2011-10-22, 15:36
Bannlyst
TS har ju ingenting med arvet att göra. Om inte damen har skrivit ett testamente då men annars, nee!
Citera
2011-10-22, 15:40
Medlem
yamahafs1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
TS har ju ingenting med arvet att göra. Om inte damen har skrivit ett testamente då men annars, nee!

våran familj delar lika.

tråden besvarad. tråden kan låsas.
Citera
2011-10-22, 17:48
Medlem
kanskeTHs avatar
Hej jag skulle behöva lite hjälp.

1. För att ett testamente ska vara giltigt måste två oberoende personer ha sett mig skriva under mitt testamente, korrekt?

2. Var förvarar jag mitt testamente när det är skrivet?
Bor för tillfället hemma och har inte så stor lust att bara lägga det i en skrivbordslåda för att någon annan ska hitta det där och läsa igenom det och sen tro att jag har fått självmordstankar.

3. Finns det någon tjänst där man kan förvara sitt testamente i ett bankfack eller dylikt som inte öppnas eller läses av någon förrän jag dör? Förutom fonus som tar 1500 kr för att förvara mina papper (är fattig student och tycker att det är dyrt för tillfället).

Det kommer att vara mer än ett testamente, det kommer även att vara ett sista hejdå till nära och kära, samt lite bekännelser, men det kanske inte gör någon skillnad?
Citera
2011-10-22, 19:33
Medlem
Staten kommer nog allt ta en del.

Tänker på då på "reavinstskatten" vid försäljningen av lägenheten.

Din farmor köpte säkert lägenheten till ett lägre pris. Vinsten beskattas då vid försäljningen.
Citera
2011-10-22, 19:40
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanskeTH
Hej jag skulle behöva lite hjälp.

1. För att ett testamente ska vara giltigt måste två oberoende personer ha sett mig skriva under mitt testamente, korrekt?

Enligt ÄB 10 kap 1 § ska testamente upprättas skriftligen med två vittnen. I deras samtidiga närvaro skall testator underskriva testamentshandlingen. Vittnena ska även bestyrka handlingen med sina namn. Så ja.

Citat:
2. Var förvarar jag mitt testamente när det är skrivet?
Bor för tillfället hemma och har inte så stor lust att bara lägga det i en skrivbordslåda för att någon annan ska hitta det där och läsa igenom det och sen tro att jag har fått självmordstankar.

3. Finns det någon tjänst där man kan förvara sitt testamente i ett bankfack eller dylikt som inte öppnas eller läses av någon förrän jag dör? Förutom fonus som tar 1500 kr för att förvara mina papper (är fattig student och tycker att det är dyrt för tillfället).

Det kommer att vara mer än ett testamente, det kommer även att vara ett sista hejdå till nära och kära, samt lite bekännelser, men det kanske inte gör någon skillnad?

När det gäller förvaring av testamente finns inga egentliga regler, du kan använda ett bankfack eller kanske kontakta begravningsbyråer och se om de har något erbjudande. Rent spontant känns det dock som om 1500 kronor är hyfsat rimligt för tjänsten man erbjuder.
Citera
2011-10-24, 06:50
Medlem
crillecrilles avatar
Efter att själv ha försökt läsa mig till vad som gäller så vänder jag mig till slut till er då jag tyvärr inte känner någon kunnig. Ska försöka förklara mig tydligt.

Person K(vinna) gifter sig och får fem barn med person M1. De skiljer sig, K har i utgångspunkt full vårdnad men förlorar vårdnaden om barnen som placeras i olika hem.

K gifter om sig med M2. K skiljer sig från M2. X tid senare blir K sjuk, en kort tid(veckor) innan K avlider så gifter sig K med M2 igen.

Ingen av de fem barnen får ta del av bodelningen(pga olika omständigheter). Några pengar finns inte att dela på. Idag vill barnen få tag i en del ägodelar med affektionsvärde, men nekas av M2. Vad kan barnen göra? Samtliga barn var myndiga vid tiden för dödsfallet om det kan ha någon betydelse.
Citera
2011-11-30, 14:20
Medlem
Ace.Hardings avatar
Hej FB's jurister, skulle uppskatta ett svar på ett testamente, det kan komma att bli en arvstvist:

Min mor gick bort med sin dåvarande man (ej bioligisk), min mor har tre stycken särkullsbarn (oss), jag och mina två syskon.

I testamentet så framgår inte ett ord om att vi är särkullsbarn, vilket vi är. Det står bara bröstarvingar.

I praktiken så kommer vi få 25% av arvet, men eftersom att vi inte framstår som särkullsbarn testamentet så är det väl ett ogiltigt testamente? Varför skriver dom bröstarvingar istället?

Om jag säger nej åt testamentet, avslår det? Och att det går till rätten, kommer jag att få rätt då? Eftersom att det i testamentet inte framgår att vi är särkullsbarn, enligt lag.

Vad jag vet är att om, jag får rätt i rätten så kommer hela 50% arvsdelen att utgå, och vi slipper vänta på resterande 25% tills våran 'låtsas far' har gått bort.

Kan det vara en 'dold agenda' bakom testamentet om vi alla tre godkänner det som bröstarvingar? Eftersom min syster har favoriserats förut om man säger så.

All hjälp och insyn uppskattas! /Mvh Ace.Harding
Citera
2011-12-01, 01:29
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Efter att själv ha försökt läsa mig till vad som gäller så vänder jag mig till slut till er då jag tyvärr inte känner någon kunnig. Ska försöka förklara mig tydligt.

Person K(vinna) gifter sig och får fem barn med person M1. De skiljer sig, K har i utgångspunkt full vårdnad men förlorar vårdnaden om barnen som placeras i olika hem.

K gifter om sig med M2. K skiljer sig från M2. X tid senare blir K sjuk, en kort tid(veckor) innan K avlider så gifter sig K med M2 igen.

Ingen av de fem barnen får ta del av bodelningen(pga olika omständigheter). Några pengar finns inte att dela på. Idag vill barnen få tag i en del ägodelar med affektionsvärde, men nekas av M2. Vad kan barnen göra? Samtliga barn var myndiga vid tiden för dödsfallet om det kan ha någon betydelse.

Ni är inte barn till M2? I så fall har ni rätt att få ut ert arv efter er mor direkt efter hennes död. Då ska en bodelning genomföras mellan K och M2, och hela Ks del ska delas mellan hennes fem barn. Är ni barn inom äktenskapet mellan K och M2 så får ni vänta tills även M2 har dött.

Citat:
Ursprungligen postat av Ace.Harding
Hej FB's jurister, skulle uppskatta ett svar på ett testamente, det kan komma att bli en arvstvist:

Min mor gick bort med sin dåvarande man (ej bioligisk), min mor har tre stycken särkullsbarn (oss), jag och mina två syskon.

I testamentet så framgår inte ett ord om att vi är särkullsbarn, vilket vi är. Det står bara bröstarvingar.

I praktiken så kommer vi få 25% av arvet, men eftersom att vi inte framstår som särkullsbarn testamentet så är det väl ett ogiltigt testamente? Varför skriver dom bröstarvingar istället?

Om jag säger nej åt testamentet, avslår det? Och att det går till rätten, kommer jag att få rätt då? Eftersom att det i testamentet inte framgår att vi är särkullsbarn, enligt lag.

Vad jag vet är att om, jag får rätt i rätten så kommer hela 50% arvsdelen att utgå, och vi slipper vänta på resterande 25% tills våran 'låtsas far' har gått bort.

Kan det vara en 'dold agenda' bakom testamentet om vi alla tre godkänner det som bröstarvingar? Eftersom min syster har favoriserats förut om man säger så.

Ni är bröstarvingar. Även om ni är särkullbarn. Det behöver inte framgå av testamentet att ni är särkullbarn. Står det i testamentet att hennes bröstarvingar ska få ut laglotten på 25% av hennes egendom och att resten skall tillfalla maken eller vem som helst annars så är testamentet giltigt under förutsättning att det inte finns andra anledningar att klandra det. Sådan kan vara exempelvis att hon inte var vid sina sinnes fulla bruk när hon skrev testamentet eller att det inte uppfyller formkraven. Det är dock rätt svårt att klandra ett testamente och få gehör för sina klagomål - domstolar har en tendens att se till testators vilja.

Vad exakt står det i testamentet?
Huruvida det ligger en dold agenda bakom kan vi inte svara på här - för att få svar på det får du nog sätta din ner och ta en diskussion med din styvfar eller anlita ett medium och få kontakt med din mor.
Citera
2011-12-02, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ace.Harding

Framgår inte hur många barn din mor har men till å börja med är alla barn till din mor bröstarvingar, som sagts ovan. Därefter har dessa bröstarvingar alla en laglott i din mors kvarlåtenskap. Kvarlåtenskapen är värdet av din mors andel i den bodelningen som företas när en make går bort, därtill läggs även eventuell enskild egendom som kan finnas om din mor och låtsas far exempelvis hade ett äktenskapsförord.

När bodelningen är gjord finns alltså dels din låtsas far andel i det gemensamma boet och dels din mors del, hennes kvarlåtenskap. Halva denna kvarlåtenskap utgörs av alla laglotterna din mors barn har. Den den sammanlagda laglotten (50% av kvarlåtenskapen) delas på antalet barn din mor har. Är ni 4 st har ni alla rätt till 1/8 var av er mors kvarlåtenskap.

Är ni alltså 3 syskon som ska dela på 25% av arvet, som jag tyder din text, kommer ni alltså inte att få ut er fulla laglott. Då kan ni begära jämkning av testamentet (ärvdabalken 7:3 st 1).

Här är en bra text som kanske behandlar en snarlik situation: http://lawline.se/answers/12772
Citera
2011-12-06, 13:58
Medlem
TESTAMENTE

Undertecknade, X och Y som är äkta makar, förordnar härmed som vår yttersta vilja och vårt testamente att den av oss som överlever den andre skall erhålla den avlidnes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt.

Det är vår gemensamma önskan att ingen av våra bröstarvingar vid den först avlidnes frånfälle begär ut sin laglott eller farsarv.

Efter bådas bortgång skall den då varande kvarlåtenskapen fördelas enligt följande:

X bröstarvingar, A och B skall först erhålla sitt farsarv enligt lag. Resterande del av kvarlåtenskapen skall med 1/3 tillfalla Y bröstarving C.

Den egendom, jämte avkastning därav, som våra respektive bröstarvingar erhåller i arv efter oss skall vara deras enskilda egendom i äktenskap och skall inte heller ingå i bodelning enligt sambolagen.
Även egendom som kan träda istället för ärvd egendom skall omfattas av förestående villkor och skall inte heller kunna övertas av make eller sambo enligt bestämmelser i sambolagen eller äktenskapsbalken.

En förutsättning för detta testamentes giltighet är att vi är gifta då den förste av oss avlider.

Undertecknat X Y

Har några frågor på ovanstående Testamente.

1. Först rent allmänt om testamentet är OK ur ett rättviseperspektiv?
2. Hur vet man vid arvsdelning vad som är fadersarvet?
3. Ärver C 1/3 av X?
4. Om X ärvt A och C:s fader i ett tidigare skede, är fadersarvet 50% av X egendom, pengar och lösöre?
5. Ärver C indirekt 1/3 av de 50% som inte är fadersarv som X ärvt?

Börjar med dessa frågor, tack på förhand.
Citera
2011-12-07, 11:21
Medlem
Fråga 4 blev lite fel Ska vara:

4. Om X ärvt A och B:s fader i ett tidigare skede, är fadersarvet 50% av X egendom, pengar och lösöre?
Citera
2011-12-07, 17:46
Medlem
Jag har en liten fundering som jag inte kan finna något svar på någostans.

Om en person har tillgångar som hon har gömt, för myndigheter i Sverige, på lite olika ställen runt om i världen avlider. Om det upprättas en bouppteckning och ett arvskifte där tillgångarna inte nämns alls och bankkonton och aktiedepåer i utlandet står kvar i hennes namn, är det då fortfarande dödsboet som är ägare eller har äganderätten gått över till dödsbodelägarna, exempelvis om aktier avyttras och pengarna sätts in på en dödsbodelägares bankkonto, ingen tilläggsbouteckning eller andra handlingar upprättas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in