det stog någonting om att trycka ner barnets huvud i vagnen eller sängen.

Du ger en uppmaning till TS i och med att du använder ord som BEHÖVER. Du har alltså genom att läsa inlägget på några rader listat ut allt och ger handfasta råd vad just de BEHÖVER göra med deras barn för att inte riskera att allvarligt rubba barnets psyke om de har otur. Att du dessutom i samma inlägg säger att alla barn är olika gör det hela lite roligt. "Alla barn är olika men gör som jag säger för annars kan det bli skit av barnet".

Vidare så mixtrar du med ditt barn hela tiden i och med att du interagerar med det. Men vi kan enas om några saker i alla fall och det är att vi båda tycker att barnet inte skall skrika sig till söms samt att barnets behov går före ens egna behov.
Citera
2010-02-12, 16:07
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:

Du/Din fru har helt rätt. Att avvänja tidigt från nattamning och med olika (skrik-)metoder lära sitt barn att sova själv är något man gör för sin egen skull. Det finns inga nackdelar för barnet att ammas länge eller att sova med föräldrarna. Så länge föräldrarna inte mår dåligt av det vill säga

Men om man som förälder har grava sömnproblem och inte fixar att samsova med sitt barn eller om man mår psykiskt dåligt av att amma, så är det klart att man måste lösa det problemet på något sätt. Och en lösning kan vara att försöka få barnet att sova själv. Det blir i en sådan situation det minst dåliga. Inget barn mår ju bra av av att ha en mamma eller pappa som mår skit, har ångest eller lider av sömnbrist (alltså mer än vad som är normalt för bebisföräldrar).
Citera
2010-02-12, 16:20
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddan76
Vet inte riktigt var i ewalynn´s inlägg det stog någonting om att trycka ner barnets huvud i vagnen eller sängen.

Du ger en uppmaning till TS i och med att du använder ord som BEHÖVER. Du har alltså genom att läsa inlägget på några rader listat ut allt och ger handfasta råd vad just de BEHÖVER göra med deras barn för att inte riskera att allvarligt rubba barnets psyke om de har otur. Att du dessutom i samma inlägg säger att alla barn är olika gör det hela lite roligt. "Alla barn är olika men gör som jag säger för annars kan det bli skit av barnet".

Vidare så mixtrar du med ditt barn hela tiden i och med att du interagerar med det. Men vi kan enas om några saker i alla fall och det är att vi båda tycker att barnet inte skall skrika sig till söms samt att barnets behov går före ens egna behov.

ewalynns metod med att handfast lägga barnet i sängen och säga "natti natti" (eller vad man nu tycker låter käckt) och gå ut ur rummet och lämna barnet ensamt att "fatta vinken" är precis vad som rekommenderas av AW. Samtliga formuleringar i ewalynns inlägg kunde vara hämtade rakt av från AW-forum.

Tryckpressen (som är ett enskilt "handgrepp som vid behov ingår i AW-s metoder) har varken jag eller ewalynn diskuterat över huvud taget så det vet jag inte var du fick ifrån...

Jag vet inte exakt vad TS behöver göra. Det har jag ALDRIG skrivit. Men jag vet att barn tydligt visar vilka behov de har. Gråter barnet är det något som är fel. Blir barnet lugnt när det ammas är amning rätt. Gråter barnet när det lämnas ensamt i sängen är det fel. Trivs barnet med att sova själv och utan problem kan lämnas i spjälsängen så är det rätt att låta bebisen sova själv.
Barnet gråter-något är fel. Barnet lugnt- man gör rätt. Enkelt.

Så vitt jag vet (och jag är faktiskt jävligt påläst) är det inte bra att försöka "uppfostra" bebisar med olika metoder. Det är också vad många barnläkare och barnsjuksköterskor förmedlar i dag. Och metoder som lär barnet att ingen lyssnar och ingen kommer när jag gråter kan faktiskt skada anknytning och barnets känsloliv. Och jag skulle inte rekommendera någon förälder att syssla med sådant.
Senast redigerad av Ringblomma 2010-02-12 kl. 16:24.
Citera
2010-02-12, 17:33
Medlem
SaftMajas avatar
Citat:

Den generella rekommendationen från BVC om samsovning är att man ska undvika det när man är väldigt trött, har druckit alkohol eller äter läkemedel som gör att man blir extra dåsig/avtrubbad. Tidigare menade man även från BVC att risken för PSD ökade av att det blev för varmt i sängen, har inte koll på om det fortfarande stämmer...

Många föredrar att vänja barnet vid att sova själv just för att få lite egentid. Sedan har ju barn med åldern en tendens att röra sig ganska mycket i sängen när de sover, vilket inte alltid är så kul... Min privata teori är även att det är lättare att vänja barnet att sova i egen säng tidigt istället för att ändra på invanda mönster i exv. 2års-åldern, men det är bara en privat spekulation.

Men som sagt... BVC kan hjälpa er bättre..
Citera
2010-02-12, 18:14
Medlem
Citat:
Så vitt jag vet (och jag är faktiskt jävligt påläst)

Det var det jag menade med ödmjukhet...

Jaja, som sagt, jag tycker TS skall snacka med BVC som jag sade tidigare.
Citera
2010-02-12, 20:46
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minipupp
Jag tror inte på att det finns några nackdelar vid att sova i samma säng, jag förespråkar samsovning!
Att många tycker att barnet ska sova i egen säng eller sluta ammas är deras egna åsikter och själviskhet.
Så länge alla sover bra så kan man fortsätta med det.

Enda jag tänker på nu är ifall det är jobbigt att amma under natten?
Det med välling gör ju att barnet är mättare men så länge det inte är några problem är det bara att fortsätta amma.

Mitt bästa tips är att följa med barnet, det blir lättast så tycker jag. Kan bara vara lite svårt att lista ut vad som funkar men det är bara att testa sig fram så hittar man rätt!

Det underlättar för mamma enligt mamma!

Citat:
Du/Din fru har helt rätt. Att avvänja tidigt från nattamning och med olika (skrik-)metoder lära sitt barn att sova själv är något man gör för sin egen skull. Det finns inga nackdelar för barnet att ammas länge eller att sova med föräldrarna. Så länge föräldrarna inte mår dåligt av det vill säga

Men om man som förälder har grava sömnproblem och inte fixar att samsova med sitt barn eller om man mår psykiskt dåligt av att amma, så är det klart att man måste lösa det problemet på något sätt. Och en lösning kan vara att försöka få barnet att sova själv. Det blir i en sådan situation det minst dåliga. Inget barn mår ju bra av av att ha en mamma eller pappa som mår skit, har ångest eller lider av sömnbrist (alltså mer än vad som är normalt för bebisföräldrar).

Vi mår bra av det. Visst det fattas täcke lite här och var men det funkar. Det enda jag ibland oroar mig för är att jag skall skada honom omedvetet i sömnen.

Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja
Den generella rekommendationen från BVC om samsovning är att man ska undvika det när man är väldigt trött, har druckit alkohol eller äter läkemedel som gör att man blir extra dåsig/avtrubbad. Tidigare menade man även från BVC att risken för PSD ökade av att det blev för varmt i sängen, har inte koll på om det fortfarande stämmer...

Många föredrar att vänja barnet vid att sova själv just för att få lite egentid. Sedan har ju barn med åldern en tendens att röra sig ganska mycket i sängen när de sover, vilket inte alltid är så kul... Min privata teori är även att det är lättare att vänja barnet att sova i egen säng tidigt istället för att ändra på invanda mönster i exv. 2års-åldern, men det är bara en privat spekulation.

Men som sagt... BVC kan hjälpa er bättre..

Jo, givetvis. Förekommer dock lite alkohol i hushållet trots vår relativt låga ålder. Beträffande egentid har du en väldigt klar poäng! Möjligen har du också rätt om vanemönstret. Jag har ingen aning med ett tag framåt chansar vi på "sova i samma säng & amma"-metoden.

Jo, vi ska nog kontakta BVC å. Ni har dock gjort ett utomordentligt jobb i den här strängen!
Citera
2010-02-12, 20:53
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddan76
Ja, jag fick mig också ett gott skratt av Ringblommas inlägg och min flickvän med. Fruktansvärt oödmjukt av Ringblomma att skriva som hon gör om ewalynn´s inlägg. Håller med dig till fullo SaftMaja, varje barn är unikt och det som fungerar på ett barn kanske inte fungerar på ett annat. Vet ett barn till Ringblomma kunde få prova att nattamma och det är vår lilla son som vid 10 månaders ålder hade 8 tänder som älskade att bita hårt i min parterns bröstvårtor.

Tycker hela tråden speglar den känsla av villrådighet och maktlöshet som man som nybliven förälder kan känna när t.ex. inte nattningen fungerar, allra helst när personer som Ringblomma bara dömer ut andras tips och i sin vanställdhet tror att de själva minsann har gått den enda sanna vägen. Men jag tycker TS skall göra som SaftMaja tipsade om, ringa till BVC, de brukar ha en rad olika tips som kan fungerar.

Vi hade samma problem som du har när vår son var i samma ålder som ditt barn är nu. Jag och min flickvän fick stå och vagga honom på nätterna tills våra ryggar skrek av smärta, ibland upp till 4 omgångar per natt. Visst fungerar det med nattammning som Ringblomma säger men vi tyckte att det bara var att skjuta upp problemet, samtidigt som min partner började känna sig som en nappflaska, och vi hade från barnmorskor och barnläkare fått höra att vår lilla pojk faktiskt var stor nog att inte behöva äta på nätterna. För oss fungerade det med vår alldeles egna variant på femminutersmetoden, jag hade hört om det, hade länge funderat om vi gjorde fel och bestämde att jag skulle göra ett försök. Jag struntade helt i hur många minuter det tog och hade honom i sin säng som stod alldeles intill sängen, satt där lugnt och stilla, sjöng inte och strök honom över magen och pannan. 10-15 minuter senare somnade han och för fösta gången sov vår lilla älskling en hel natt utan att vakna. Någon vecka senare slutade jag med att klappa honom och jag låg bara i sängen så han visste att jag var där. Efter ytterligar ett tag spelade det ingen roll om man stannade kvar där eller ej med honom. Felet vi gjorde var att jag tog hand om nattningen hela tiden i någon vecka vilket resulterade i att det blev lite bökigt för mamman att få honom att sova till en början. En regel vi själva satte upp var att han aldrig skulle gråta sig till sömns, då fick det hellre ta 30 minuter att natta honom.

Men som sagt, det här fungerade på oss inte nödvändigtvis för andra. Vi tyckte båda att Anna Wahlgren metoden verkar fruktansvärd samt att ammning till två års ålder en aningen obehagligt och konstigt, så som sagt alla åsikter går isär fast utan för den delen vara fel. Prata med BVC!

Fantastiskt! Vår grabb är också en baddare så någon nöd på honom går det absolut inte. Men du menar alltså att ni bara satt vid hans säng för att han skulle känna sig trygg och efter ett tag så somnade han? Men jag antar att han höll sig relativt lugn under den perioden, eller skrek han konstant trots att du/ni var där??

Jo, smärta i ryggen känner jag igen. Samtidigt uppskattar jag att natta honom då det är den enda tidpunkten på dygnet som han faktiskt är relativt lugn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in