Flashback bygger pepparkakshus!
2010-02-10, 19:50
Medlem
Sökte men hittade ingen sträng om detta.. Hur kan det inte ha blivit större nyheter kring detta?
Det här är ju helt sjukt! Reinfeldt vill ge USA full kontroll över alla EU-medborgares banköverföringar i jakten på terrorister. Vi får inget veta om deras?! hur kan han gå med på det?

Tycker att hela den här terrorist cirkusen måste genomskådas och stoppas snart Det är ju inte helt utan anledning att folk blir "foliehattar"

http://www.aftonbladet.se/ledare/article6576703.ab
Citera
2010-02-10, 19:52
Medlem
dom skulle ju rösta ja eller nej till Swiftavtalet i EU-parlamentet idag.. hur har det gått tro? någon som vet?
Citera
2010-02-10, 19:55
Medlem
micaeles avatar
Skamligt och vansinne, men inte förvånande. Det är en världsordning som är helt förväntad och ett tvång för icke-amerikanska politiker att medverka till, annars ligger man nog illa till i det internationella anseendet (som USA bestämmer över).

Det som dock stör mig mest med artikeln är inte vad som rapporteras, utan att den är så vänstervinklad att man skäms. Det riktigt lyser av texten och åsikterna som framkommer att det är en tvättäkta kommunist som skrivit den. Måhända utav en anledning.
Citera
2010-02-10, 19:58
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrandersson12
Sökte men hittade ingen sträng om detta.. Hur kan det inte ha blivit större nyheter kring detta?
Det här är ju helt sjukt! Reinfeldt vill ge USA full kontroll över alla EU-medborgares banköverföringar i jakten på terrorister. Vi får inget veta om deras?! hur kan han gå med på det?

Tycker att hela den här terrorist cirkusen måste genomskådas och stoppas snart Det är ju inte helt utan anledning att folk blir "foliehattar"

http://www.aftonbladet.se/ledare/article6576703.ab

Citat:
Ursprungligen postat av från Lena Eks blogg
Imorgon röstar jag nej till Swiftavtalet
Skrivet av Lena Ek 2010-02-10 inga kommentarer
Idag har det varit debatt i plenum om Swiftavtalet. I korthet går Swiftavtalet ut på att myndigheter i USA ska fortsätta få tillgång till information om europeiska finansiella transaktioner för att kunna jaga terrorister.

Precis som vår väldigt duktiga holländska rapportör satt jag och blev väldigt upprörd under debatten. Som Swiftavtalet ser ut idag kan jag inte stödja det och kommer därför att rösta nej imorgon.

Proceduren som har lett fram till morgondagens votering har inte alltid varit bra, men det finns också tydliga problem i sak med själva avtalet. Framför allt gäller mina invändningar hur rådatan från Europa ska hanteras.

Avtalet säger visserligen att amerikanska myndigheter enbart får titta på individuell data vid en tydlig terrormisstanke, men Swiftsystemet fungerar som så att all data först måste föras över i sin helhet till en databas. Detta betyder att alla europeiska banktransaktioner kommer att finnas lagrade under en längre tidsperiod, även data från vanliga medborgare. Data som inte används i en terroristutredning kommer att lagras i upp till fem år, medan all data som ingått i en utredning kan sparas upp till 75 år!

http://www.lenaek.se/
Man har röstat ned förslaget, eller snarare röstat för att godkänna en resolution där man stipulerar att villkoren för Swiftavtalets godkännande aldrig var uppfyllt in the first place.

TACK EU-PARLAMENTET när alla staters regeringar har blivit bindgalna i dessa frågorna!
Citera
2010-02-10, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Man har röstat ned förslaget, eller snarare röstat för att godkänna en resolution där man stipulerar att villkoren för Swiftavtalets godkännande aldrig var uppfyllt in the first place.

TACK EU-PARLAMENTET när alla staters regeringar har blivit bindgalna i dessa frågorna!

Ahh tackar! liknar ingenting det som pågår nu
Citera
2010-02-10, 20:06
Medlem
Frågor om EU, USA och "kriget mot terror" hör nog snarare hemma i Utrikes än i Inrikes.

Angående Reinfeldt så tror jag knappast han personligen hade så mycket att säga till om i beslutet.
Angående USA och påtryckningar därifrån, så tror jag inte de behövde göra särskilt mycket.

Storbritannien och Spanien lär ha pressat terror-frågan ganska hårt och har "en del" makt i EU-frågor. Ekonomiska frågor brukar vara någonting där Tyskland och Storbritannien är frontfigurer, och Tyskland kan väl även de påstås vara USA-vänliga i dessa anseenden också.

Så jag tror din kritik emot Reinfeldt är lite felplacerad, vore dock kul om journalister (denna kritik är inte riktad emot dig) gjorde lite research och kollade hur avtalet såg ut, då kunde man åtminstone kritisera någonting.

Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666

Handlar nog snarare om helt tvärtom vad du tror, om att EU inte har tillräckligt med makt i frågan eller att övervakningen inte är tillräcklig. Det är vad jag skulle gissa på, utan att egentligen veta någonting alls.
Citera
2010-02-10, 20:50
Medlem
brajzillas avatar
han är störd i huvet
Citera
2010-02-10, 21:22
Medlem
Badsectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
han är störd i huvet
Om det ändå vore så väl.
Han är Bilderbergare.
Citera
2010-02-10, 21:41
Bannlyst
Från den "utmärkta" aftonbladet artikeln:
"I jakt på terrorister har USA krävt att få tillgång till all information som går via Swift. Det innebär att USA vill ha full kontroll över EU-medborgarnas privatekonomi."

Allvarligt, alla som skickat några internationella banköverföringer (sk wires) vet vad swift är. Det är helt osant och en enorm överdrift att USA skulle få någon som helst kontroll via Swift. Att amerikanarna skulle få kika på swift gör väl bara att de snabbare skulle kunna få fram info om misstänkta terroristers peningströmmar. Det kan helt klart göra det utan swift endå. Likasom man kan skicka en wire utan swift. Vilken jävla vinklad skitsmörja! Det här om något kommer uteslutande bara "drabba" terroristerna och inte Svensson. Fyyyyfaaan vilken jävla vinklad skitsmörja!
Senast redigerad av FalsktVittne 2010-02-10 kl. 21:44.
Citera
2010-02-11, 06:40
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Angående Reinfeldt så tror jag knappast han personligen hade så mycket att säga till om i beslutet.
Angående USA och påtryckningar därifrån, så tror jag inte de behövde göra särskilt mycket.

Storbritannien och Spanien lär ha pressat terror-frågan ganska hårt och har "en del" makt i EU-frågor. Ekonomiska frågor brukar vara någonting där Tyskland och Storbritannien är frontfigurer, och Tyskland kan väl även de påstås vara USA-vänliga i dessa anseenden också.

Så jag tror din kritik emot Reinfeldt är lite felplacerad, vore dock kul om journalister (denna kritik är inte riktad emot dig) gjorde lite research och kollade hur avtalet såg ut, då kunde man åtminstone kritisera någonting.

Handlar nog snarare om helt tvärtom vad du tror, om att EU inte har tillräckligt med makt i frågan eller att övervakningen inte är tillräcklig. Det är vad jag skulle gissa på, utan att egentligen veta någonting alls.
Jag förstår nog inte helt. EU-parlamentet röstade ned förslaget som medlemstaternas regeringar ville ha. En holländare i EU-parlamentet ansåg att det fanns brister, samt att det hela är oacceptabelt och har skrivit en resolution där man inte anser att villkoren är uppfyllda. Detta gick igenom eftersom EU-parlamentets stöd söks. Men inte beviljades. Vad menar du att jag har "fel" om liksom? Att det finns andra bakomliggande orsaker?

Annars så är det klart så att det ju inte är Reinfeldt personligen som har trumfat igenom detta på egen ondskefull IPRED-hand.
Citera
2010-02-11, 15:38
Medlem
Aftonbladets valkampanj har börjat. Är det inte lite tidigt?
Citera
2010-02-13, 01:18
Medlem
Aristotélēss avatar
Vore det omöjligt för er försvarare av "integritet" an någon gång ta fajten där det inte är
fullständigt uppenbart att bara kriminella eller paranoida kommer gynnas om ni får er vilja igenom?

Tänkbart vore att ifrågasätta den högst frisläppta synen på vem som får göra inspelningar av vem var.
Där om någonstans begås det kränkningar av "integritet" som rör vanliga laglydiga människor.
Inte sagt att jag föreslår någon lagändring, utan bara ett förslag för er där verkligt oskyldiga finns i överflöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in