Citat:
Ursprungligen postat av rcman
Jag har en kompis vars pappa dog häromdagen. Han undrade om jag som läser juridik kunde hjälpa till med bodelningen och arvsskiftena men jag verkar ha fastnat tyvärr. Kanske kan någon här hjälpa mig?
Hans pappa Anders var gift med en ny kvinna, Anna, i ganska många år (min polare Kalle är alltså utomäktenskapligt barn). Efter Anders finns nu följande personer kvar: Anders föräldrar, två fastrar, två mostrar, en farbror samt Anders fru Anna.....och så Kalle förstås!
Anders hade 100 000 i tillgångar. Utav dessa är 20 000 giftorättsgods, resten är alltså enskilda egendomar. Hans fru Anna har bara 14000 i giftorättsgods men 34000 i enskilda egendomar.
Om jag inte minns helt fel så räknar man först ihop giftorättsgodset på 20 000+14 000 = 34 000 kr. Av dessa ska väl frun få allt? Hans enskilda egendomar ska dock gå hälften till sonen (bröstarvinge) i arv och hälften till frugan?
Om jag inte missuppfattat någonting grovt så räknas väl arvet från Anders så här:
80,000 kr i enskild egendom
20,000 kr i giftorättsgods från Anders
14,000 kr i giftorättsgods från Anna
(20000+14000/2)+80000=97000
Bröstarvingen (din vän) ärver då hela det beloppet (97,000) om inget testamente eller annat avtal föreligger. Iom att han är utomäktenskapligt barn så har han rätt att få ut hela arvet på en gång. Vore han deras gemensamma barn så skulle hans mamma fritt få förvalta hans arv - vilket i praktiken då skulle innebära att Anna "ärver" allt och han ärver först när hon dör. Men iom att det inte är hans mamma så företräder hans arvsrätt Annas, och hon får hälften av de gemensamma tillgångarna (giftorättsgodset) men inget av Anders enskilda egendom.
Jag är inte helt säker, men jag tror att de kan göra ev. undantag för bostad - alltså att man inte kan tvinga Anna att betala ut värdet på Anders del av huset förrän hon säljer huset eller själv avlider.