2004-02-27, 19:12
Medlem
johanbtks avatar
Om man hoppar ifrån en färja, hur stor är sannolikheten då att man sugs in i propellrarna?
Citera
2004-02-27, 19:18
Medlem
Lost Horizons avatar
Ingen aning
Citera
2004-02-27, 19:19
Medlem
ahlmans avatar
Hm. Om du hamnar i virvlarna är den nog ganska så väldigt stor.
Om du inte hoppar, utan bara kliver ut, har du nog ungefär noll överlevnadschans.

Gör det Inte.
Citera
2004-02-27, 19:21
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Om man hoppar ifrån en färja, hur stor är sannolikheten då att man sugs in i propellrarna?

Har själv funderat över detta då jag tidigare sommarjobbade på Viking Line. Dock så blev jag tyvärr inte klokare efter mina kontemplationer...
Citera
2004-02-27, 19:24
Medlem
Nezhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahlman
Hm. Om du hamnar i virvlarna är den nog ganska så väldigt stor.
Om du inte hoppar, utan bara kliver ut, har du nog ungefär noll överlevnadschans.

Gör det Inte.
Har man några meters ansats och hoppar i rät vinkel från färjan borde man inte sugas in. Beror kanske lite på färjans hastighet också... Testa med att kasta ner något flytande i vattnet när du står på färjan. Ligger den kvar eller sugs den mot propellrarna?
Citera
2004-02-27, 19:40
Avslutad
En polare ramlade av färjan Helsingborg-Helsingör för nåt halvår sen. Han har inte hittats ännu
Citera
2004-02-27, 19:44
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
En polare ramlade av färjan Helsingborg-Helsingör för nåt halvår sen. Han har inte hittats ännu

Det var just den färjan jag hade tänkt "ramla" av. Fast inte för att begå självmord utan för att slippa tullen...

Synd det som hände med din vän.
Citera
2004-02-27, 19:50
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Det var just den färjan jag hade tänkt "ramla" av. Fast inte för att begå självmord utan för att slippa tullen...

Synd det som hände med din vän.

Vad är det som är värt ditt liv?
Citera
2004-02-27, 19:52
Medlem
StigAllans avatar
Visst fan går det att hoppa från en färja och överleva.
Det som är viktigt är att klara höjden till vattenytan utan att bli misshandlad.
För det gäller att vara att vara simkunnig när man ska undvika propellersuget i aktern.

Vatten är jävligt hårt ibland
Citera
2004-02-27, 19:57
Medlem
Memnoks avatar
Hur högt är det? 15 meter kanske? Det borde man klara att få ett ganska bra avstånd til propellrarna med. Dessutom skall du kanske hoppa när färjan är i hamn så att du inte behöver simma så långt.....
Citera
2004-02-27, 20:04
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Vad är det som är värt ditt liv?

Ingen smuggelvara är värd att offra livet för, det är därför jag frågar.
Citera
2004-02-27, 21:25
Medlem
telixs avatar
Om man hamnar i propellrarna eller ej måste ju bero på varifrån på färjan man hoppar. Om man glider längs med sidan och på så sätt glider in under båten så sitter man ju i propellern. Men om man hoppar i aktern lär man väl bara hamna i bakvattnet?

En följdfråga blir ju självklart; Hur högt måste det vara för att man ska dö när man slår i vattenytan? Ofter en viss höjd blir ju islaget som om det vore asfalt. Det beror ju självklart på om man hoppar 'bomben' eller 'spiken'..

/T
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in