2015-08-25, 09:58
  #6745
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Det är tyvärr fullt i innerstan, finns inte plats att bygga mer om du inte tänker börja bygga i parkerna.

Här har vi det igen. Tron att innerstadens yta en gång för alla är given och inte kan växa. Vad tror du egentligen att dagens innerstad bestod av för 150 år sedan? Just det, åkersfält och oreglerad bebyggelse. Nej du behöver inte "bygga i parkerna", bara utradera parkeringsfält och oreglerad köpladubebyggelse i samma takt som motsvarande sveptes undan till förmån för gatunät och kvartersbebyggelse för 100 år sedan. Rulla ut rutnätet, helt enkelt!

Det handlar inte om att bygga i innerstad, det handlar om att bygga mer innerstad där innerstaden idag slutar, så att innerstaden växer.

Vad är det som är så fel i era hjärnor att detta blir omöjligt att ta in?
__________________
Senast redigerad av Överliggaren 2015-08-25 kl. 10:09.
Citera
2015-08-25, 10:06
  #6746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Här har vi det igen. Tron att innerstadens yta en gång för alla är given och inte kan växa. Vad tror du egentligen det som är innerstad nuförtiden utgjordes av för 150 år sedan? Just det, åkersfält och oreglerad bebyggelse. Nej du behöver inte "bygga i parkerna", bara utradera parkeringsfält och oreglerad köpladubebyggelse i samma takt som detta sveptes undan till förmån för gatunät och kvartersbebyggelse för 100 år sedan. Rulla ut rutnätet, helt enkelt!

Det handlar inte om att bygga i innerstad, det handlar om att bygga mer innerstad där innerstaden idag slutar, så att innerstaden växer.

Vad är det som är fel i era hjärnor?
Man bygger en ny huvudstad helt enkelt, utan öar o konstigheter. Stockholm ligger avsides ändå för alla utom stockholmarna.
Citera
2015-08-25, 10:12
  #6747
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femrik
Man bygger en ny huvudstad helt enkelt, utan öar o konstigheter. Stockholm ligger avsides ändå för alla utom stockholmarna.

Nu är jag göteborgare så jag talar i generella termer om stadsbyggnad, det vill säga gällande städer generellt i riket, inte bara snävt om Stockholm. Kungliga huvudstaden ligger dock bra som den ligger därborta i tjottahejti, som jag ser det.
Citera
2015-08-25, 10:50
  #6748
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Vi går runt i cirklar då vi har varit inne på detta flera gånger förut.

Bl.a varför innerstad är bättre: Kortare avstånd: jobb, boende, behov; effektivare ytutnyttjan: billigare infrastruktur, färre motorvägar och trafikplatser; en vackrare omgivning, inte bara för de boende utan för alla medborgare.

Det handlar som sagt inte om att "betala vad det kostar" i befintlig innerstad utan om att expandera innerstaden så att fler får möjlighet att bosätta sig där och "betala vad det kostar", det vill säga till en efterhand allt lägre kostnad.

Förtätning har jag inget emot. Det är något jag förespråkar. Men det mest komiska är när HGF på ett lokalt plan försöker stoppa varje bygge de kan. Även när det gäller hyresrätter ironiskt nog med sin NIMBY-lobby.

Så vill man komma tillrätta med bostadbristen ska man inte lyssna på HGF. De gör det bara värre och värre.
Citera
2015-08-25, 11:38
  #6749
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Marknadshyror inte bara kan införas.De måste införas.

Införandet bör dock ske i ett långt tidsperspektiv där hyrorna successivt ökar emot en marknadsanpassad prissättning så att folk som så önskar får möjlighet till att anpassa sitt boende till detta.

Det är ett oerhört mycket bättre alternativ än att köra huvudet i väggen gång på gång med hyresreglering.

Vill man lösa bostadsbristen så måste man åtgärda huvudproblemet.Det inser alla som inte lever i en utopisk tankevärld utan förankrar sin existens i verklighet.
Man skulle väl kunna göra så att man säger att från och med nu kan man sätta vilken hyra man vill på nybyggen. Detta skulle stimulera till nybyggnation eftersom det blir lönsamt.

Sen gör man en annan regel som säger att man får höja hyran med max 5% per år och denna regel gäller då samtliga hyreslägenheter.

Då blir det en mjuk hyresjustering men samtidigt skapas förutsättningar för en byggboom.
Citera
2015-08-25, 11:39
  #6750
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Man skulle väl kunna göra så att man säger att från och med nu kan man sätta vilken hyra man vill på nybyggen. Detta skulle stimulera till nybyggnation eftersom det blir lönsamt.

Sen gör man en annan regel som säger att man får höja hyran med max 5% per år och denna regel gäller då samtliga hyreslägenheter.

Då blir det en mjuk hyresjustering men samtidigt skapas förutsättningar för en byggboom.

Problemet är bara marken som tar alldeles för lång tid att få fram idag. Här krävs det rejält liberalisering för att kostnader ska kunna pressas ordentligt.
Citera
2015-08-25, 12:07
  #6751
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Grundproblemet i det här landet är att man använder fattiga som slagträ i debatten för att försvara ett system som bevisligen fungerar mycket dåligt. Och detta slår självklart redan tillbaka mot fattiga mest.

Om man istället utgick från majoriteten istället för den som har det absolut sämst, så skulle det vara vi vara betydligt närmre lösningen tror jag.

Vänstern målar alltid upp skräckscenariot med "det blir hur höga hyror som helst med marknadshyror". Men det är rena lögner.

För tittar vi på den vanliga bostadsmarknaden så ser vi att folk inte betalar vad som helst. Kostnadsmässigt betalar folk ganska lite idag med tanke på ränteläget. Och mer vill marknaden inte betala helt enkelt.

Så varför skulle då hyresgäster vara beredda att betala så mycket mer än folk på den ägda marknaden?
Tror inte det handlar om vänster eller höger så mkt. Snarare att människor är konservativa och inte vill förändra saker för snabbt som får stora sociala konsekvenser. Man får försöka hitta en medelväg. Nu har vi i princip marknadshyror på nybyggen verkar det som, så vi får se om det leder till fler HR. Sedan dessa siffror som du presenterar är baserade på dagens låga räntor, samt att man skall ha 2-300000 kontant.
__________________
Senast redigerad av heino 2015-08-25 kl. 12:09.
Citera
2015-08-25, 12:19
  #6752
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Tror inte det handlar om vänster eller höger så mkt. Snarare att människor är konservativa och inte vill förändra saker för snabbt som får stora sociala konsekvenser. Man får försöka hitta en medelväg. Nu har vi i princip marknadshyror på nybyggen verkar det som, så vi får se om det leder till fler HR. Sedan dessa siffror som du presenterar är baserade på dagens låga räntor, samt att man skall ha 2-300000 kontant.

Problemet är att vi har en extremt långsam planprocess som har som syfte att skydda oss och tänka efter innan vi bygger.

Men det har bara lett till att det vi bygger blir svindyrt och det går alldeles för långsamt i förhållande till behovet av bostäder, vilket trissar upp priserna på den ägda marknaden.

De som har störst problem med att liberalisera planprocessen är ändå vänstern. De som samtidigt är de som gapar mest om att det ska byggas och helst nu på en gång.

Jag får inte ihop deras resonemang. Det finns bara en lösning och den stavas liberalism. Först när liberalismen fått verkar fullt ut kan bristen byggas bort.

Men det blir ju tråkigt för mäktiga hyresgästföreningen som då kommer bli arbetslösa och inte kunna kvittera ut miljonlöner längre...
Citera
2015-08-25, 15:28
  #6753
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Mycket snack i den här tråden. Om vi repatrierar alla som bor i Rinkeby, nästan bara svarta, Tensta mest araber så får vi loss boende för 35 000 studenter och unga i Stockholm.

Man kan applicera modellen på alla större städer för där finns stora förorter nästan utan svenskar. Och det är ju i de stora städerna behovet är störst.
Citera
2015-08-25, 17:16
  #6754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Mycket snack i den här tråden. Om vi repatrierar alla som bor i Rinkeby, nästan bara svarta, Tensta mest araber så får vi loss boende för 35 000 studenter och unga i Stockholm.

Man kan applicera modellen på alla större städer för där finns stora förorter nästan utan svenskar. Och det är ju i de stora städerna behovet är störst.

Ännu en utopist beträder tråden.
Då är jag ändå att räkna till SDs hårda kärna och som sådan givetvis för en sund repatrieringsreform.
Dock så måste man alltid ta hänsyn till verklighet över sina drömmar och så som den är utfuntad så ligger repatriering på sådan nivå som Gefundenes F föreslår i ett så långt tidsperspektiv att vi snackar om generationer i bästa fall.
Sålunda kan man med fog fastslå att sådana här radikala förslag inte är en vettig lösning på problem som bör lösas i relativ nutid.
Citera
2015-08-25, 17:19
  #6755
Medlem
För övrigt lär inte förslag om att nya hyresrätter skall få prissättas riktigt få något som helst genomslag.Tidsperspektivet på tio år diskvalificerar förslaget.
Vem vill bygga nytt när man vet att förutsättningarna för bygget radikalt försämras efter tio år?

Ingen med två och över i IQ.
Citera
2015-08-25, 17:29
  #6756
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
För övrigt lär inte förslag om att nya hyresrätter skall få prissättas riktigt få något som helst genomslag.Tidsperspektivet på tio år diskvalificerar förslaget.
Vem vill bygga nytt när man vet att förutsättningarna för bygget radikalt försämras efter tio år?

Ingen med två och över i IQ.

Du verkar inte veta så värst mycket om hyror i nybyggen ...

Kolla upp kvarteret Grimman t ex !

http://www.mitti.se/nytt-kvarter-blir-dyrast-i-stan/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in