2011-05-01, 20:15
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Eftersom TS inte gav alla fakta tidigare var jag tvungen att köra metoden bit för bit. Då måste man sakligt och pedagogiskt beskriva hur det ligger till i varje steg så att TS känner sig helt säker vad som gäller.
Jo du var verkligen varit väldigt pedagogisk

Citat:
Citat:
Som tur är finns det ett bra vägledande domslut av detta hos HD när det gäller en bostadsrätt.http://www.notisum.se/rnp/domar/hd/HD991604.htm

Citat:
Det finns ett vägledande avgörande för vad som gäller. Jag tänker inte tolka det.
Jättetur för TS att det finns ett prejudikat som säger att h*n är rökt. Stort grattis!! Pedagogiskt av dig att inte tolka rättsfallet som du själv lagt fram som en lösning på problemen. Tillämpar du den sk. sokratiska metoden i din pedagogik?

Citat:
Gåva till vissa arvingar kan återtas till kvarlåtenskapen om det är mindre än 10 år från gåvotillfället till dödsfallet av den som skall ärvas från.

Ehh... ? Skulle behöva lite pedagogisk hjälp att få ihop ovanstående med ÄB 6:4? Rättsföljden - som jag ser det - av ett förskott på arv är att förskottet ska avräknas på vederbörandes arvslott. Följande exempel får åskådliggöra.
A har två barn, B och C. A äger ett obelånat hus värt 1 miljon, och aktier värda 300 tkr. A ger B huset i gåva innan han flyttar in på hem. C får ingenting. A flyttar in på hem och dör året därpå. Dödsboets tillgångar utgörs av endast aktierna, 300 tkr. Testamenta finns inte. A ska därvid få 150 tkr, och B lika mycket.

Vid bodelning kommer frågan upp om inte huset varit ett förskott på arv. Man kommer fram till att så varit fallet. Värdet 1 miljon tillförs därför dödsboet för beräkning av vars och ens arvslott. Själva huset kvarstår dock i B:s ägo. Arvsförskottet behandlas därför enligt följande:

Den samlade kvarlåtenskapen anses uppgå till 1.3 mnkr. Men är fortfarande endast 300 tkr. Arvslotten för A respektive B ändras nu till 650 tkr. Dock finns bara 300 att fördela. B har redan fått 1 mnkr, dvs mer än sin arvslott, och ska inte få mera. C få de 300 tkr som finns i boet. Det är visserligen mindre än hans arvslott, men det är allt som finns att få.

Enligt ÄB 6:4 § behöver B inte lämna tillbaka egendom (350 tkr) så att C ska få hela sin arvslott
Citat:
Nu är jag lite osäker. Hur många syskon är ni? Hur många barn har vart och ett av dig och dina syskon? Är något syskon avlidet och har barn eller har ej barn? För när det gäller arvslott till bröstarvingar så skall minst halva kvarlåtenskapen tillfalla bröstarvingarna till lika stor del, för vart och ett av syskonen som lever vid den avlidnes dödstillfälle. Om bröstarvingen är avliden men själv har barn så har den avlidnes barn rätt till sin beskörda del av arvet.

Förenklad modell
Syskon 1, lever, två barn A,B
Syskon 2, lever ej, fyra barn C,D,E,F
Syskon 3, lever ej, ej barn
Syskon 4, lever, inga barn
Syskon 5, lever, två barn G, H, I, J

Eftersom syskon 3 och saknar barn så faller denna gren bort från arvet. Då återstår 4 grenar, där barn eller barn till barn finns - Syskonen 1, 2, 4, 5. De har lika stor andel i arvet, 25 % vardera. Eftersom syskon 2 ej lever men har barn så skall syskonets 2 barn ärva till lika delar av det syskon 2 skulle ha tilldelats, d.v.s. en fjärdedel var av 25 % = 6, 25 %

Syskon 1, 25 %
Syskon 4, 25 %
Syskon 5, 25 %
Syskon 2 barn C, 6,25 %
Syskon 2 barn D, 6,25 %
Syskon 2 barn E, 6,25 %
Syskon 2 barn F, 6,25 %

Ena halvan av kvarlåtenskapen kan testamenteras bort. Men 50 % kan inte fråntas bröstarvingarna som var för sig har rätt till lika stor del per gren.
Ovanstående utvikning menar jag är helt överflödig om man fokuserar på vad TS egentligen vill ha svar på.
Senast redigerad av buggenbu 2011-05-01 kl. 20:20.
Citera
2011-05-02, 02:35
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Ehh... ? Skulle behöva lite pedagogisk hjälp att få ihop ovanstående med ÄB 6:4? Rättsföljden - som jag ser det - av ett förskott på arv är att förskottet ska avräknas på vederbörandes arvslott. Följande exempel får åskådliggöra.

Det här tog jag fasta på.

Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Ringde en jourjurist tidigare ikväll som sa att detta inte var olagligt även om det inte följer arvsrätten eftersom han lever och får bestämma själv men om han avlider inom 10 år har jag rätt att överklaga hans förehavande gällande detta i en bouppteckning. Antar att det är att lita på?

Citat:
A har två barn, B och C. A äger ett obelånat hus värt 1 miljon, och aktier värda 300 tkr. A ger B huset i gåva innan han flyttar in på hem. C får ingenting. A flyttar in på hem och dör året därpå. Dödsboets tillgångar utgörs av endast aktierna, 300 tkr. Testamenta finns inte. A ska därvid få 150 tkr, och B lika mycket.

Vid bodelning kommer frågan upp om inte huset varit ett förskott på arv. Man kommer fram till att så varit fallet. Värdet 1 miljon tillförs därför dödsboet för beräkning av vars och ens arvslott. Själva huset kvarstår dock i B:s ägo. Arvsförskottet behandlas därför enligt följande:

Den samlade kvarlåtenskapen anses uppgå till 1.3 mnkr. Men är fortfarande endast 300 tkr. Arvslotten för A respektive B ändras nu till 650 tkr. Dock finns bara 300 att fördela. B har redan fått 1 mnkr, dvs mer än sin arvslott, och ska inte få mera. C få de 300 tkr som finns i boet. Det är visserligen mindre än hans arvslott, men det är allt som finns att få.

Enligt ÄB 6:4 § behöver B inte lämna tillbaka egendom (350 tkr) så att C ska få hela sin arvslott

Alltid lika kul med frågor ur Civilrätt.

Nej, B behöver inte lämna tillbaka egendom, men B skall erlägga till C 350000 kronor.

Detta enligt ÄB Kap 7 § 4

Citat:
4 § Har arvlåtaren i livstiden bortgivit egendom under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syftet är att likställa med testamente, skall i avseende å gåvan vad i 2 och 3 §§ är stadgat om testamente äga motsvarande tillämpning, om ej särskilda skäl äro däremot; och skall vid nedsättning av gåvan motsvarande del av den bortgivna egendomen återbäras eller, om det ej kan ske, ersättning utgivas för dess värde. Vid laglottens beräkning skall värdet av den bortgivna egendomen läggas till kvarlåtenskapen.
Vill bröstarvinge mot gåvotagare göra gällande rätt som avses i första stycket, skall han väcka talan inom ett år från det bouppteckning efter arvlåtaren avslutades. Försittes denna tid, är rätt till talan förlorad.
Var vid dödsfallet gåvan ej fullbordad, må den ej, med mindre särskilda skäl äro därtill, göras gällande, i den mån det skulle lända till intrång i bröstarvinges laglott.

Citat:
Ovanstående utvikning menar jag är helt överflödig om man fokuserar på vad TS egentligen vill ha svar på.

Ok, men för övriga som följer tråden kan det vara intressant med fullödig info. Alla kan inte vara lika insatt som du i den juridiska djungeln.
Citera
2011-05-05, 11:22
Medlem
Hej!

Sitter nu och pluggar lite inför ett samhällsprov i familjerätt, har fastnat lite på en faktor. Jag har ett fall som jag skall lösa, som jag skriver nedan och beskriver sedan hur jag löser det, därefter får gärna någon kunnig tillrättavisa mig! Tack på förhand.

"Jag har en hustru som heter Anna, sedan 6 år tillbaka. Hon har ett särkullbarn som heter X. Jag heter Olle och har ett särkullbarn Y. Min hustru står som ägare till det mesta vi äger bl.a. vår villa, som värderas till 2.000.000 kr . Några papper på enskild egendom finns inte. Vi har inga skulder. Jag har en bankbok på 200.000 kr. Fördela mina tillgångar efter jag dör."

För det första räknas inte bankbok som enskild egendom i ett äktenskap, och således finns det inga enskilda egendomar att ta hänsyn till i det här fallet. Efter att Olle dör sker en bodelning och det sammanlagda värdet av bostaden och bohaget mäter i så fall upp till 2.200.000 kr.

Anna har rätt till sitt giftorättsgods, vilket är hälften av 2.200.000 kr, dvs 1.100.000 kr. Därefter skall Olles resterande 1.100.000 kr ärvas. Det är här jag är osäker på hur jag ska fortsätta. Jag inser att Kalles särkullbarn, Y, har rätt till sin arvslott. Hur mycket denna arvslott ligger på, vet jag dock inte. Är Y's arvslott 1.100.000 kr, och således hans laglott på hälften, dvs 550.000 kr? Ärver i så fall inte Anna någonting från Kalle? Eller är det så att Anna har rätt till hälften av Olles tillgångar efter bodelningen, eftersom de är gifta, och Y har således rätt till bara 225.000 kr?

Jag inser att det blev lite rörigt nu, men jag hoppas att min poäng kom fram.
Citera
2011-05-05, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterjacka
Hej!

Sitter nu och pluggar lite inför ett samhällsprov i familjerätt, har fastnat lite på en faktor. Jag har ett fall som jag skall lösa, som jag skriver nedan och beskriver sedan hur jag löser det, därefter får gärna någon kunnig tillrättavisa mig! Tack på förhand.

"Jag har en hustru som heter Anna, sedan 6 år tillbaka. Hon har ett särkullbarn som heter X. Jag heter Olle och har ett särkullbarn Y. Min hustru står som ägare till det mesta vi äger bl.a. vår villa, som värderas till 2.000.000 kr . Några papper på enskild egendom finns inte. Vi har inga skulder. Jag har en bankbok på 200.000 kr. Fördela mina tillgångar efter jag dör."

För det första räknas inte bankbok som enskild egendom i ett äktenskap, och således finns det inga enskilda egendomar att ta hänsyn till i det här fallet. Efter att Olle dör sker en bodelning och det sammanlagda värdet av bostaden och bohaget mäter i så fall upp till 2.200.000 kr.

Anna har rätt till sitt giftorättsgods, vilket är hälften av 2.200.000 kr, dvs 1.100.000 kr. Därefter skall Olles resterande 1.100.000 kr ärvas. Det är här jag är osäker på hur jag ska fortsätta. Jag inser att Kalles särkullbarn, Y, har rätt till sin arvslott. Hur mycket denna arvslott ligger på, vet jag dock inte. Är Y's arvslott 1.100.000 kr, och således hans laglott på hälften, dvs 550.000 kr? Ärver i så fall inte Anna någonting från Kalle? Eller är det så att Anna har rätt till hälften av Olles tillgångar efter bodelningen, eftersom de är gifta, och Y har således rätt till bara 225.000 kr?

Jag inser att det blev lite rörigt nu, men jag hoppas att min poäng kom fram.
Särkullbarn (Y) har rätt att få ut sin arvslott direkt, om vederbörande inte väljer att avstå till förmån för den efterlevande maken (Anna). Y ärver således 1,1 miljon.
Senast redigerad av revamp 2011-05-05 kl. 11:28.
Citera
2011-05-05, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Särkullbarn (Y) har rätt att få ut sin arvslott direkt, om vederbörande inte väljer att avstå till förmån för den efterlevande maken (Anna). Y ärver således 1,1 miljon.
Tack för ett snabbt svar!

Y's arvslott är alltså 100% av Olles tillgångar efter bodelningen, trots att Olle var gift? Om Olle skulle testamenterat så att Anna skulle få så mycket som möjligt, hade alltså Y haft rätt till sin laglott på 550.000 kr?
Citera
2011-05-05, 11:36
Medlem
Citat:
Tack för ett snabbt svar!

Y's arvslott är alltså 100% av Olles tillgångar efter bodelningen, trots att Olle var gift? Om Olle skulle testamenterat så att Anna skulle få så mycket som möjligt, hade alltså Y haft rätt till sin laglott på 550.000 kr?
Ja, eftersom att han är den ende bröstarvingen till Olle är hans arvslott 100 %. Det andra är också korrekt - Y kan alltid få ut sin laglott som ju utgör hälften av hans arvslott. Resten kallas den disponibla kvoten och denna kan alltså den avlidne förfoga fritt över genom testamente.
Citera
2011-05-05, 11:41
Medlem
Citat:
Ja, eftersom att han är den ende bröstarvingen till Olle är hans arvslott 100 %. Det andra är också korrekt - Y kan alltid få ut sin laglott som ju utgör hälften av hans arvslott. Resten kallas den disponibla kvoten och denna kan alltså vad den avlidne förfoga fritt över genom testamente.
Då har jag nog förstått det rätt, tack så mycket!

En liten följdfråga bara. Låt säga att Olle och Anna har ett gemensamt barn Z, som är omyndigt, och Olle fortfarande har särkullbarnet Y. Om Olle dör och inget testamente skrivits, får Anna då ta del av Z's arvslott (550.000 kr) med fri förfoganderätt, och Y har rätt till sin arvslott på 550.000 kr?
Citera
2011-05-05, 11:44
Medlem
Citat:
Då har jag nog förstått det rätt, tack så mycket!

En liten följdfråga bara. Låt säga att Olle och Anna har ett gemensamt barn Z, som är omyndigt, och Olle fortfarande har särkullbarnet Y. Om Olle dör och inget testamente skrivits, får Anna då ta del av Z's arvslott (550.000 kr) med fri förfoganderätt, och Y har rätt till sin arvslott på 550.000 kr?
Korrekt.

Edit: Förutsatt att inget testamente finns, men jag antog att den informationen inte "följde med" från föregående fråga.
Senast redigerad av revamp 2011-05-05 kl. 11:46.
Citera
2011-05-05, 11:48
Medlem
Citat:
Korrekt.

Edit: Förutsatt att inget testamente finns, men jag antog att den informationen inte "följde med" från föregående fråga.
Tack så mycket, du har räddat min dag!
Citera
2011-05-05, 13:50
Medlem
Min bror har tagit över jordbruket efter min farsa.
Han fick väl det som gåva antar jag.. All jord och skog, vilket är en hel del.

Vad kommer detta att innebära? Räknas detta med när farsan går bort och arv ska delas upp? Eller sitter jag här och har blivit blåst på hela rasket?

EDIT: Vi är bara 2 barn. Om nu det har nån skillnad.
Citera
2011-05-05, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tehjarrett
Min bror har tagit över jordbruket efter min farsa.
Han fick väl det som gåva antar jag.. All jord och skog, vilket är en hel del.

Vad kommer detta att innebära? Räknas detta med när farsan går bort och arv ska delas upp? Eller sitter jag här och har blivit blåst på hela rasket?

EDIT: Vi är bara 2 barn. Om nu det har nån skillnad.

Det som din far överlåtit till din bror kommer att ses som förskott å arv, om inte annat föreskrivits. Det innebär att egendomen beaktas vid fördelning av kvarlåtenskapen. Även om föreskrivits att egendomen inte är att anses som förskott å arv kan det dock komma att anses som sådan, har jag för mig. Se 6 kap. Ärvdabalk (1958:637), ffa 6:1 1st.

Egendomen kommer alltså räknas med vid fördelningen av arvet efter er far.
Citera
2011-05-05, 16:56
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papi papisson
Det som din far överlåtit till din bror kommer att ses som förskott å arv, om inte annat föreskrivits. Det innebär att egendomen beaktas vid fördelning av kvarlåtenskapen. Även om föreskrivits att egendomen inte är att anses som förskott å arv kan det dock komma att anses som sådan, har jag för mig. Se 6 kap. Ärvdabalk (1958:637), ffa 6:1 1st.

Egendomen kommer alltså räknas med vid fördelningen av arvet efter er far.
Fast om det inte finns något ytterligare att ärva så spelar ju det fetstilta mindre roll. Säg att pappan ägde jordbruk och skog värt 20 miljoner samt kontanter värt 50.000 kr. Totalt 20.050.000 kr. Ger bort jordbruket till Broder A. Avlider sedan. I boet finns 50 tkr att dela på, dvs. 25 tkr var för syskonen A och B - om man bortser från gåvan.

Men eftersom gåvan ska räknas med så blir arvslotterna 10.025.000 kr per bröstarvinge. Dock finns bara 50 papp att fördela, och Broder A har redan fått mer än sin arvslott. Därför får Broder B "hela" kvarlåtenskapen - dvs. 50 papp.

Nu kanske det finns mer tillgångar i boet, och skogen kanske har ett lägre värde än 20 mnkr, dvs. konsekvenserna kanske inte blir så illa för Broder B.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in