Citat:
Ursprungligen postat av
litesliten
Varför skall ett gammalt hus som man köper vid en tidpunkt och säljer vid en annan ha genererat en värdeökning överhuvud taget ?
Det avgör väl de som vill köpa det. Vem annars har med saken att göra?
Du får berätta om du kan acceptera att det är en fråga för de som vill köpa.
Det som kommer att ha betydelse för köparna är:
* Hur väl huset är underhållet.
* Om huset är moderniserad.
* Läget. Desto fler som vill bo där desto högre pris. Och vv.
* Och hur mycket bygg/hantverkartjänster kostar.
Citat:
Ursprungligen postat av
litesliten
Så kan du inte gärna göra med en gammal bil, inte ens med en Ferrari, den store fåntrattens favoritmärke.
Jodå. Det gäller precis samma.
Det som skiljer mot bostäder är att bilar och de ingående komponenterna handlas på en global marknad med prispress och fallande kostnader pga stigande volymer, rationaliseringar och teknikutveckling.
Det gör att en ny bil är en bättre affär än att underhålla/modernisera sin bil.
(På Kuba gällde inte det. Där var det bättre att underhålla gamla amerikanare).
Citat:
Ursprungligen postat av
litesliten
För det är väl inte någon skillnad på bilar och byggnader ? Eller på bostadsrätter och maträtter ?
Det finns både likheter och skillnader. Hur kan folk missa det?
Citat:
Ursprungligen postat av
litesliten
Vinst som inte uppkommit genom egna ansträngningar finns det goda moraliska skäl att slå ner hårt på.
Varför det?
Skulle du säga att en kvinnas skönhet som inte uppkommit genom hennes egna ansträngningar finns det goda skäl att slå ned hårt på?
Eller är du inkonsekvent och oförmögen att följa principer?