Citat:
Ursprungligen postat av Ace.Harding
Hej FB's jurister, skulle uppskatta ett svar på ett testamente, det kan komma att bli en arvstvist:
Min mor gick bort med sin dåvarande man (ej bioligisk), min mor har tre stycken särkullsbarn (oss), jag och mina två syskon.
I testamentet så framgår inte ett ord om att vi är särkullsbarn, vilket vi är. Det står bara bröstarvingar.
I praktiken så kommer vi få 25% av arvet, men eftersom att vi inte framstår som särkullsbarn testamentet så är det väl ett ogiltigt testamente? Varför skriver dom bröstarvingar istället?
Om jag säger nej åt testamentet, avslår det? Och att det går till rätten, kommer jag att få rätt då? Eftersom att det i testamentet inte framgår att vi är särkullsbarn, enligt lag.
Vad jag vet är att om, jag får rätt i rätten så kommer hela 50% arvsdelen att utgå, och vi slipper vänta på resterande 25% tills våran 'låtsas far' har gått bort.
Kan det vara en 'dold agenda' bakom testamentet om vi alla tre godkänner det som bröstarvingar? Eftersom min syster har favoriserats förut om man säger så.
All hjälp och insyn uppskattas! /Mvh Ace.Harding
Framgår inte hur många barn din mor har men till å börja med är alla barn till din mor bröstarvingar, som sagts ovan. Därefter har dessa bröstarvingar alla en laglott i din mors kvarlåtenskap. Kvarlåtenskapen är värdet av din mors andel i den bodelningen som företas när en make går bort, därtill läggs även eventuell enskild egendom som kan finnas om din mor och låtsas far exempelvis hade ett äktenskapsförord.
När bodelningen är gjord finns alltså dels din låtsas far andel i det gemensamma boet och dels din mors del, hennes kvarlåtenskap. Halva denna kvarlåtenskap utgörs av alla laglotterna din mors barn har. Den den sammanlagda laglotten (50% av kvarlåtenskapen) delas på antalet barn din mor har. Är ni 4 st har ni alla rätt till 1/8 var av er mors kvarlåtenskap.
Är ni alltså 3 syskon som ska dela på 25% av arvet, som jag tyder din text, kommer ni alltså inte att få ut er fulla laglott. Då kan ni begära jämkning av testamentet (ärvdabalken 7:3 st 1).
Här är en bra text som kanske behandlar en snarlik situation:
http://lawline.se/answers/12772