2017-01-31, 20:32
  #11773
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Så om du har en fet bostadsrätt i Stockholms innerstad som i princip är avbetald så menar du att det är problematiskt att betala skatt på försäljningen? Visst, man gör ju bara några miljoner i vinst och kan då inte avvara 20%, detta trots att man har några miljoner över trots vinstskatten.

Klart som fan folk har råd att flytta, det handlar om girighet, vakna upp ur dvalan.

Alla har inte en avbetald lgh. Väldigt få har det och ju senare man kommit in på ägda marknaden desto mindre har man att spela med.

Det som händer en person med avbetald lgh är att flera rum ryker vid en flytt till en mindre lgh är att miljoner försvinner i skatt.

Och då blir det inte lönt att flytta och personen bor kvar istället. Rörligheten minskar och priserna hålls uppe.
Citera
2017-01-31, 20:56
  #11774
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Alla har inte en avbetald lgh. Väldigt få har det och ju senare man kommit in på ägda marknaden desto mindre har man att spela med.

Det som händer en person med avbetald lgh är att flera rum ryker vid en flytt till en mindre lgh är att miljoner försvinner i skatt.

Och då blir det inte lönt att flytta och personen bor kvar istället. Rörligheten minskar och priserna hålls uppe.


Nej men kan likväl göra en stor vinst. För vad är annars vitsen med bostadsrätt om man inte kan göra en stor vinst. Det är ytterst få jag känner som inte gjort en hyfsad vinst, sen skattas en del bort men likväl går de ifrån lägenheten/huset med en större plånbok. Merparten har bott så pass många år att det är tal om en stor vinst och det är vad vi pratar om här. Talar vi om bostäder i Stockholm så är det gigantiska vinster. Känner folk som köpt en lägenhet för ett halvår sen som säljer den för 1-2 miljoner mot inköpspris.

Ja det försvinner miljoner i skatt, men det får man ta för att skapa yta till andra medborgare, speciellt om man har x antal miljoner kvar efter att vinstskatt har betalats. Jag förstår inte hur du inte kan förstå det? Ni pratar precis på samma sätt, det är bara profit och så mycket vinst som möjligt. Men alla som inte har råd ska då alltså rygga tillbaka för att ni vill göra så gigantisk vinst som möjligt. Om en barnfamilj behöver ha utrymme och du sitter ensam själv i en stor etagevåning så är det klart att du ska bereda plats, vad ska du med alla rum till när en familj med barn behöver lägenheten och du tom kan tjäna på att sälja den och flytta vart fan du vill i Europa och leva gott på pengarna. Det är ren och skär girighet.
Citera
2017-01-31, 21:13
  #11775
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Ja men man behöver inte ha en bostad för samma pris.

Ibland kan det mycket väl vara svårt att hitta någon lämplig bostad som pengarna räcker till efter skatten på den delvis fiktiva vinsten. Huset ligger kanske mer avsides och lägenheter som äldre vill ha ligger mer centralt (många äldre vill ha mer närhet till service och sjukvård mm.).

Men även om det skulle finnas betydligt billigare bostäder som pengarna skulle räcka till uppstår förstås frågan varför de skulle välja en betydligt billigare bostad när de då lika gärna kan bo kvar. Folk byter inte ner sig bara för du tycker att de ska göra det, de agerar förstås enligt deras eget bästa och det bör de göra. Följden blir i många fall att de bor kvar i hus med långt större boyta än de egentligen vill ha, och det till nackdel även för barnfamiljer som gärna skulle köpa huset.
Citera
2017-01-31, 21:20
  #11776
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ibland kan det mycket väl vara svårt att hitta någon lämplig bostad som pengarna räcker till efter skatten på den delvis fiktiva vinsten. Huset ligger kanske mer avsides och lägenheter som äldre vill ha ligger mer centralt (många äldre vill ha mer närhet till service och sjukvård mm.).

Men även om det skulle finnas betydligt billigare bostäder som pengarna skulle räcka till uppstår förstås frågan varför de skulle välja en betydligt billigare bostad när de då lika gärna kan bo kvar. Folk byter inte ner sig bara för du tycker att de ska göra det, de agerar förstås enligt deras eget bästa och det bör de göra. Följden blir i många fall att de bor kvar i hus med långt större boyta än de egentligen vill ha, och det till nackdel även för barnfamiljer som gärna skulle köpa huset.


Ja exakt. Det är därför girigheten finns kvar. Finns folk som idag bor ensamma i stora herrgårdar och andra som inte tvingas flytta trots att de sitter på för mycket boyta. Det här är ju problemet. Att även om de skulle slippa skatten på försäljning så hade de ändå inte sålt, eftersom de ändå har råd och vill sitta kvar i sitt boende.
Citera
2017-01-31, 21:23
  #11777
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Ja exakt. Det är därför girigheten finns kvar. Finns folk som idag bor ensamma i stora herrgårdar och andra som inte tvingas flytta trots att de sitter på för mycket boyta. Det här är ju problemet. Att även om de skulle slippa skatten på försäljning så hade de ändå inte sålt, eftersom de ändå har råd och vill sitta kvar i sitt boende.

Det som jag tycker är girigt här är att personer som du inte tycker att de ska få bo kvar i sina egna hus utan att bli kallade för giriga. Du visar upp tydliga kommunistfasoner som inte respekterar människor rättigheter till sin egendom.
Citera
2017-01-31, 21:32
  #11778
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Nej men kan likväl göra en stor vinst. För vad är annars vitsen med bostadsrätt om man inte kan göra en stor vinst. Det är ytterst få jag känner som inte gjort en hyfsad vinst, sen skattas en del bort men likväl går de ifrån lägenheten/huset med en större plånbok. Merparten har bott så pass många år att det är tal om en stor vinst och det är vad vi pratar om här. Talar vi om bostäder i Stockholm så är det gigantiska vinster. Känner folk som köpt en lägenhet för ett halvår sen som säljer den för 1-2 miljoner mot inköpspris.

Vinst och vinst, det blir inte så mycket vinst att tala om för den som vill byta ner sig i storlek samma område.

Säg att en person köpt en bostad för 1 miljon för x antal år sedan som nu är värd 10 miljoner vill byta ner sig i storlek.

Då kommer nästan 2 miljoner försvinna i skatt som inte kan användas till nästa bostad. Kontentan blir att personen ifråga kommer bo kvar i sin stora bostad eftersom det bara blir en marginell besparing att flytta till en mindre bostad i samma område.

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Ja det försvinner miljoner i skatt, men det får man ta för att skapa yta till andra medborgare, speciellt om man har x antal miljoner kvar efter att vinstskatt har betalats. Jag förstår inte hur du inte kan förstå det? Ni pratar precis på samma sätt, det är bara profit och så mycket vinst som möjligt. Men alla som inte har råd ska då alltså rygga tillbaka för att ni vill göra så gigantisk vinst som möjligt. Om en barnfamilj behöver ha utrymme och du sitter ensam själv i en stor etagevåning så är det klart att du ska bereda plats, vad ska du med alla rum till när en familj med barn behöver lägenheten och du tom kan tjäna på att sälja den och flytta vart fan du vill i Europa och leva gott på pengarna. Det är ren och skär girighet.
Nej det är du som är girig. Alla vill inte lämna det område man bor i. Visst skulle man i teorin kunna casha ut helt och köpa nåt billigt i norrlands inland. Men återigen. Alla vill faktiskt inte det.
Citera
2017-01-31, 21:43
  #11779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Varför skall ett gammalt hus som man köper vid en tidpunkt och säljer vid en annan ha genererat en värdeökning överhuvud taget ?
Det avgör väl de som vill köpa det. Vem annars har med saken att göra?
Du får berätta om du kan acceptera att det är en fråga för de som vill köpa.

Det som kommer att ha betydelse för köparna är:
* Hur väl huset är underhållet.
* Om huset är moderniserad.
* Läget. Desto fler som vill bo där desto högre pris. Och vv.
* Och hur mycket bygg/hantverkartjänster kostar.

Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Så kan du inte gärna göra med en gammal bil, inte ens med en Ferrari, den store fåntrattens favoritmärke.
Jodå. Det gäller precis samma.

Det som skiljer mot bostäder är att bilar och de ingående komponenterna handlas på en global marknad med prispress och fallande kostnader pga stigande volymer, rationaliseringar och teknikutveckling.
Det gör att en ny bil är en bättre affär än att underhålla/modernisera sin bil.
(På Kuba gällde inte det. Där var det bättre att underhålla gamla amerikanare).

Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
För det är väl inte någon skillnad på bilar och byggnader ? Eller på bostadsrätter och maträtter ?
Det finns både likheter och skillnader. Hur kan folk missa det?

Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Vinst som inte uppkommit genom egna ansträngningar finns det goda moraliska skäl att slå ner hårt på.
Varför det?

Skulle du säga att en kvinnas skönhet som inte uppkommit genom hennes egna ansträngningar finns det goda skäl att slå ned hårt på?

Eller är du inkonsekvent och oförmögen att följa principer?
Citera
2017-01-31, 22:40
  #11780
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men herregud. Oavsett BR eller HR så var dessa billiga hyresrätter aldrig tillgängliga iaf. Har man lägre hyror än gemene man tycker att det är värt så minskar rörligheten.

Det är hyresregleringen som stänger ute folk och hade vi inte haft den hade det funnits hyresrätter att flytta till idag. Ska det vara så svårt att förstå. Vid rätt hyressättning blir det inga ombildningar!!


Det är du medskyldig till eftersom du förespråkar en bostadspolitik som leder oss till just ombildningar.

Du är ju slut. Om alliansen inte upphävt ombildningsförbudet hade inga ombildningar skett. Förstår du och alpha överhuvudtaget inte vad lagar och regleringar är för någonting? Det är synd om vissa människor som tydligen bara föddes med en hjärnhalva och en total hjärnvolym på 700 cc i klass med en apmänniska.
Citera
2017-01-31, 22:40
  #11781
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Gör det lättare för människor att få jobb och att låna pengar från banken så kan folk köpa lägenheter utan problem. Problemet idag är ju att många inte är kreditvärdiga, då får man fan inget boende.

Att det ska vara så jävla stora krav för att belåna sig för en lägenhet när tom lägenheten kan användas som säkerhet är bortom alla förståelse. Direkt när man flyttar in i en lägenhet i Stockholms innerstad så har den ju på ett halvår ökat med nån miljon, så vad är det som banken är så rädda för och därmed restriktiva kring? Finns ingen anledning.
Den modellen provades i USA under benamningen sub-prime. Det ar en ytterst dalig modell som skulle sla hart mot dessa lantagare under perioder nar rantorna ar hogre, arbetslosheten hogre och/eller priserna inte bara gar uppat. Det sista Sverige behover ar annu slappare kreditgivning.
Citera
2017-01-31, 22:51
  #11782
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det som jag tycker är girigt här är att personer som du inte tycker att de ska få bo kvar i sina egna hus utan att bli kallade för giriga. Du visar upp tydliga kommunistfasoner som inte respekterar människor rättigheter till sin egendom.


Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det är du som är girig. Alla vill inte lämna det område man bor i. Visst skulle man i teorin kunna casha ut helt och köpa nåt billigt i norrlands inland. Men återigen. Alla vill faktiskt inte det.


Här ser man samma åsikter vi i hyresrätter och bruksvärdesförsvarare har, att man ska ha rätt att bo kvar inte behöva flytta till lindesberg eller Norrland om det blir för dyrt och att man har rätt till sitt boende och hemmiljö och att folk har rätt att bo i en 3:a med schyst hyra om dom känner för det.

Detta gäller enligt dessa nyliberala kräk för dom som äger bara, skitsamma ifall mest yta finns det i det ägda beståndet, inte påverkar det bobristen och om det gör det, skitsamma! Detta ska inte gälla för hyresgäster och man ska flytta till nägot skitområde eller vischan, eller byta ner sig till minimal yta och gamla tanter i hyresrätt ska bo i lägenheter i storlek dockhus.

Märklig orättvisa trots hyresrätt har i nästan alla fall sämre standard också och klientel som grannar.
Ni har en märklig syn på olika boendeformer, jag har inget emot ägande rätt och är en stark förespråkare för en stark äganderätt men inte fan sitter man hackar ner på folk som hyr saker och vill göra det mångfaldigt sämre för dom. Vad är det för jävla stil? Ni borde ha på käften och det är seriöst menat.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-01-31 kl. 22:56.
Citera
2017-01-31, 23:12
  #11783
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du är ju slut. Om alliansen inte upphävt ombildningsförbudet hade inga ombildningar skett. Förstår du och alpha överhuvudtaget inte vad lagar och regleringar är för någonting? Det är synd om vissa människor som tydligen bara föddes med en hjärnhalva och en total hjärnvolym på 700 cc i klass med en apmänniska.

Ja och vad hade hänt då? Folk hade bott kvar i sina hyresreglerade bostäder och de hade inte blivit tillgängliga oavsett vad.

Jag undrar vem det är som har förkrympt hjärna?!
Citera
2017-01-31, 23:15
  #11784
Medlem
slemhogs avatar
Och kurt-sune, hur var det nu, du har sagt flera ggr att hyresregleringen driver upp bopriserna i Sverige och du tackar och tar emot, precis som den där djursholms boende imbecilen Jenny i dagens industri påstod.
I norge ser vi samma prisökning i princip trots marknadshyror, hur förklarar du det? haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in