2010-02-10, 15:30
Medlem
Aftershocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfc
men vem fan har bett om dina spekulationer?

exakt varför ska du sitta och spekulera i saker du är för korkad för att kunna nåt om?

Inget du behöver be om, dom ger jag gratis. Vasseeegod. Märker att du är en väldans aggressiv människa. Tror aldrig att du riktigt har blivit älskad. Så jag sänder en stoooor flashbackkram till dig i hopp om att rädda dig innan det är fööör sent!
Citera
2010-02-10, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aftershock
Inget du behöver be om, dom ger jag gratis. Vasseeegod. Märker att du är en väldans aggressiv människa. Tror aldrig att du riktigt har blivit älskad. Så jag sänder en stoooor flashbackkram till dig i hopp om att rädda dig innan det är fööör sent!

korkad och en tönt. grattis.
Citera
2010-02-10, 16:11
Medlem
Hej, några här lite förvirrade om reglerna... Så tänkte försöka klargöra lite. Jag tror att det är ungefär så här:

Det som sker är först en bodelning. Om de två var gifta. Och ej äktenskapsförord finns som stadgar att all egendom ska vara enskild.

Vid en bodelning läggs makarnas sk giftorättsgods (i princip all deras egenndom) samman. Sedan delas detta i två delar. En make har rätt att i första hand få det som han fört in i boet, om han så vill. Makarnas gemensamma bostad ska tillfalla den makes lott av makarna som är i störst behov av den. Om behövs för att lotterna ska bli "lika", den efterlevande "köpa ut" den döde maken.
Steg två är arvskiftet.
Huvudregeln är att den efterlevande maken ärver allt.
Särkullbarn har dock rätt få ut sin arvslott. (Denna rätt kan testementeras bort till endast laglott.)
Dock skyddas den efterlevande maken av en minimiregel i ärvdabalken:
Denne har alltid rätt till fyra gånger prisbasbeloppet efter bodelning och arvsskifte.
Prisbasbeloppet enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring har för år 2010 beräknats till
42 400 kronor.
4 gånger 42 400= 169 600
Detta kan inkräkta på din arvslott. Men förmodligen kommer den efterlevande maken att erhålla minst detta belopp i och med bodelningen, så tror ej är problem.
Citera
2010-02-10, 16:39
Medlem
Messerschmitts avatar
Jag fattar inte att någon överhuvudtaget vill svara en sådan imbecill och dryg jävel som TS. Hoppas du blir utan arv..
Citera
2010-02-10, 16:43
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebnekaisa
Hej, några här lite förvirrade om reglerna... Så tänkte försöka klargöra lite. Jag tror att det är ungefär så här:

Det som sker är först en bodelning. Om de två var gifta. Och ej äktenskapsförord finns som stadgar att all egendom ska vara enskild.

Vid en bodelning läggs makarnas sk giftorättsgods (i princip all deras egenndom) samman. Sedan delas detta i två delar. En make har rätt att i första hand få det som han fört in i boet, om han så vill. Makarnas gemensamma bostad ska tillfalla den makes lott av makarna som är i störst behov av den. Om behövs för att lotterna ska bli "lika", den efterlevande "köpa ut" den döde maken.
Steg två är arvskiftet.
Huvudregeln är att den efterlevande maken ärver allt.
Särkullbarn har dock rätt få ut sin arvslott. (Denna rätt kan testementeras bort till endast laglott.)
Dock skyddas den efterlevande maken av en minimiregel i ärvdabalken:
Denne har alltid rätt till fyra gånger prisbasbeloppet efter bodelning och arvsskifte.
Prisbasbeloppet enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring har för år 2010 beräknats till
42 400 kronor.
4 gånger 42 400= 169 600
Detta kan inkräkta på din arvslott. Men förmodligen kommer den efterlevande maken att erhålla minst detta belopp i och med bodelningen, så tror ej är problem.

Viktigt att tänka på är att basbeloppsregeln kan inkräkta på arvslotten, men inte på laglotten.
Citera
2010-02-10, 19:33
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Jag fattar inte att någon överhuvudtaget vill svara en sådan imbecill och dryg jävel som TS. Hoppas du blir utan arv..

Förstår TS mycket väl, finns inget värre än massa idioter utan kunskap som ska spekulera i trådar där endast korrekt fakta är till hjälp.
Citera
2010-02-10, 22:44
Medlem
TS må känna frustration inför detta, men han lär ha klart bättre framgång (även om jag också, särskilt om det tillsynes rör sig om en del pengar, skulle gå till en advokat) om han lät bli att låta så himla vresig. En tanke.
Citera
2010-02-10, 23:30
Bannlyst
gverra- jag är jävligt intresserad av dina tankar
Citera
2010-02-10, 23:33
Medlem
Det är din tråd, ditt dåliga humör. Spring ett varv runt huset istället så blir allting mycket bättre.
Citera
2010-02-11, 10:36
Medlem
Aftershocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gverra
Det är din tråd, ditt dåliga humör. Spring ett varv runt huset istället så blir allting mycket bättre.
Word.

Eller så kan TS ta en banan. Den är rik på stärkelse som omvandlas till socker och höjer ditt blodsocker så att du inte får sånna akuta humörsvängningar. Sen finns det tabletter för kärringar som du TS som dämpar PMS besvär.
Citera
2010-02-11, 10:58
Bannlyst
men alltså, det är ingen nyhet för mig att det finns folk som är totalt jävla blåsta i huvudet så det är alltså inget jag blir på dåligt humör av.
Citera
2010-02-15, 18:04
Medlem
spleendids avatar
Dödsboanmälan - skulder - avstå arv eller ej?! Etc.

Hej!

Jag hittade förstås ett gäng trådar om dödsboanmälan men vill skapa en egen för ett specifikt fall.

Jag är bara indirekt inblandad men dilemmat är följande.

Förutsättningar:

1. Min sambo har avlidit och jag vill förstås bo kvar i odelat bo.

2. Dödsbodelägare är vårat barn och min sambos två barn från ett långt tidigare äktenskap. Alltså tre stycken.

3. Jag har fått klartecken som förvaltare av dödsboet efter underskrift av samtliga dödsbodelägare och är på väg att skicka in denna dödsboanmälan.

4. Min sambo hade ganska stora skulder.

5. Arvegodset skulle nog värderas till max 10 000 kr och det finns ingenting av direkt värde. Men för mig är många saker ovärderliga.

Funderingar:

Finns det någon möjlighet för mig att kunna bo kvar i odelat bo, d.v.s. med alla saker? Dödsbodelägarna är väldigt medgörliga, så skulle jag få bo kvar i odelat bo om delägarna avstår från sitt arv? Kan man överhuvudtaget avstå från sitt arv?

Eller kommer inkasso/kronofogden att göra beslag på hela arvet om dödsbodelägarna avstår? Och det kanske är bättre att samtliga delägare gör anspråk på sitt arv och då säger att alla saker får stå kvar hos mig?

Ja, vilket alternativ är att föredra för att sakerna ska få stå kvar?

Tacksam till tusen,
Spleen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in