2010-02-15, 18:12
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Det Buddhismen säger är snarare att acceptera det öde du står inför och inte kämpa emot.... vilket inte är detsamma som att söka ett destruktivt öde.
mvh
tt

Fast det är ju iofs destruktivt och kännetecknande för flera buddhistiska länder.

Varför inte kämpa, ta lite smällar och försöka göra saker bättre?

Degenerering och bruten livsvilja enligt mig...
Citera
2010-02-15, 23:33
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
På samma våglängd. Du har tänkt till lite.
Själv har jag 4dan i Bujinkan Ninpo Taijitsu och är även shidishi-ho.

Jag har också tränat i några år. Det är lustigt att det vi tränar påverkar oss så mycket att vi alltid stöter på de få andra utövarna i det här landet var vi än vänder oss känns det som. Men det är off topic
Citera
2010-02-16, 16:39
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Fast det är ju iofs destruktivt och kännetecknande för flera buddhistiska länder.

Varför inte kämpa, ta lite smällar och försöka göra saker bättre?

Degenerering och bruten livsvilja enligt mig...

Hej jag tycker du ska sätta dig in ordentligt i vad det egentligen handlar om innan du dömer bort det, det är lätt att vid en första anblick se på människor som valt att ägna sina liv åt meditation som loosers som inte kunde stå ut det riktiga livet, jag brukade se dem så, efter att ha fått lite insikt i vad det faktiskt handlar om så ser jag det nästan tvärt om, det är människor som har unnat sig själva chansen att finna sin sanna natur, rekomenderar dig att läsa lite Eckhart Tolle, det var han som fick upp mina ögon.

Rätt fin video med Alan Watts: http://www.youtube.com/watch?v=tsgXMRB4TeQ
Senast redigerad av SvaMp_ 2010-02-16 kl. 16:41.
Citera
2010-02-16, 19:44
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Hej jag tycker du ska sätta dig in ordentligt i vad det egentligen handlar om innan du dömer bort det, det är lätt att vid en första anblick se på människor som valt att ägna sina liv åt meditation som loosers...

Fast nu talade jag iofs om buddhistiska länder och deras samhällsklimat.

Hur man ser på lidande, fattigdom, framtidstilltro, rättvisa etc.
Citera
2010-02-24, 18:13
Medlem
Rodolfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Athmos

-Håller du med, eller anar jag en viss sarkasm?

-Jag håller med dig. Det jag upplevt på min väg är att detta upplysta tillstånd är ett mycket enkelt sinnelag, tomt kanske och att det "enkla" med dess väsen är det svåraste för oss som blivit uppfostrade till att försaka vår sanna essens. Den sanna essensen bortom alla religioners illusoriska skillnader.
Citera
2010-02-24, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodolfo
-Jag håller med dig. Det jag upplevt på min väg är att detta upplysta tillstånd är ett mycket enkelt sinnelag, tomt kanske och att det "enkla" med dess väsen är det svåraste för oss som blivit uppfostrade till att försaka vår sanna essens. Den sanna essensen bortom alla religioners illusoriska skillnader.

Right on!
Citera
2010-02-24, 19:34
Medlem
sten.bs avatar
Citat:

Så att vara upplyst är att vara tom?

Om man inte lider. Är man då en dålig Buddist?

Denna "sanna essens"? Vem är den?

Är du helt uttömd?

Jag kan berätta om vem denna "sanna essens" är, men det skulle ta för mycket utrymme.
Citera
2010-02-24, 20:25
Medlem
Rodolfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
1, Så att vara upplyst är att vara tom?

2, Om man inte lider. Är man då en dålig Buddist?

3, Denna "sanna essens"? Vem är den?

4, Är du helt uttömd?

Jag kan berätta om vem denna "sanna essens" är, men det skulle ta för mycket utrymme.

1, Enhet är den sanna essensens attribut.

2, En riktig buddhist står bortom motsatser.

3, Denna essens är du. Denna essens är Gud.

4, Jag har haft mina stunder. Men jag har inte vandrat många steg på stigen.
Citera
2010-02-24, 21:03
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
1, Enhet är den sanna essensens attribut.
.

Vad är svaret på frågan; vem är denna essens?

Citat:
2, En riktig buddhist står bortom motsatser.

Ingen människa som lever i denna världen "står bortom motsatser."

Citat:
3, Denna essens är du. Denna essens är Gud.

Detta blir för flummigt. Samtidig som du menar att du skall hitta denna "essens" genom att lämna ditt själv så skall du hitta det.

Citat:
4, Jag har haft mina stunder. Men jag har inte vandrat många steg på stigen.

Ta ett litet råd från en som vandrat. Vänd dig till den Levande Guden så kommer Han att leda dig.

Jag önskar dig verkligen lycka till i ditt sökande.
Citera
2010-02-26, 00:52
Medlem
Rodolfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
1, Vad är svaret på frågan; vem är denna essens?

2, Ingen människa som lever i denna världen "står bortom motsatser."

3, Detta blir för flummigt. Samtidig som du menar att du skall hitta denna "essens" genom att lämna ditt själv så skall du hitta det.

- Ta ett litet råd från en som vandrat. Vänd dig till den Levande Guden så kommer Han att leda dig.

Jag önskar dig verkligen lycka till i ditt sökande.

1, Allt är en manifestation av den gudomliga essensen. Detta kan endast erfaras bortom motsatser, i ett kontemplativt tillstånd av enhet med allt och inget.

2, Om man klär av sig alla föreställningar, åsikter, allt man uppfostrats till att tro, även tron på sin tro etc, tills man står naken, detta nakna tillstånd är tillståndet Adam och Eva befann sig i innan de åt av frukten och fick reda på gott och ont(motsatser). Alltså är tillståndet bortom motsatser edens lustgård i psyket.

3, Nej, du ska inte lämna ditt själv utan vända tillbaka till det verkliga självet genom att klä av dig det falska. Göra dig av med Mr Hyde.

-Tack, men egentligen behöver jag inte vända mig åt något håll alls, ty Gud är allt överallt.
Citera
2010-02-26, 11:10
Medlem
Citat:
1, Allt är en manifestation av den gudomliga essensen. Detta kan endast erfaras bortom motsatser, i ett kontemplativt tillstånd av enhet med allt och inget.

2, Om man klär av sig alla föreställningar, åsikter, allt man uppfostrats till att tro, även tron på sin tro etc, tills man står naken, detta nakna tillstånd är tillståndet Adam och Eva befann sig i innan de åt av frukten och fick reda på gott och ont(motsatser). Alltså är tillståndet bortom motsatser edens lustgård i psyket.

3, Nej, du ska inte lämna ditt själv utan vända tillbaka till det verkliga självet genom att klä av dig det falska. Göra dig av med Mr Hyde.

-Tack, men egentligen behöver jag inte vända mig åt något håll alls, ty Gud är allt överallt.

Mycket bra förklarat. Alltså, det enda man behöver förstå är alltså att man inte är denna fjuttiga lilla personlighet med alla tillkommande bekymmer och trångmål. Att det inte finns någon separation, utan att allt är ett. Att verkligen förstå detta helt igenom, utan minsta tvekan. Detta är 'Liberation' med stort 'L'.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in