2010-02-09, 20:34
Medlem
(vet inte om det är rätt forum, flytta gärna tråden till mer passande)

Jag har ett gäng små paket (i papp/plast) med lite varierande innehåll, och jag behöver ta reda på vilket paket som innehåller vad utan att bryta förpackningarna.
Ifall jag skulle kunna röntga paketen och få bilder med en upplösning på några milimeter tror jag jag skulle kunna räkna ut vad som är vad.

Därför undrar jag om någon känner till något sätt att låna/hyra en röntgenapparat eller motsvarande, och vad det isåfall kostar?
Citera
2010-02-09, 20:46
Medlem
SpaCCs avatar
Bryt armen, när du väl skall röntgas så plockar du snabbt upp ditt lilla paket.
Åk till någon flygplats, köp en billig biljett. In med paketen på bandet och spring snabbt och kolla på datorn vad som händer. ( )
OnT: Ytters osannolikt att man skulle få tillstånd att använda röntgen av privatperson.
Citera
2010-02-09, 22:26
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikaer
(vet inte om det är rätt forum, flytta gärna tråden till mer passande)

Jag har ett gäng små paket (i papp/plast) med lite varierande innehåll, och jag behöver ta reda på vilket paket som innehåller vad utan att bryta förpackningarna.
Ifall jag skulle kunna röntga paketen och få bilder med en upplösning på några milimeter tror jag jag skulle kunna räkna ut vad som är vad.

Därför undrar jag om någon känner till något sätt att låna/hyra en röntgenapparat eller motsvarande, och vad det isåfall kostar?

Varför inte kontakta en tandläkare ?
Eller har du tandläkarskräck.
Citera
2010-02-10, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaCC
Bryt armen, när du väl skall röntgas så plockar du snabbt upp ditt lilla paket.
Åk till någon flygplats, köp en billig biljett. In med paketen på bandet och spring snabbt och kolla på datorn vad som händer. ( )
OnT: Ytters osannolikt att man skulle få tillstånd att använda röntgen av privatperson.
Varför är det osannolikt? Finns det någon regulationer kring hur man får använda röntgen? Vad säger de isåfall?
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Varför inte kontakta en tandläkare ?
Eller har du tandläkarskräck.
Jag har svårt att se att en tandläkare skulle finna det särskill intressant.
Citera
2010-02-10, 00:43
Medlem
Digums avatar
Störst chans är nog om du bor i närheten av något universitet som pysslar med röntgen. Typ kemi eller fysik.
Citera
2010-02-10, 01:36
Medlem
wzbzs avatar
Någonting säger mig att det är mycket lättare att öppna jätteförsiktigt/paketera om än att få tag i en röntgenapparat.
Citera
2010-02-10, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Digum
Störst chans är nog om du bor i närheten av något universitet som pysslar med röntgen. Typ kemi eller fysik.
Bra idé!
Har polare som pluggar kemi och mer avlägset bekanta som pluggar teknisk fysik, ska höra med dem...
Citera
2010-02-10, 13:03
Medlem
Databasnörds avatar
Lagar och regler kring strålning, strålskydd etc. kan du finna här http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in