2010-02-09, 11:23
Medlem
VeganJans avatar
Hej,

Planerar bröllop och har så smått börjat fundera över bordsplaceringen. Ser detta som en rätt viktig del i att få festen så kul som möjligt för alla. Först kändes det helt givet att man så att säga varvar män och kvinnor. Så har det varit på allla bröllop jag varit på. Sen började vi dock fundera över om man skulle kunna släppa den traditionen och bara utgå från vilka som kan tänkas trivas med varandras sällskap, oavsett kön. Någon som varit med om det på bröllop och har någon erfarenhet, bra eller dålig? Tacksam för reflektioner!
Citera
2010-02-09, 11:37
Medlem
SebbeBoys avatar
När jag var på min kusins bröllop för något år sedan så hade de skippat kille/tjej om vartannat och istället placerat oss som i sällskap där vi troligtvis skulle trivas.
Jag hamnade framför samt brevid två killar med likvärdig bakgrund samt intressen som mig så vi blev fort tighta.

Nackdelen är kanske den att det blir som små "grupperingar", detta ser jag dock inte som någon direkt nackdel. Alla har kul, alla känner sig delaktiga i den sociala biten och alla får en bra dag/kväll/natt även om så i små "grupperingar".

Var på ett annat bröllop där de placerat oss kille/tjej om vartannat och där hamnade jag brevid personer 20år äldre än mig, och ja.. Att sitta och lyssna på 40-45åriga onyktra damer är ju inte det roligaste direkt.

Edit: Grattis förresten!
Citera
2010-02-09, 11:49
Medlem
ErikJs avatar
Det här känns som en fråga som du borde kunna få svar av någon expert. Man har väl en himla massa personer inblandade kring ett bröllop för att fixa kläder, mat, vigsel etc etc. Dom borde väl kunna ge dig det definitiva och mest glasklara och säkra svaret?

Men det du skriver låter ju iaf som det mest vettiga och logiska! Alltså att man delar upp kvinnor/män och även lägger in vilka (ni som känner alla gäster) bör sitta vid respektive bord
Citera
2010-02-09, 11:53
Medlem
VeganJans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeBoy
När jag var på min kusins bröllop för något år sedan så hade de skippat kille/tjej om vartannat och istället placerat oss som i sällskap där vi troligtvis skulle trivas.
Jag hamnade framför samt brevid två killar med likvärdig bakgrund samt intressen som mig så vi blev fort tighta.

Nackdelen är kanske den att det blir som små "grupperingar", detta ser jag dock inte som någon direkt nackdel. Alla har kul, alla känner sig delaktiga i den sociala biten och alla får en bra dag/kväll/natt även om så i små "grupperingar".

Var på ett annat bröllop där de placerat oss kille/tjej om vartannat och där hamnade jag brevid personer 20år äldre än mig, och ja.. Att sitta och lyssna på 40-45åriga onyktra damer är ju inte det roligaste direkt.

Edit: Grattis förresten!

Tack för kommentarer och grattiset!
Citera
2010-02-09, 11:54
Medlem
VeganJans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Det här känns som en fråga som du borde kunna få svar av någon expert. Man har väl en himla massa personer inblandade kring ett bröllop för att fixa kläder, mat, vigsel etc etc. Dom borde väl kunna ge dig det definitiva och mest glasklara och säkra svaret?

Men det du skriver låter ju iaf som det mest vettiga och logiska! Alltså att man delar upp kvinnor/män och även lägger in vilka (ni som känner alla gäster) bör sitta vid respektive bord

Neeeeeeej! jag får mitt första ämne dissat
Citera
2010-02-09, 11:58
Medlem
ErikJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeganJan
Neeeeeeej! jag får mitt första ämne dissat

Nej då, mest att jag spontant känner att detta är en sjukt stor och viktig fråga och du kommer säkert få massa bra svar i denna tråd men fråga om sitt bröllop via flashback känns lite sådär
Citera
2010-02-09, 12:10
Medlem
kmrdzs avatar
Kan du inte, som Erik förslog, göra båda i så stor utsträckning som möjligt? Dvs para män och kvinnor som antagligen skulle trivas ihop?
Citera
2010-02-09, 12:29
Medlem
VeganJans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Nej då, mest att jag spontant känner att detta är en sjukt stor och viktig fråga och du kommer säkert få massa bra svar i denna tråd men fråga om sitt bröllop via flashback känns lite sådär

Haha, du har nog rätt. Bara det att bröllop är mitt favoritsamtalsämne för tillfället.
Citera
2010-02-09, 12:32
Medlem
secretobsessions avatar
shit va svårt. Jag hade satt varannan men ändå hållt lite koll på ålder.

Berta 86 brevid Peter 18 kanske inte är en lyckad kombination.
Citera
2010-02-09, 12:37
Medlem
GregerMoeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secretobsession
shit va svårt. Jag hade satt varannan men ändå hållt lite koll på ålder.

Berta 86 brevid Peter 18 kanske inte är en lyckad kombination.

Det vet du väl inte?

Haha nä men jag tror du borde köra som redan nämnt. Placera ut alla som passar mest med varandra och försök matcha så det blir lite blandat också!
Våran examinator i Matlab nämnde detta som ett problem och han använde detta redskap för att uppskatta det högsta "passvärdet" mellan hans gäster. Det är lite komplicerat och låter som en typiskt skum metod! Hans bröllopp hade dock varit väldigt lyckat.

Jaja, jag föreslår i alla fall inte Matlab men ville nämna det ändå!
Citera
2010-02-09, 14:04
Medlem
VeganJans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMoek
Det vet du väl inte?

Haha nä men jag tror du borde köra som redan nämnt. Placera ut alla som passar mest med varandra och försök matcha så det blir lite blandat också!
Våran examinator i Matlab nämnde detta som ett problem och han använde detta redskap för att uppskatta det högsta "passvärdet" mellan hans gäster. Det är lite komplicerat och låter som en typiskt skum metod! Hans bröllopp hade dock varit väldigt lyckat.

Jaja, jag föreslår i alla fall inte Matlab men ville nämna det ändå!

Mycket bra förslag. Nu var det ca 12 år sedan jag ägnade mig åt matlab, och vi skiljdes väl inte direkt som vänner. Blir kanske lite svårt att förklara för fästmön varför hennes farsa sitta i ett hörn vid barnbordet istället för vid honörsbordet. "Sorry älskling, man muckar inte med matrisen!"
Citera
2010-02-09, 14:38
Medlem
tragic.s avatar
På det senaste bröllopet jag var på så var vi nog placerade varannan kvinna och varannan man, men ändå placerad så vi satt bland de i samma ålder. Jag hade jättekul, men min yngre bror som var 16 hamnade vid ett bord där det var mest äldre (50+) och yngre (12-) som han inte kände, han är dessutom lite blyg så för honom var det extremt tråkigt och han satt i princip ensam och tyst genom hela middagen.
Nu vet jag inte hur stort bröllop du ska ha, men jag tror du ska tänka på att placera syskon nära varandra om den ena är ganska ung, eller i närheten av dennes förälder.

och stort grattis!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in